نشست سیاسی «طوفان الاقصی و تحولات آینده غرب آسیا» برگزار شد

نشست سیاسی «طوفان الاقصی و تحولات آینده غرب آسیا» برگزار شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 94514
هادی سید افقهی در نشست سیاسی «طوفان الاقصی و تحولات آینده غرب آسیا» با غرور آفرین خواندن این عملیات گفت: « عملیات طوفان الاقصی در تاریخ مقاومت فلسطین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چون در این عملیات، مقاومت اسلامی فلسطین برای اولین بار عملیات آفندی انجام داد.»

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست سیاسی «طوفان الاقصی و تحولات آینده غرب آسیا» به همت پایگاه مقاومت بسیج شهید علیمحمدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، 22 آبان با سخنرانی هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

سیدافقهی نخست به علل و عوامل شروع عملیات طوفان الاقصی توسط جبهه مقاومت به لحاظ سیاسی و اجتماعی پرداخت و هتک حرمت و احتمال تخریب مسجدالاقصی، بی نتیجه ماندن مذاکرات تبادل زندانیان، ادامه پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، نادیده گرفتن کشور فلسطین، سلب حق تصمیم در مورد آینده فلسطین، افزایش آزار و اذیت زندانیان فلسطینی و ... را از جمله این علل برشمرد.

وی، همچنین در خصوص زمینه‌ها و بستر شروع عملیات طوفان الاقصی از منظر اقتصادی و امنیتی هم به تحلیل نشست و عواملی همچون فشار اقتصادی و حصر مردم غزه، افشای ضعف بازدارندگی رژیم صهیونیستی، از بین بردن پایگاه‌های مقاومت در کرانه باختری نظیر جنین، سرایت آشفتگی سیاسی رژیم به سایر قسمت‌ها، اظهارات رادیکال سران کابینه علیه مسلمانان و اعراب و حمله پیشگیرانه به منظور جلوگیری از یورش به کرانه باختری و غزه را در بروز طوفان الاقصی موثر دید.

به باور او، رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی از چهار منظر آسیب دید؛ نخست، دیوار امنیتی – حفاظتی، دوم، دیوار نظامی، سوم، دیوار حکمرانی سیاسی و چهارم دیوار اعتماد بین جامعه صهیونیستی و حکام‌شان.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بر اهمیت این عملیات متمرکز شد و غافلگیری دشمن و سرگردانی نیروی نظامی در مواجهه با دشمن، ترکیبی و چند جانبه بودن عملیات، پیوست رسانه‌ای جبهه مقاومت از لحظه شروع عملیات، تلفات گسترده و بی‌سابقه صهیونسیت‌ها، پیوستگی مقاومت در غزه و کرانه باختری و حتی در لبنان و عراق برای جواب به صهونیست‌ها، غنمیت گرفتن سلاح‌های اسرائیلی، ورود گفتمان مقاومت به مرحله تازه ای از تاریخ خود( گفتمان‌سازی) و .... را از دلایل اهمیت این عملیات دانست.

به باور سید افقهی، این عملیات وجوه امنیتی و سیاسی قابل تاملی هم داشت و آن نمایاندن اسرائیل به عنوان رژیم تضعیف‌ شده، بی‌ثباتی در عرصه‌های اقتصادی-سیاسی و نظامی - امنیتی تا یک سال آینده، از بین رفتن احتمال توافق عادی سازی در آینده نزدیک، احتمال از بین رفتن کابینه و به وجود آمدن کابینه اضطراری، نمایاندن قدرت دشمنان رژیم در برابر ضعیف شدن آن و سنگین شدن کفه مقاومت در منطقه و معادلات آن است.

او در ادامه به رفتارشناسی جریان مقاومت در طوفان الاقصی و دستاوردهای این عملیات پرداخت و گفت: «افزایش اعتماد به نفس محور مقاومت، اتحاد در هدف بین گروه‌ها و جریانات و هسته‌های مقاومت در بازه کوتاه زمانی، اختیار و ابتکار عمل در دست مقاومت، بالا بردن نفوذ سیاسی و امنیتی محور مقاومت در بین فلسطینی‌ها، تبادل زندانیان فلسطینی با اسرای اسرائیلی و نمایان شدن موافقان مقاومت در داخل و حتی خارج از فلسطین از جمله این دستاوردها است.»

وی همچنین تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی در حملات خود به غزه، بین حماس و غیر حماس تفاوتی قائل نمی‌شود و نسل‌کشی و نابودی کامل مردم فلسطین را در دستور کار دارد و با هیچ قانون و قطعنامه‌‌ای هم سر سازش ندارد.»

#15

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم