کلیدهای راهگشا در توسعه علوم دریایی
*هاشم نوروزی
دانشجوی نمونه دریایی، اخیرا کتابی در حوزه فناوری نانو در صنایع دریایی، با همراهی استاد دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر نگارش کرده است، که در این کتاب بر ورود به حوزه های بین رشته ایی تاکید شده است و این مهم را کلید طلایی توسعه پایدار علوم دریایی میداند.
جرقه اولیه برای نگارش کتاب «فناوری نانو در صنایع دریایی» زمانیکه در تابستان مابین ترم دوم و سوم مقطع دکتری، برای گذراندن دوره آموزشی سربازی رفته بودم، در ذهنم شکل گرفت. در آموزشی سربازی نخبگان، طیف وسیعی از نخبگان رشتههای مختلف در کنار هم جمع میشوند و این قبیل دورهها بستر مناسبی جهت شکل گرفتن افقهای تازه ای در ذهن افراد را فراهم میسازد.
به کسانی که قصد ورود به زمینه تالیف و نگارش متون علمی را دارند پیشنهاد میکنم که در کنار کتابهایی که تخصصی و منحصرا در حوز دریایی هستند، به سمت حوزههای بین رشته ايي نیز بروند تا امکان بسترسازی مناسب برای محققین و دانشجویان در حوزههای جدید و افقهای نوین آینده نیز فراهم آید.
متاسفانه چیزی تحت عنوان کارگروهی که به عنوان یک اصل نهادینه شده در تمامی موسسات و فضاهای آکادمیک کشورهای توسعه یافته قلمداد میشود، در فضای آکادمیک دانشگاه دیده نمیشود که این امر سبب جمود و سردی فضای پژوهشی دانشگاه شدهاست.
از سویی دیگر، یکی از کلیدهای اساسی جهت کار در فضاهای آکادمیک، ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه و تعریف خرد و کلان پروژههایی است که تمامی اساتید و دانشجویان را با خود همراه سازد اما به هر حال امروزه دانشجویان در پارادایم نا امیدکنندهای از لحاظ کار گروهی و عدم مشارکت دادن آنها در پروژه های صنعتی و پژوهشی به سر میبرند.
مهمترین معضلات را میتوان عدم فضای کسب کار با امنیت شغلی مناسب، عدم تعریف جایگاه شغلی مناسب با تخصص فرد، وجود ارتباطات تعریف نشده بسیار در تمامی حوزهها و صد البته قانونهای نانوشته فرا روی شرکت های نوپا و بسیاری موارد دیگر را نام برد.
اگر تعارف را با خودمان کنار بگذاریم، میتوان به این نکته رسید که اگر برای خود علم، دنبال علم و جایگاه مقدس آن باشیم، راه های رسیدن به این مهم، محقق میشود و بستر مناسب برای رشد و بهبود سطح علمیمان خود به خود فراهم می آید. اما متاسفانه از یک سو نگاه مدرک گرایانه امروزه حاکم بر جامعه ما که تیر آن دانشجویان دانشگاههای تراز اولی نظیر امیرکبیر را نیز مورد هدف قرار گرفته است و از سویی دیگر، فضای اقتصادی ناامید کننده امروزه جامعه ما، انگیزههای لازم برای دانشجویان جهت علم اندوزی واقعی را از بین برده است.
برقراری ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تکمیل مطالعه دقیق و ژرف متون علمی تدریس شده در کلاس با رجوع به کتب لاتین جدید التالیف، ایجاد ارتباط مابین آنچه که تحصیل میکنند با دنیای واقعی و صنعت و دوری از بسیاری از حواشی دانشگاه از جمله راهکارهایی در راستای بهبود سطحی علمی دانشجویان است.
* نویسنده کتاب «فناوری نانو در صنایع دریایی»
Send to friends