system
داده‌نما: گام محکم دانش‌بنیان‌ها برای شیرین‌سازی آب
داده‌نما: گام محکم دانش‌بنیان‌ها برای شیرین‌سازی آب

داده‌نما: گام محکم دانش‌بنیان‌ها برای شیرین‌سازی آب


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 50920
یکی از پر کاربرد‌ترین سیستم‌ها برای نمک زدایی آب «سیستم نمک زدایی اسمز معکوس» است. توسعه آن نیازمند فناوری‌های پیشرفته است و دانش بنیان‌ها در این حوزه نیز ورود کرده‌اند. به گونه‌ای که شاهد اتفاقاتی ارزشمند در این حوزه برای «ایران ساخت» شدن این سیستم آغاز شده است.

 

 

 اسمز معکوس فناوری مدرنی است که آب شور را برای مصارف متعددی از جمله آب مورد نیاز صنعت و شرب تصفیه می‌کند. در این روش با استفاده از پمپ‌های فشار قوی ساخته شده از آلیاژهای ویژه، آب شور به سمت یک غشای مخصوص که دارای منافذ بسیار ریزی است پمپاژ  و در نتیجه نمک موجود در آب دریا از آب شیرین جدا می‌شود.

 

دانش بنیان‌ها برای رفع گلوگاه‌های سیستم نمک زدایی اسمز معکوس اقدام کردند. در این مسیر سه گلوگاه شناسایی شد. در گام نخست نمونه صنعتی پمپ‌های فشار قوی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ساخته شد. این محصول یکی از پیچیده‌ترین پمپ‌ها از نظر فناوری است و جزء تجهیزات پیشرفته محسوب می‌شود.

همچنین غشا برای این سیستم‌ها نیز در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارد و کار بررسی توان داخل برای بومی سازی مخازن تحت فشار برای این سیستم‌ها نیز آغاز شده است.

ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده‌های فناورانه در این حوزه حمایت می‌کند تا گام‌هایی قوی‌تر برای بومی‌سازی این سیستم برداشته شود.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: