system
اجرای کمربند سبز اهواز با کمک فناوری ماهواره‌ای
اجرای کمربند سبز اهواز با کمک فناوری ماهواره‌ای

اجرای کمربند سبز اهواز با کمک فناوری ماهواره‌ای


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 27844
کمربند سبز اهواز طرحی است که با کمک فناوری ماهواره‌ای و به همت متخصصان داخلی در کشور اجرا خواهد شد.

کمربند سبز اهواز طرحی است که با کمک فناوری ماهواره‌ای و به همت متخصصان داخلی در کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از عوامل تهدید کننده این طرح، محدود بودن منابع آبی منطقه است، بنابراین استفاده و بکارگیری از روش‌های مدرن مدیریت آبیاری، یک انتخاب هوشمندانه برای این طرح ملی است.

 اجرای طرح "کشاورزی دقیق" با کمک فناوری ماهواره‌ای، به عنوان یک طرح پایش وضع و مکمل سیستم مدیریت تصمیم‌گیری، موارد مذکور محقق خواهد شد.

کشاورزی دقیق (PA) به مفهوم مدیریت کشاورزی در مشاهده، اندازه‌گیری و پاسخ متناسب با تغییرات محیطی و شرایط خاک حاکم بر گیاه است. ترکیب نتایج حاصل از مشاهدات و اندازه‌گیری‌های زمینی با داده‌های سنجش از دور و استفاده از شاخص‌های پوشش گیاهی می‌تواند نقشه‌های بـه هنگام از سطح زیر کشت محصولات ارائه کند.

بر همین اساس دکتر امین نوبختی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف برای اجرای طرح کمربند سبز اهواز طرحی ارائه کرده است که می‌تواند نقش بسیار مؤثری در اجرای موفقیت آمیز این طرح‌ ملی و بین المللی ایفا کند. 

به گفته‌ وی، با توجه به نیاز مبرم کشور به حوزه مدیریت منابع آب و قابلیت‌هایی که کشاورزی دقیق برای این صنعت سنتی کشور به ارمغان می‌آورد به حوزه کشاورزی ورود پیدا کرده و با هدف مدیریت مناسب‌تر نهاده‌های کشاورزی، پشتوانه فنی و مهندسی خویش را به این حوزه اختصاص داده است. 

در حال حاضر امکان اجرای کامل تکنولوژی این حوزه در ایران و به ویژه در دانشگاه صنعتی شریف موجود است و امکان پیاده سازی و اجرای طرح‌های مرتبط با کشاورزی دقیق با استانداردهای کشورهای پیشرفته به طور کامل وجود دارد. در واقع یک فرصت استثنایی وجود دارد که همچون حوزه‌های فناوری نانو و سلول‌های بنیادین، ایران به یکی از قطب‌های دنیا در ارتباط با کشاورزی دقیق تبدیل شود.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: