چالش مرحله بذری شرکت‌های خلاق

چالش مرحله بذری شرکت‌های خلاق


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82716
محمد اصغری *

شرکت‌های خلاق در چرخه عمر خود، جهت دستیابی به رشد مدنظر خود و تامین هزینه‌ها، نیازمند جذب سرمایه هستند. جذب سـرمایه در هر مرحله از رشد این شرکت‌ها، متفاوت است و از طریق منابع مختلفی صورت می‌گیرد.

سطحی‌ترین مرحله تامین مالی برای یک شرکت به‌انداره‌ای زود اتفاق می‌افتد که گاهی حتی جزو مراحل سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. از این مرحله که با عنوان پیش‌بذری نام برده می‌شود، به دوره‌ای اطلاق می‌شود که بنیان‌گذاران شرکت‌های خلاق برای نخستین‌بـار قصد دارند فعالیت خود را شروع کرده و اقدام به ساخت محصول اولیه کنند.

مرسوم‌ترین افرادی که در مرحله پیش‌بذری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، خود بنیانگذاران شرکت‌های خلاق، یـا حتی دوستان، حامیان و اقوام هستند. این مرحله ممکن اسـت خیلی سـریع اتفـاق بیفتد یـا مدت‌ها طول بکشـد؛ ایـن امر به ماهیت شرکت‌ها و هزینه‌های اولیه مربوط به توسعه ایده کسب‌وکار بستگی دارد. هم‌چنیـن ممکن است سـرمایه‌گذاران در این مرحله به دنبال آن نباشند که مالک سهامی از شرکت شوند.

از مرحله بذری به‌عنوان نخستین مرحله رسمی تامیـن مالی نام برده می‌شود. این مرحله عموما مشخص‌کننده نخستیـن مبلغ رسمی است که کسب‌وکار به دسـت می‌آورد. بعضی از شرکت‌های خلاق از این مرحله فراتر نرفته، شکست خورده یا به سود قابل قبولی رسیده و سراغ دوره‌های بعدی سـرمایه‌گذاری نمی‌روند.

مرحله بـذری بـه یک شرکت خلاق کمک می‌کنـد تـا گام‌های نخست، ماننـد توسعه محصـول را قوی‌تـر بردارد. یک شرکت خلاق بـا کمک سـرمایه بذری می‌توانـد محصول نهایـی خـود را سـاخته و مشـتریان هدف خـود را تعیین کنـد و از این سـرمایه جهت به‌کارگیری تیمی که این وظایـف را به انجام برسانند نیـز اسـتفاده کند.

مراحـل اولیه و ثانویه کـه گاهی از آنها تحت عنوان سـری‌های سـرمایه‌گذاری شـامل سـری‌های A ،B ، C و . . . نیـز یاد می‌شود، در گام بعدی توسعه قـرار دارند.

در ایـن دوران، کسب‌وکار، مسیر درسـت کسـب درآمد و رشد خود را یافته است و با تامین سـرمایه بیشتر، می‌تواند رشد فزاینده‌ای را رقم بزند. در این مرحله شرکت خلاق روش نمایـی بـه خـود گرفته و منحنی S شـکل رشد خـود را می‌سازد. در نهایت آخرین تکه پازل چرخه عمر تامین سرمایه را می‌توان خروج کارآفرینان توسط عرضه اولیه سهام شرکت در بورس یـا ادغام و تملیک دانست.

* پژوهشگر بازارهای مالی و مشاور شرکت‌های دانش‌بنیان

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
خانه‌ای برای رشد‌ خلاق‌ ها
خانه‌ای برای رشد‌ خلاق‌ ها
00/11/11 - 15:50
کاروان «100استارتاپ» به هفته چهارم رسید؛ 1.6 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های برگزیده
کاروان «100استارتاپ» به هفته چهارم رسید؛ 1.6 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های برگزیده
99/08/07 - 12:54
کارزار استارتاپ‌های ایرانی آغاز شد
کارزار استارتاپ‌های ایرانی آغاز شد
96/08/02 - 14:23
بیشتر بخوانیم