system
برترین‌ آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری معرفی شدند؛ اسدی‌فرد: فعالیت و خدمات این شبکه به یک مطالبه ملی تبدیل شده است
برترین‌ آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری معرفی شدند؛ اسدی‌فرد: فعالیت و خدمات این شبکه به یک مطالبه ملی تبدیل شده است

برترین‌ آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری معرفی شدند؛ اسدی‌فرد: فعالیت و خدمات این شبکه به یک مطالبه ملی تبدیل شده است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 79718
مراسم تقدیر از آزمایشگاه‌های برگزیده شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور، از 20 آزمایشگاه برتر عضو شبکه آزمایشگاهی تقدیر شد. آزمایشگاه‌های برتر معرفی شده در این مراسم بر اساس ارزیابی فعالیت‌هایشان در سال 99 انتخاب شدند.

در این نشست، رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به خانواده بزرگ این شبکه، گفت: این پلتفرم یک برنامه بی‌بازگشت است و به یک مطالبه ملی در کشور بدل شده است. متقاضیان استفاده از این خدمات هر روز بیشتر می‌شوند.

وی افزود: باید سعی کنیم پوشش اعضای شبکه را بیشتر و بخش خصوصی و دولتی را برای عضویت در این زیرساخت فناورانه ترغیب کنیم. در هیچ جای دنیا چنین ساختاری وجود ندارد که مراکز آزمایشگاهی، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران به چنین تخفیفات و حمایت‌هایی به راحتی دسترسی داشته باشند. شبکه آزمایشگاهی در دنیا نظیر ندارد.

به گفته اسدی‌فرد، بر اساس آمارهای موجود تا پایان آذرماه سال 1400، حدود 133 هزار نفر عضو باشگاه مشتریان شبکه شده‌اند. رشد سریع تعداد اعضای باشگاه طی 2 سال اخیر، باعث شناخته شدن گسترده شبکه در کشور شد. میزان تقاضاها برای استفاده از خدمات و تخفیفات این حوزه را بیشتر کرده و ضریب نفوذ شبکه را در میان فعالان این حوزه افزایش داده است.

 

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر حضور جدی دانشگاه‌ها در شبکه آزمایشگاهی، گفت: در برخی دانشگاه‌ها 90 درصد اعضای هیات علمی در این شبکه عضویت دارند.

وی، عدم وجود یک ردیف بودجه مستقل برای شبکه را یکی از مشکلات دانست و بیان کرد: تعداد تقاضاها برای دریافت خدمات از شبکه بالا رفته و بودجه ما محدود است. از سال 93 تا کنون بیش از 75 میلیارد تومان کمک مالی به دانشجویان و اساتید ارائه کرده‌ایم. این در حالی است که بر اساس محاسبات ما اگر بخواهیم یک حمایت حداقلی داشته باشیم باید سالیانه حدود 100 میلیارد تومان هزینه کنیم.

اسدی‌فرد ادامه داد: برای جبران این کمبودها در تلاش هستیم تا با دیگر سازمان‌ها نیز مذاکراتی داشته باشیم تا آنها را به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کنیم. چون اعتقاد داریم هزینه کردن در این مسیر هم به رشد علمی اساتید و دانشجویان کمک می کند و هم به توسعه فعالیت آزمایشگاه‌ها در کشور منجر خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش درآمد مراکز آزمایشگاهی، گفت: حجم درآمد این مراکز در سال 99 با رشدی قابل توجه به 410 میلیارد تومان رسیده است. این اتفاق نقشی موثر در ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ارائه شده در کشور دارد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بین‌المللی شدن فعالیت‌ها را به عنوان گام بعدی این شبکه معرفی کرد و افزود: در حال حاضر با اجرای این برنامه، 8 کشور با شبکه آزمایشگاهی همکاری می‌کنند. همچنین 21 آزمایشگاه و 412 تجهیز آزمایشگاهی نیز به اشتراک گذاشته شده است. برگزاری 7 کارگاه آموزشی نیز دستاورد دیگر شروع برنامه جهانی شدن است.

اسدی‌فرد ادامه داد: ایجاد مرکز تعمیر و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی نیز تلاش دیگری است که یک سال از عمر آن می گذرد و قرار است به بهینه سازی بهره برداری از تجهیزات آزمایشگاهی خارج از خدمات دهی، تعمیر و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و کمک به اجاره، مبادله و فروش تجهیزات نوسازی شده منجر شود.

وی همچنین، گفت: سال 98 حدود 600 آزمایشگاه در شبکه عضو بودند که این عدد سال 1400 به یک هزار و 141 مورد رسیده است. 146 پژوهشگاه و مرکز تحقیقات، 542 دانشگاه، 10 پارک فناوری و 443 شرکت عضو شبکه آزمایشگاهی هستند.

 

آغاز سفرهای استانی

مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم، گفت: به دلیل شیوع کرونا مدتی است که برنامه سفرهای استانی را کنسل کرده بودیم اما در تلاش هستیم تا این برنامه‌ها دوباره با قوت بیشتری آغاز شود و در یک روز، همه فعالان آزمایشگاهی یک استان و مدیران دولتی مرتبط دور هم جمع شوند و در ارتباط با مشکلات و چالش‌های استانی پیش روی این فعالان صحبت کنیم.

 

مراکز منتخب

در هفتمین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بر اساس عملکرد آزمایشگاه‌ها در سال 1399، فعالیت 380 مجموعه آزمایشگاهی (شامل 426 آزمایشگاه) مورد ارزیابی قرار گرفته است. این آزمایشگاه‌ها بیش از 2,180,000 خدمت آزمایشگاهی را به حدود 71 هزار مشتری ارایه کرده و طی این مدت، درآمد آزمایشگاه ها از محل ارایه این خدمات، بیش از 4125 میلیارد ریال شده است.

بر اساس نتایج هفتمین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرکز پژوهش متالورژی رازی، بنیاد علوم کاربردی رازی، مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف، شرکت پارسیان بهینه پایش، شرکت بیم‌گستر تابان، پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت مهندسی مشاور آزمون فولاد، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و شرکت کیفیت آزمای جنوب، به ترتیب، 10 رتبه اول شبکه آزمایشگاهی هستند.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پژوهشگران و آزمایشگاه‌های برتر تقدیر شدند؛ ستاری: خدمات بیش از ۱۶هزار تجهیزات پیشرفته به اشتراک گذاشته شد
پژوهشگران و آزمایشگاه‌های برتر تقدیر شدند؛ ستاری: خدمات بیش از ۱۶هزار تجهیزات پیشرفته به اشتراک گذاشته شد
99/07/13 - 13:06
 تقدیر از برترین آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی
تقدیر از برترین آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی
97/09/05 - 11:03
پوشش جغرافیایی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در حال تکمیل‌شدن است
پوشش جغرافیایی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در حال تکمیل‌شدن است
94/10/22 - 12:22
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: