system
باشگاه مغز و شناخت چیست
باشگاه مغز و شناخت چیست

باشگاه مغز و شناخت چیست


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 21045
باشگاه مغز و شناخت در واقع کوششی برای کنار هم قرار گرفتن متخصصان این حوزه با دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم مردم، برای شکل‌گیری یک گفتمان عظیم علمی به منظور شناخت هرچه بیشتر و بهتر دنیای شگفت انگیز ذهن و مغز است.

 باشگاه مغز و شناخت در واقع کوششی برای کنار هم قرار گرفتن متخصصان این حوزه با دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم مردم، برای شکل‌گیری یک گفتمان عظیم علمی به منظور شناخت هرچه بیشتر و بهتر دنیای شگفت انگیز ذهن و مغز است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، به دنیای شگفت‌انگیز ذهن و مغز خوش آمدید. دنیایی ظاهرا کوچک درون اتاقی در بسته یعنی سر ما، اما درواقع چنان بزرگ که هم‌گام با کرانه های هستی، وسعت آن به بی‌نهایت می‌گراید. وسیع تر از آسمان و عمیق تر از اقیانوس‌های بیکران.
کاوش در چنین دنیای شگفتی، ظاهرا از همان اولی که انسان شروع به اندیشه‌ورزی می کند، برای او جالب‌توجه بوده است؛ چنان‌که بخش مهمی از فلسفه را از همان آغاز یعنی فلسفه شرق و یونان باستان به خود اختصاص داده است. همگام با پیشرفت های علمی در قرن های اخیر ، کنجکاوی بشر برای شناخت کارکرد مغز نیز رو به فزونی گذارد و در قرن اخیر بود که دانشمندان متوجه شدند، مطالعه ذهن و مغز به عنوان پیچیده‌ترین ساختار هستی، از عهده حوزه های مستقل دانش و فلسفه به تنهایی بر نمی آید و این گونه بود که آرام آرام با کنارهم  قرار گرفتن حوزه های مختلف اعم از علوم اعصاب، روانشناسی، زبان شناسی، انسان‌شناسی، علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی و نیز فلسفه، دانشی بین رشته ای به نام علوم شناختی متولد شد.
 تاکنون دانشمندان این حوزه، با كمك هم و در تعامل با يكديگر توانسته اند گام هاي با ارزشي را در راستای شناخت پیچیدگی‌های ذهن و مغز انسان بردارند، به طوري كه در مدت كوتاه سه الي چهار دهه اخير يافته هاي گرانبهايي را براي ما به ارمغان آورده اند. به همين جهت، آنها دهه 1990 را دهه مغز ناميدند با اين اميد كه با بسيج امکانات علمی و تلاش همگانی بتوانند بيش از پيش به دنياي اسرار آميز مغز پي برند.
سرمايه گذاري کشورهاي پيشرفته در زمينه اين دانش نو بسيارچشمگير است و رقابت شديدي در دست يابی به اسرار مغز و استفاده کاربردي از آن در ميان کشورها وجود دارد؛ به طوری که هم اکنون یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های اکثر کشورهای پیشرفته بر روی این حوزه صورت گرفته است. امروزه واژگانی چون اقتصاد شناختی، آموزش و پرورش شناختی، مهندسی شناختی، علوم دفاع شناختی، روانشناسی شناختی و چه بسیار از این سنخ واژگان، نام هایی آشنا برای جامعه علمی هستند. علوم شناختی دیگر معطوف به آزمایشگاه ها نیست بلکه در تمام بخش‌های زندگی بشر وارد شده و تاثیر شگرفی بر جوامع نهاده است. امروزه سخن از ارتباط مغز و ماشین به میان می آید و فوایدی که در جبران معلولیت ها دارد. از هوش مصنوعی و کاربرد وسیعی که در زندگی روزمره پیدا کرده است. از فناوری های نوین تصویربرداری مغزی که کاربرد وسیعی در تشخیص بیماری ها و مقاصد تحقیقاتی پیدا کرده اند و از روش های جدیدی که به مدد علوم شناختی برای درمان بیماری ها ابداع شده است. بسیار جالب که حتی سیاست‌مداران بسیاری از کشورها برای مشاوره تبلیغاتی در انتخابات، متخصص عصب شناس استخدام می کنند و شرکت های بزرگ تجاری برای افزایش فروش محصولات خود از مشاوره متخصصان علوم شناختی بهره می گیرند. با این اوصاف شاید بتوان گفت بیهوده نبوده است که بسیاری از دانشمندان قرن 21 را  « قرن مغز » نامیده‌اند.
در این راستا، باشگاه مغز و شناخت در واقع کوششی است برای کنار هم قرار گرفتن متخصصان این حوزه با دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم مردم، برای شکل‌گیری یک گفتمان عظیم علمی به منظور شناخت هرچه بیشتر و بهتر دنیای شگفت انگیز ذهن و مغز. در این باشگاه به شما در  هر حوزه و جایگاهی که هستید، این فرصت داده می‌شود تا در کنار دیگر اعضا، سهمی در سفر به این دنیای پر رمز و راز داشته باشید. در واقع باشگاه مغز و شناخت ایده‌ای از کمیته دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی است که راه اندازی شده تا عموم در فضای مجازی با حوزه مغز، شناخت، فناوری‌های شناختی و فعالیت‌های حوزه شناختی در دنیا آشنا شوند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: