system
جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران اقدامی در جهت تکمیل زنجیره‌ها است
جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران اقدامی در جهت تکمیل زنجیره‌ها است

جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران اقدامی در جهت تکمیل زنجیره‌ها است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 14795
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که سومین دوره آن شهریور ماه 95 برگزار می‌شود را اقدامی در جهت تکمیل زنجیره‌های این عرصه دانست.


 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که سومین دوره آن شهریور ماه 95 برگزار می‌شود را اقدامی در جهت تکمیل زنجیره‌های این عرصه دانست.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در راستای برگزاری سومین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران گفت: این جشنواره و نمایشگاه به گونه‌ای یک نماد از کل صنعت، گیاهان  دارویی، داروهای طبیعی، داروهای گیاهی و طب سنتی ایران است که می‌تواند حرکت زا باشد و موجب تکمیل زنجیره‌ها شود.

وی ادامه داد: این رویداد می‌تواند تعامل را از بعد فرهنگی و فرهنگ‌سازی از نگاه علمی انتقال دانش بیشتر کند. همچنین از منظر برخی اقدامات نمادین مانند سلامتکده و فن بازارها و کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای که در طبقات مختلف نیاز است. طبقاتی چون تولیدکنندگان، صنعتگران، مخترعین، پژوهشگران، محققین و باقی زنجیره‌ها به‌نوعی نیازهایی دارند.

عصاره افزود: هر دو سال یک بار این فرصت برای رفع نیاز این نیازها ایجاد می‌شود که اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم بهره‌برداری ما از نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: سعی ما بر این است تا محصولات جدید  را وارد این نمایشگاه کنیم. همچنین قسمت‌های دولتی‌ای که به فرآورده‌های تازه‌ای دست‌یافته‌اند را شناسایی می‌کنیم تا در این نمایشگاه به نمایش و بهره‌برداری همگان قرار گیرند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی گفت: در کنار بحث مهم نمایشگاه و جشنواره معرفی برترین‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاران، کارآفرینان، محققین، دانشجویان، مخترعین و غیره پس از ارزیابی‌های علمی-فنی توسط داوران مجرب انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق آمار سال‌های گذشته، جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از پر مخاطب‌ترین نمایشگاه‌های کشور است. این موضوع باعث می‌شود احساس مسئولیت و انجام وظایف برای برگزاری هرچه با شکوه تر این نمایشگاه بیشتر شود.

عصاره در راستای برنامه‌های در نظر گرفته شده در این جشنواره گفت: دو سال گذشته سلامتکده ای به‌عنوان نمادی از طب سنتی در جشنواره بود که اثرگذاری بالایی داشت. این برنامه با نوبت‌بندی بین پزشکان با تخصص‌های مختلف مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین در نظر است سلامتکده های متعددی در کشور راه‌اندازی شود که این ایده به فرهنگ‌سازی آنها کمک خواهد کرد.

وی اتصال بین طرح‌های پژوهشی موفق در تولید دانش فنی از یک طرف و فناوری و تجاری‌سازی را از سویی دیگر بسیار مهم توصیف کرد و افزود: برای اتصال این حلقه‌ها زمینه‌ای در کشور وجود ندارد یا هنوز به طور کامل نهادینه نشده است. در نظر است بستری فراهم شود تا تمام این زنجیره در معرض دید همگان قرار گیرد.

دبیر علمی-اجرایی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ادامه داد:  باید شرایطی ایجاد شود تا این خلاقیت‌ها در نزد سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی شده و زمینه تولید کالاهای اقتصادی فراهم شود. شده و به کالاهای اقتصادی تبدیل شود. در همین راستا «فن بازار» در سال‌های گذشته موجب بسته شدن قراردادهای خوبی شده است. امیدواریم در سومین دوره این جشنواره و نمایشگاه روند موردنظر ادامه یابد.



وی بیان کرد: یکی از کارهای مهم اقتصادی این است که چگونه دانش فنی داخل به بازار وارد شود و امر تجاری‌سازی کالای با پایه علمی دنبال شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در راستای کارگاه‌های آموزشی گفت: در دوره‌های گذشته برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران استقبال بی‌نظری صورت پذیرفت. چرا که موضوعاتی برای این کارگاه‌ها شد که واقعاً نیاز امروز شرکت‌های تازه تأسیس دانش‌بنیان بود.

وی افزود: خیلی از صاحبان ایده نمی‌دانند فرآورده خود را چطور به ثبت برسانند. حتی این نکته که اگر شرکتی می‌خواهد دانش‌بنیان باشد چه مراحلی را باید بگذراند. اینها مسائلی است که مورد نیاز فاصله علم تا صادرات، علم تا کارخانه، علم تا بازار و تجاری‌سازی، علم تا ثبت دارو و غیره است. بنابراین سعی می‌شود کارگاه‌های آموزشی با مدرسین مجرب به این نیاز پاسخ دهند.

عصاره موضوع دیگری که در جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران ارائه می‌شود را جشنواره دانش‌آموزی عنوان شود و گفت: برای پاسخ به آینده گیاهان دارویی هدف اصلی آموزش‌وپرورش است.

وی بیان کرد: در نظر است رقابتی میان دانش آموزان ایجاد شود تا با این عرصه آشنا شوند که اصلاً گیاه چیست، دارو چیست، روش درمان و حفظ سلامت و غیره. تا دانش آموزان آرام آرام انگیزه پیدا کرده و با این عرصه آشنا شوند.

گفتنی است، سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 15 الی 18 شهریورماه 95 در مصلی تهران برگزار می‌شود.

 
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: