با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی انجام میشود؛
برگزاری سمینار چالشهای توسعه و تجاریسازی در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی
نخستین سمینار چالشهای توسعه و تجاریسازی در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی برگزار میشود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی، نخستین سمینار چالشهای توسعه و تجاریسازی در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی را در تاریخ 13 و 14 شهریور 97 برگزار میشود.
این برنامه که نخستین از نوع خود در سطح کشور است که ضمن اشاره به برخی چالشهای تجاریسازی در سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی از زبان متخصصان این حیطه سعی میکند پیشنهادهای عملیاتی جهت کمک به توسعه این فناوری در کشور ارائه دهد. از جمله اهداف این برنامه «ارزیابی فاصله» (Gap Analysis) میان وضعیت موجود و وضعیت ایده آل توسعه این حیطه است.
کمتر از 20 سال است که ادبیات پزشکی بازساختی وارد حیطه طب شده و به یکی از حیطههای موردعلاقه دانشگاهها، مراکز پژوهشی و شرکتهای بیولوژیک و دارویی تبدیل شده است. با بهکارگیری ریزملکول ها، فراوردههای زیستی، ژندرمانی و تکنیکهای مهندسی بافت در کنار سلول درمانی این حیطهی چند رشتهای محل پیوند علوم مختلف شده و دانشمندان مختلفی را از شاخههای مختلف طب، بیولوژی، مهندسی و حتی ریاضی به یکدیگر مرتبط ساخته است.
از طرفی گزارشهای متعددی نوید رشد قابل توجه در بازار این حوزه را میدهند. پیشبینیشده بود که تا سال 2017 بازار این حیطه به 8/8 میلیارد دلار برسد. اما این رقم در واقعیت از مبالغ پیشبینیشده فراتر رفت و به 18.9 میلیارد دلار رسیده است. همچنین پیشبینی میشود بازار پزشکی بازساختی تا سال 2021 به 53.7 میلیارد دلار و تا 2050 به رقم 530 میلیارد دلار برسد.
پزشکی بازساختی در ایران با قابلیتها و زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری مناسب در پژوهشگاهها و دانشگاههای پیشگام، تا اندازه قابلتوجهی به نسبت امکانات کشور، توسعهیافته است. اگرچه توسعه نظاممند در این علم و ماندگاری ایران در بین کشورهای پیشرو، نیازمند برنامهریزی صنعتی و هدفگذاری جهت ورود به بازار جهانی است. شکی نیست که غایت مسیر توسعهی محصولات، فروش آنها است و امروزه با افزایش هزینههای تولید، برنامهریزی جهت بازاریابی و تجاریسازی محصولات پیش از فروش محصولات، حتی قبل از مراحل تست آزمایشگاهی و حیوانی، صورت میگیرد.
با توجه به اهمیت ورود به بازار این حیطه و علیرغم پیشرفتهای قابلتوجه کشورمان در این زمینه، همچنان با چالشهای منحصربهفردی در تجاریسازی این فنآوری روبرو هستیم. از جمله این چالشها میتوان به طولانی بودن مسیر توسعه محصولات، تدوین و به کار بستن قوانین مربوطه جهت تولید محصول استاندارد، تأمین بودجه موردنیاز، پذیرش درمانها و محصولات مورد نظر در نظام سلامت، قیمتگذاری، ارزیابی تکنولوژی سلامت و بیمه محصولات و خدمات مرتبط پزشکی بازساختی اشاره کرد.
در این سمینار دو روزه که به همت فعالین پژوهشی و صنعتی این حیطه برپا میشود به جنبههای مختلف چالشهای توسعه و تجاریسازی پزشکی بازساختی اشاره خواهد شد. محورهای سمینار شامل بررسی اهمیت تجاری و اقتصادی پزشکی بازساختی، بازار پزشکی بازساختی و تأمین هزینههای توسعه محصولات، کمپانیها و محصولات تأیید شده پزشکی بازساختی، سیاستگذاری و قوانین این حیطه و ارزیابی تکنولوژی سلامت است.
در این برنامه، پنل گفتوگو با حضور متخصصین فعال در این حیطه از ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی، مرکز پزشکی بازساختی قطب آذربایجان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برپا خواهد شد. همچنین نمایندگانی از دو شرکت حاضر در این صنعت که در راهاندازی خط تولید محصولات پزشکی بازساختی نقشآفرینی کردهاند به عنوان سخنران در برنامه حضور خواهند داشت.
نخستین سمینار چالشهای توسعه و تجاریسازی در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی برگزار میشود.
پایان پیام/29
Send to friends