فرصت‌های  ملی در حوزه دریا

فرصت‌های ملی در حوزه دریا


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34248
*عباس متین فر


*عباس متین فر
ذخایر ارزشمند آبزیان معمول خوراکی و غیرمعمول خوراکی در زیستگاه‌های دریایی، وجود مراکز و مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی مرتبط با علوم دریایی از یک سو، حضور آبزیان طول خط ساحلی در سرزمین مادری و جزایر همچنین تنوع در صنایع ساحلی و فراساحلی کشور، از سوی دیگر از مهم‌ترین فرصت‌های ملی در حوزه دریاست.
به همین منظور، به‌کارگیری فناوری‌های مختلف به روشی که تولید ارزش‌ها به لحاظ کیفی و کمی در سطح ملی افزایش یابد، یکی از اهداف اصلی در مدیریت راهبردی فناوری در سطح یک سازمان است،  بدیهی است که توسعه فناوری‌های دریایی با توجه به مزایا و فرصت‌های آن، می‌تواند به‌عنوان ابزار ارزشمند جهت تحقق اهداف نقشه راه فناوری دریا در اختیار مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد.
در این میان منافع اقتصادی، اجتماعی که اولویت رشد و توسعه ملی کشور محسوب می‌شود و به دنبال شناسایی فناوری‌های نوین در عرصه شناسایی منابع و ظرفیت شیمی تولید، بهره‌برداری پایدار از ذخایر مبتنی بر حفظ محیط‌زیست در تمام حوزه‌های فعالیت دریایی اعم از صنعت و معدن، بازرگانی و تجارت، شیلات و محیط‌زیست و ... به انجام خواهد رسید.
بهره‌برداری از منابع و ذخایر، با به‌کارگیری تجهیزات و روش مدرن مبتنی از حفاظت از محیط‌زیست دریایی به‌کارگیری مدل‌های پیش‌بینی تغییرات و نوسانات محیطی در دو گروه منابع زیستی و غیر زیستی جهت برنامه‌ریزی و مدیریت پایدار در مواجهه با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم و سایر مخاطرات طبیعی و یا انسانی را  است، همچنین استفاده از روش‌های نوین آبزی‌پروری در دریا (نظیر قفس) و یا بهره‌برداری از ذخایر کمتر شناخته‌شده و یا بهره‌برداری نشده آبزیان با به‌کارگیری فناوری‌های نوین در جهت اقتصاد مقاومتی و توسعه تولید و بهره‌برداری و ارزش‌افزوده اقتصاد شیلاتی عمده فناوری دریایی مرتبط با شیلات و آبزیان است.
ایجاد زمینه‌های مشارکت و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای جهت تبادل اطلاعات و انتقال فناوری‌ها در جهت توسعه فعالیت‌های شیلاتی و علوم دریایی باارزش است، از سویی دیگر، افزایش اشتغال‌زایی و بهره‌برداری پایدار از سواحل و افزایش توان تولید کشتی‌های صیادان و استفاده از سواحل جهت آبزی‌پروری در قفس اهم برنامه‌های این سازمان است.
انتشار دستاوردها و فن‌آوری‌های آبزی‌پروری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
*عباس متین فر معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم