system
المپیک ریو، ویترینی برای نمایش آخرین دستاوردهای علم مواد
المپیک ریو، ویترینی برای نمایش آخرین دستاوردهای علم مواد

المپیک ریو، ویترینی برای نمایش آخرین دستاوردهای علم مواد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 16732
با توجه به آغاز رقابت های المپیک ریو 2016 ، این المپیک می تواند ویترینی برای نمایش آخرین دستاوردهای علم مواد در حوزه ورزش باشد.

 با توجه به آغاز رقابت های المپیک ریو 2016 ، این المپیک می تواند ویترینی برای نمایش آخرین دستاوردهای علم مواد در حوزه ورزش باشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از مهم ترین زمینه‌های دانش و تکنولوژی، علم مواد است که در خط مقدم و مرز علم و فناوری هستند. یک مهندس مواد به آسانی می‌تواند مرزهای علوم مهندسی و طراحی های قدیمی مهندسی را تغییر دهد و موجب حرکت رو به جلوی آن شود بنابراین تحقیق و توسعه در تولید مواد جدید با هدف پاسخگویی به خواست‌های تکنولوژی مدرن انجام می‌شود. فلزات تک کریستال ریختگی مورد کاربرد در پره های توربین هواپیماها، قطعات پلاستیکی و شیشه ای برای افزایش دوام و کاهش ضخامت گوشی های تلفن همراه مثال‌هایی در این زمینه هستند.

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای علم مواد در المپیک 2012 لندن مشخص شد زمانی که تیم دوچرخه سواری انگلیس توانست 7 مدال طلا از 10 رشته تعریف شده برای دوچرخه سواری را با کمک دوچرخه های ساخته شده از مواد کامپوزیتی مقاوم شده با فیبرهای کربنی از آن خود کند.

از این رو بود که دانشگاه بیرمنگام اقدام به تعریف رشته‌ای جدید در دپارتمان مواد و متالورژی با عنوان ورزش و علم مواد کرد. هدف این دپارتمان یافتن راه‌های جدید برای درک و حمایت از نیازهای ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی به صورت فردی و دسته جمعی است. تا بتوانند خدمتی به تمامی اقشار جامعه همچون کودکان، افراد سالخورده، ورزشکاران حرفه ای، افراد بی تحرک، بیماران آسیب دیده که دوران نقاهت خود را می گذرانند و بیمارانی که بیماری‌های مزمن دارند ارائه دهند و موجب پویایی جامعه شود.

 می توان گفت که معرفی مواد جدید همچون پلیمرهای پیشرفته، کامپوزیت‌ها، سوپرآلیاژها، مواد سرامیکی با همراهی علم فیزیولوژی، بیومکانیک، بیوشیمی و روانشناسی موجب پدید آمدن این رشته شده است که برای افراد علاقه مند به ورزش و علم مواد بسیار جذاب و کارآمد خواهد بود. این رشته نه تنها در مقطع کارشناسی که در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز تعریف شده است. برای مثال به تازگی پروژه‌ای توسط یکی از دانشجویان به مرحله داوری رسید که در آن، شخص دانشجو به دلیل آسیب دیدگی در حین انجام بازی تنیس از ناحیه آرنج، به دنبال جانشینی برای مواد به کار رفته در ساخت راکت های تنیس بود تا بتواند به آسانی راکت را در دست بگیرد.

از آنجا که ورزشکاران حرفه‌ای غالبا از تحصیل باز می‌مانند و تنها رشته پیشنهادی برای آنها تربیت بدنی به صورت تئوری است، ظهور چنین رشته‌ای در تمامی دانشکده‌های مواد و متالورژی می تواند به افزایش سطح علمی ورزشکاران، افزایش کیفیت ورزش و بهبود سطح سلامت در جامعه کمک شایانی کند. چرا که آگاه ترین افراد به جزئیات یک ورزش، ورزشکاران آن رشته هستند و می‌توانند ایده‌های خود در ساخت وسیله، لباس، ماشین، موتور و ... را عملی کنند.

گفتنی است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه مواد و ساخت پیشرفته اقدام به راه اندازی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته کرده است تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه بیش از پیش در کشور ارتقاء یابد.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: