system
دستگاه شبیه ساز نور خورشید چیست
دستگاه شبیه ساز نور خورشید چیست
تعریفی فناورانه؛

دستگاه شبیه ساز نور خورشید چیست


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 29405
دستگاه شبیه ساز خورشید، دستگاهی است که با اندازه گیری پارامترهای خورشیدی، سلول‌های خورشیدی را در شرایط مختلف شبیه سازی می‌کند.



دستگاه شبیه ساز خورشید، دستگاهی است که با اندازه گیری پارامترهای خورشیدی، سلول‌های خورشیدی را در شرایط مختلف شبیه سازی می‌کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  اگر بخواهیم سلول خورشیدی را در شرایط  طبیعی، زیر نورآفتاب اندازه گیری کنیم شرایط مختلف جوی، زاویه و شدت تابش نور خورشید در روز و در مقایسه دو سلول خورشیدی، مانع بدست آوردن پارامترهای دقیق می‌شود که با دستگاه شبیه ساز خورشید محیطی برای شبیه سازی سلول‌های خورشیدی در شرایط  مختلف با قابلیت ذخیره اطلاعات، فراهم می‌آید.
با توجه به اینکه، یکی از معضلات کشور مسئله انرژی است و استفاده از انرژی خورشیدی یکی از راه حل‌هایی است که در آینده به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود. محققان داخلی موفق به ساخت دستگاه شبیه ساز خورشیدی برای اولین بار در ایران شدند.
با راه اندازی این دستگاه، امکان بررسی‌های متفاوت و طراحی آزمایش‌های جدید در شرایط کنترل شده و تحت نور خورشید که پیش از آن تنها با قراردادن در معرض نور خورشید در طول روز در شرایط جوی مناسب بوده است، امکان پذیر می‌شود.
شبیه ساز نور خورشید،  به درک بیشتر از پاسخ نوری مواد در محیط‌ها و شرایط مختلف  کمک می‌کند و قابلیت استفاده صنعتی از این مواد با استفاده از نور خورشید برای تولید انرژی و همچنین تخمین طول عمر آن‌ها  را فراهم می‌سازد.
از این دستگاه شبیه ساز نور خورشید می‌توان در زمینه‌های طراحی مواد فعال نوری، انرژی‌های تجدید پذیر و به طور اختصاصی تولید هیدروژن از آب تحت نور خورشید ، بهره برد.
این دستگاه با قابلیت مدوله کردن نور، کالیبراسیون آسان، گستردگی طیف ناحیه فرابنفش و ... در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است و برای ساخت آن با توجه به محدودیت‌های موجود در کسب اطلاعات فنی و علمی در مراجع، محققان این دانشگاه تنها از راه آزمون و خطا و استفاده و تحلیل از داده‌های تجربی کار خود را پیش برده‌اند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: