system
اشیا هوشمندی را به ارمغان می‌آورد
اشیا هوشمندی را به ارمغان می‌آورد

اشیا هوشمندی را به ارمغان می‌آورد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70802
چند سالی می‌شود که پای اینترنت از رایانه‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند به دیگر ابزارها نیز باز شده است. اتفاقی که با خود مفهومی تازه را به جهان پیرامون گشوده و دنیای فناوری را دست‌خوش تحولی جدی کرده است. مفهومی که با عنوان اینترنت اشیا می‌شناسیم. اما در همین عنوان خلاصه نمی‌شود و دنیای گسترده‌ای از قابلیت‌ها، کسب‌وکارها و راه‌کارهای نوآورانه را ارمغان جهان امروز کرده است. اما از لایه‌های زیرین اینترنت اشیا چه‌قدر می‌دانیم؟

اینترنت اشیا همان فناوری است که به یک پیشرفت خارق‌العاده اشاره دارد و از هزاران دستگاهی حکایت می‌کند که به شبکه جهانی اینترنت اتصال دارند. دستگاه‌هایی که تمام جهان را به مثابه یک شبکه در هم تنیده، به یکدیگر متصل کرده‌اند. با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و به لطف ظهور تراشه‌های ارزان کامپیوتری و وجود شبکه‌های بی‌سیم در همه جا و همه وقت، این امکان وجود دارد که همه «چیز» از یک قرص کوچک گرفته تا یک هواپیمای بسیار بزرگ به اینترنت متصل و  بخشی از این شبکه در هم تنیده شود.

 

از برس های مو گرفته تا لوازم خانگی دستگاه‌های و صنعتی وهمچنین از سنسورهای ساده گرفته تا دستگاه‌های هوشمند و پوشیدنی تراشه‌هایی را برای جمع آوری و انتقال داده‌ها در خود دارند و ذیل این مجموعه قرار می‌گیرند. به معنای گسترده، اصطلاح اینترنت اشیا شامل همه چیزهایی است که به اینترنت متصل هستند، اما به طور فزاینده‌ای برای تعریف اشیایی که با یکدیگر ارتباط دارند استفاده می شود.

با تلفیق این دستگاه های متصل با سیستم های خودکار، می توان به جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن‌ها و ایجاد فرآیندی برای کمک به شخصی که وظیفه خاصی دارد یا یادگیری یک فرآیند کمک کرد.

اینترنت اشیا اجازه می دهد تا دستگاه‌های موجود در ارتباطات اینترنتی خصوصی بسته با دیگران ارتباط برقرار کنند و "اینترنت اشیا those این شبکه ها را به هم نزدیک می کند. این امکان را برای دستگاه ها فراهم می کند تا نه تنها در سیلوهای نزدیک بلکه در انواع مختلف شبکه ارتباط برقرار کنند و دنیای بسیار متصل تری ایجاد کند."

اما درباره این که برای چه هدفی اشیا باید به اینترنت متصل شوند و داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند، تعریف‌های گوناگونی وجود دارد. اینترنت اشیا به ما فرصتی می دهد تا در نحوه انجام کارها کارآمدتر عمل کنیم ، در این کار صرفه جویی در وقت ، پول و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، پیامد استفاده از اینترنت اشیا است. این فناوری این اجازه را به شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌ها می دهد تا درباره نحوه ارائه خدمات و تولید کالا دوباره بیاندیشند.

 

ورود دانش‌بنیان‌ها به حوزه اینترنت اشیا

کاربردهای متنوع اینترنت اشیا انگیزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق را برای ورود به این حوزه بیش‌تر کرده است در کاربردهای صنعتی، حسگرهای موجود در خطوط تولید می توانند باعث افزایش کارایی و کاهش ضایعات شوند. به طور مثال یک شرکت دانش‌بنیان دستگاهی را ایجاد کرده است که می‌تواند حسگرهایی را درون بتن قرار دهد و داده‌های از وضعیت مواد یا میزان استحکام سازه را نمایان کند.

یک شرکت دانش‌بنیان همچنین در تولید و بومی‌سازی پلتفرم آنالیز و مدیریت در راستای اجرای طرح های اینترنت اشیا گام گذاشته است.

این پلتفرم نرم افزاری، قابلیت اتصال به انواع حسگرها و سامانه‌های ارتباطی موجود در بستر اینترنت اشیا را دارد و می‌تواند در مقیاس بسیار وسیع، عملیات گردآوری و آنالیز داده‌ها رادر طیف گسترده‌ و به صورت لحظه‌ای انجام دهد. این نرم‌ افزار در مدیریت انرژی و منابع شهری، مدیریت حوادث مربوط به اورژانس و آتش ‌نشانی، مدیریت فضاهای سبز شهری، ساختمان‌ها و مجتمع‌های هوشمند و بیمارستان‌های هوشمند و سایر حوزه‌های مشابه کاربرد دارد.

 

در حال حاضر و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و صنایع خلاق گوناگونی در حوزه اینترنت اشیا فعال هستند. این شرکت‌ها از حسگرها تا تجهیزات و زیرساخت‌های اینترنت اشیا تا نرم‌افزارهای این حوزه را طراحی و تولید می‌کنند و در مسیر توسعه فناوری‌های هوشمندی گام بر می‌دارند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/24

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
از هوشمندی شهرها تا دیجیتال شدن اقتصاد
از هوشمندی شهرها تا دیجیتال شدن اقتصاد
98/08/19 - 11:05
خانه‌ها هم «هوشمند» شدند
خانه‌ها هم «هوشمند» شدند
98/04/24 - 12:54
 مدیریت هوشمندسازی در گرو بهره‌مندی از اینترنت اشیا
مدیریت هوشمندسازی در گرو بهره‌مندی از اینترنت اشیا
97/09/25 - 15:01
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: