مسیری پرکاربرد همراه با اقتصادی پر پول

مسیری پرکاربرد همراه با اقتصادی پر پول


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 31094
*آرین گودرزی


*آرین گودرزی
لیزر و فوتونیک به‌عنوان یک فناوری نوظهور، توسعه و رشد شگفت‌انگیزی در سال‌های اخیر داشته و هرروز دریچه‌های جدیدی از کاربرد این حوزه در دنیا گشوده می‌شود. در این میان کشور ما، باوجود سابقه طولانی در توسعه دانش و تحقیقات مربوط با این علم، و علی رقم اقدامات ارزشمند صورت گرفته، در زمینه توسعه فناوری همچنان در کسب جایگاهی که مستحق آن است ناکام مانده است. این ناکامی شاید ریشه در فاصله گرفتن متخصصین، فناوران و دانشمندان از واقعیت حال حاضر این فناوری در کشور و نیاز واقعی صنایع داخل داشته باشد.
مسئله‌ای که موجب شده است توسعه پژوهش به‌جای تمرکز بر رفع نیاز داخل، به حل مسائل غیرضروری برای کشور منجر شود و در عمل نتایج تحقیقات ارزشمند محققان داخل تنها مورد بهره‌برداری بیگانگان قرار گیرد. در راستای رفع این چالش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چارچوب ایجاد ستادی با محوریت لیزر و فوتونیک بر آن شد است تا علاوه بر ساختاردهی به این فناوری، با ارائه حمایت‌های متنوع به متخصصان و فناوران، مسیر توسعه آن را در راستای تجاری‌سازی و تولید ثروت جهت‌دهی کند. به نظر می‌رسد امروز جامعه متخصص ما کمبودی ازلحاظ تسلط بر دانش فنی، شناخت نسبت به حوزه‌های کاربرد و آگاهی از بازار این محصول احساس نمی‌کند. درواقع حلقه گم‌شده تحقق اهداف فناورانه بحث تجاری‌سازی و ورود دانش فنی ایجادشده به دنیای کسب‌وکار صنعت کشور است.
رسالت اصلی ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی حمایت از تمامی ذینفعانی است که به نحوی در زمینه ایجاد دانش فنی منجر به تولید محصول فعالیت کنند، گسترش کاربرد و بازار محصولات را در دستور کاردارند و یا به نحوی در ترویج و ارتقا دانش شناخت عمومی در زمینه این فناوری تلاش می‌کنند. امید است پیشگامان لیزر و فوتونیک در کشور، صنعت گران، متخصصان و فناوران جوان و باانگیزه با مشارکت هر چه بیشتر و با قرار گرفتن در کنار این ستاد، ما را در انجام وظایف خودیاری کرده و راه را برای دست‌یابی به تحول، توسعه و آنچه با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور دور از ذهن نیست هموار کند.
*آرین گودرزی مسئول واحد توسعه و پژوهش و فناوری ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم