system
بهینه‌سازی مصرف انرژی یک گام به جلو برداشت و ساختمان‌هایی کم مصرف ساخته می‌شود
بهینه‌سازی مصرف انرژی یک گام به جلو برداشت و ساختمان‌هایی کم مصرف ساخته می‌شود

بهینه‌سازی مصرف انرژی یک گام به جلو برداشت و ساختمان‌هایی کم مصرف ساخته می‌شود


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 71299
تفاهم‌نامه همکاری میان گروه سرمایه‌گذاری مسکن و پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان امضا شد.

اجرای پایلوت ساختمان‌های کم انرژی در استان تهران با امضای این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود. این تفاهم‌نامه به امضای علی وطنی مجری ملی پروژه «اصلاح قوانین بازار؛ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» و روزبه ظهیری‌هاشمی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن رسید.

وطنی در این مراسم گفت: ما در کشورمان از نظر میزان منابع تجدیدپذیر و هم انرژی‌های فسیلی از جمله نفت و گاز جزو بالاترین ها هستیم اما در استفاده بهینه و کارا از این منابع راه زیادی در پیش داریم.

وی با تأکید بر این‌که باید به گونه‌ای عمل کنیم که جوانان نخبه به سوی فناوری‌های این حوزه و دانش و توان‌مندی‌های یادشده حرکت کنند، ادامه داد: اگر در سرفصل‌های دانشگاهی به سوی اجرا و کاربردی‌سازی این مباحث در صنعت حرکت کنیم، قطعا پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت. هم در آموزش و هم در اجرا باید به گونه‌ای عمل کنیم که بهترین نیروی انسانی جذب رشته‌های دانشگاهی شوند و اگر جذب شدند، بتوانیم آنان را حفظ کنیم؛ چراکه حفظ مهم‌تر از جذب است.

حرکت در مسیر فناوری‌های نو

وطنی حرکت در مسیر فناوری‌های نو به کمک جامعه نخبگانی و دانش‌بنیان برای حفظ محیط زیست و منابع انرژی را حایز اهمیت دانست و گفت: امضای تفاهم‌نامه امروز، خوشبختانه عزم و اراده در این مسیر را نشان می‌دهد که توجه به این سمت و سو آغاز شده است و حضور گروه سرمایه‌گذاری مسکن، با وجود شناخت همه فرصت‌ها و تهدیدها، الگوی گرایش به سوی توسعه ساختمان‌های بهینه و سازگار با محیط زیست را شتاب می‌بخشد.

مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی در ساختمان ضرورت فرهنگ‌سازی این موضوع را یادآوری کرد و افزود: این فرهنگ باید با برگزاری رویدادهای فرهنگی گوناگونی ترویج شود و باید به علاقه‌مندان به گام گذاشتن در این مسیر نشان دهیم که با وجود تمامی مشکلات و کاستی‌ها، این موضوع آینده‌ کشور را خواهد ساخت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مسیر همگام و همراه است و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور مصداقی از عزم و اراده جدی برای تحول‌های این‌چنینی است، ادامه داد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حالی که تعداد شرکت‌های دانش بنیان در روزهای نخست این قانون به 50 شرکت نمی‌رسید با یک عزم جدی و اراده قوی به جایی رسید که اکنون بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در این زیست بوم نوآوری و فناوری فعالیت می‌کنند.

وطنی این طرح را زمینه‌ای برای گام‌های بعدی در حوزه فناوری‌های انرژی و ساختمان دانست و گفت: باید از همین تفاهم‌نامه و اجرای پایلوت طرح، اعداد و ارقام و تحلیل‌هایی را استخراج کنیم که زمینه‌ساز پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و طرح‌های فناورانه را فراهم کند.

 

فرهنگ حفاظت از منابع زیست‌محیطی را ترویج کنیم

در بخش دیگری از این مراسم، روزبه ظهیری‌هاشمی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به ضرورت نگاهی دوباره به احداث ساختمان‌ها و استفاده از راه‌کارها و شیوه‌های سازگار با محیط زیست، افزود: بشر در استفاده از منابع زیست‌محیطی در مسیر نادرستی قرار گرفته است که این حرکت باید اصلاح شود.

ظهیری‌هاشمی با اشاره به عزم جدی برای الگوسازی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و احداث ساختمان‌های پایدار در شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گفت: در این گروه، الگوسازی از اهمیت بالاتری نسبت به انبوه سازی برخوردار است و تلاش کرده‌ایم یک گام در راستای اعتلای این صنعت برداریم؛ اگرچه در صنعت ساختمان دیدگاه‌های سلب و کمیت‌گرایانه حاکم است، اما برای این‌که بتوانیم این تحول را به یک جریان همیشگی تبدیل کنیم، در مدت زمان دو سال گذشته، یک رویکرد پیوسته و یکپارچه را تحت عنوان ساختمان‌های پایدار دنبال کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که پایداری معیارهای مختلفی دارد که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و پایداری منابع زیست محیطی تبدیل شود، ادامه داد: سعی کردیم در تمامی پروژه‌های در دست اقدام با یک نگاه فرآیندی و سیستماتیک جلوی هدررفت منابع انرژی را بگیریم. خوشبختانه این مسیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است و به عنوان یک باور بر این‌که فتح بزرگ‌ترین قله‌ها با اولین گام‌ها شروع می‌شود، آغاز شده است.

 

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین برای رفع چالش‌ها و مشکلات، ادامه داد: حتی اگر در گام نخست نیاز باشد که هزینه‌های بیشتری را برای ایجاد ساختمان پایدار صرف کنیم، علاوه بر این‌که مشتریان در درازمدت تفاوت را احساس می‌کنند، قطعاً به حفظ منابع و سرمایه‌های کشور کمک می‌کند و این موضوع با فرهنگ‌سازی و ترویج نهادهای فرهنگ‌ساز مانند معاونت علمی ترویج پیدا خواهد شد.

وی در پایان تاکید  کرد: امیدوارم شاهد روزی باشیم که هیچ‌کس در صنعت ساختمان فعالیت نداشته باشد مگر آن‌که الزام‌های اخلاقی برای پیاده‌سازی قوانین و رعایت آیین‌نامه‌ها را داشته باشد.

 

تفاهمی برای احداث ساختمان‌های کم‌انرژی

این تفاهم‌نامه میان پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با هدف طراحی و ساخت خانه‌های کم انرژی مطابق با آخرین ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سطح استان تهران منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، همکاری به‌منظور بسترسازی لازم برای اتصال به سامانه پایش اطلاعات انرژی، مشارکت در تامین منابع مالی بخشی از هزینه مضاعف ساخت خانه کم انرژی مطابق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و همکاری فنی و مشاوره اجرایی از سوی کارشناسان ملی و بین‌المللی در راستای اجرای فنی و اصولی ساخت خانه‌های کم انرژی، و همکاری در راستای تهیه محتوا و اشتراک‌گذاری تجارب حاصل از اجرای این پروژه برای سایر پروژه‌ها و سازندگان در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بازار انرژی در کشور متحول می‌شود
بازار انرژی در کشور متحول می‌شود
96/10/12 - 08:40
فعالیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و محيط‌‌زیست هدفمند شد
فعالیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و محيط‌‌زیست هدفمند شد
96/05/16 - 11:17
امضای تفاهم نامه همکاری ستادبهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و سازمان حفاظت محیط زیست
امضای تفاهم نامه همکاری ستادبهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و سازمان حفاظت محیط زیست
96/03/31 - 10:29
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: