system
رشد حوزه میکروالکترونیک از ضرورت های کشور است
رشد حوزه میکروالکترونیک از ضرورت های کشور است

رشد حوزه میکروالکترونیک از ضرورت های کشور است


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 16421
دبیر ستاد تازه تاسیس توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: سرمایه گذاری های سنگینی را برای ایجاد زیرساختار میکروالکترونیک نیاز داریم. اما اگر بخواهیم استقلال صنعتی در بخش میکروالکترنیک داشته باشیم هرینه بر بودن آن توجیه دارد.


دبیر ستاد تازه تاسیس توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: سرمایه گذاری های سنگینی را برای ایجاد زیرساختار میکروالکترونیک نیاز داریم. اما اگر بخواهیم استقلال صنعتی در بخش میکروالکترنیک داشته باشیم هرینه بر بودن آن توجیه دارد. که این امر یکی از ضرورت ها و اهداف این ستاد است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدصادق ذبیحی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی درباره علم فوتونیک توضیح داد: تمام فناوری هایی که به نحوی با فوتون مرتبط میشوند و در حقیقت از خصوصیات فوتون برای انجام کار استفاده میکنند در حوزه فوتونیک قرار می گیرند. از مخابرات نوری که در عرصه ارتباطات استفاده میشود تا آنچه که مربوط به فناوری های دیگر از جمله لیزر می شود از فناوری های فتونیک محسوب می شوند ،چرا که با فوتون کار میکنند.

وی بیان کرد: وسعت و گستردگی حوزه فوتونیک بیشتر از لیزر است. به دلیل اینکه فوتونیک در عرصه هایی وارد میشود که شاید لیزر حضور مشخص نداشته باشد. گرچه یکی از ابزارهای اصلی فتونیک لیزر است. مثلا در مخابرات نوری، لیزر نقش اصلی را بازی میکند. بنابراین شاید بتوان گفت که لیزر و فتونیک  هر دو تکمیل کننده همدیگر هستند. اگر چه به هر حال ما لیزر را جزیی از فتونیک میدانیم. 

ذبیحی در راستای شرکت های دانش بنیانی که در زمینه فوتونیک فعالیت دارند گفت: شرکت هایی که در زمینه لیزر کار میکنند در زمینه فتونیک هم فعال هستند. اما خیلی از شرکتها هستند که در زمینه سخت افزارها یا نرم افزارهایی کار میکنند که مربوطه به حوزه فناوری های فتونیک است. از جمله شرکت های دانش بنیانی را داریم که قطعات مخابرات نوری را می سازندو یا کسانی روی آشکار ساز نوری و اپتو الکترونیک کار میکنند و تعداد اینها بیشتر از لیزری ها است. در حال حاضر آنهایی که مستقیم روی لیزر کار میکنند تعداد شان محدود و شایدکمتر از ده تا است و در زمینه فتونیک این تعداد بیشتر است.

«لیزر»، « فتونیک» و «ساختارهای میکرونی» جداناپذیر هستند

وی با اشاره به این که  لیزر و فوتونیک از هم قابل تفکیک نیستند گفت:  یکی از ابزارهای اصلی فتونیک لیزر است و در اغلب کارهایی که برای فتونیک انجام میدهیم نمیتوانیم  لیزر را جدا کنیم و یا نقش لیزر را در نظر نگیریم. وقتی که از توسعه فناوری لیزر حمایت میکنیم در واقع از فناوری های پیشرفته فتونیک  حمایت کرده ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی علت اینکه در عنوان این ستاد حوزه لیزر و فوتونیک از هم تفکیک شده اند را ویژگی های حوزه لیزر دانست و گفت: ویژگی هایی در لیزر هست که اینها شاید در دیگر فناوری های  فتونیک وجود نداشته باشد.  به همین خاطر لیزر را با توجه به ویژگی‌ها و کاربردها و اثرات خاصی که در زندگی امروز و بخصوص در کشور ما دارد که  وجودش به طور مستقل ضروری است جدا کردیم.

وی افزود: اگر به دقت نگاه کنیم هر سه مورد عناوین یعنی  «لیزر»، « فتونیک» و «ساختارهای میکرونی»  در ستاد به نوعی همه با هم مرتبط بوده و از هم جدا ناپذیر هستند.


ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان میکروالکترونیک

ذبیحی بیان کرد:  بخش زیادی از آثار و کارهایی که درمیکروالکترونیک‌ها انجام میدهیم به فتونیک برمیگردد. البته همه اینها صد درصد همدیگر را پوشش نمیدهند. ولی بیشتر کارهایشان  به هم مرتبط است. ویژگی هایی و ارتباطاتی که دارند .

وی با اشاره به این که شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعالیت ندارند، گفت: در زمینه ساختارهای میکرونی به دلیل اینکه ساختارهایش در کشور کم و بسیار محدود است و هنوز در این زمینه شرکت دانش بنیانی را نتوانسته ایم شناسایی کنیم. با این حال توسعه این فناوری یکی از ضرورتهای کشور است که باید با کمک معاونت علمی و فناوری بتوانیم آن را ایجاد کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی علت نبود شرکت دانش بنیان در حوزه ساختارهای میکرونی را هزینه بر بودن زیر ساخت های آن عنوان کرد و افزود:  این کار هزینه بر بوده و سرمایه گذاری های سنگینی را برای ایجاد زیرساختار نیاز داریم  که اگر بخواهیم استقلال صنعتی در بخش میکروالکترنیک داشته باشیم هرینه بر بودن آن توجیه دارد.

جایگاه فتونیک ایران در مقایسه با کشورهای دیگر جهان

وی در توضیح جایگاه فوتونیک ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان گفت: در زمینه فتونیک، حوزه های مختلفی را باید در نظر گرفت. برای مثال در پزشکی گرچه فعالتیهایی را انجام میدهیم اما شاید به روز نباشیم. در این بخش که به آن بیوفوتونیک گفته می شود ممکن است فاصله ما با جهان زیاد باشد. اما در زمینه بکارگیری ارتباطات نوری ، که نوع فتونیک ارتباطات در  انتقال داده ها است با وجودی که از نظر صنعتی نزدیک نیستیم، از نظر کاربردی بسیار از آن بهره می بریم.

ذبیحی ادامه داد: برابر آنچه که در دنیا وجود دارد ما هم در صحنه فتونیک فعال هستیم. در صنعت که عمده کار به استفاده از لیزر برمیگردد گامهایی را برداشته ایم و اقداماتی را شروع کرده ایم. صنعت ما تا حدودی با کاربردهای لیزر و فتونیک اشنا است و میتوان گفت حرکت هایی که انجا شروع شده امیدوار کننده است.

قدم های نخستین ستاد
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در توضیح اقدامات اولیه صورت گرفته در این ستاد گفت: ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی در اوایل امسال کار خود را شروع کرده است. این ستاد باید در ابتدا ارکان خود را ساماندهی کند و مهمترین رکن هم شورای ستاد است که عده ای عضو حقوقی و تعدادی عضو حقیقی دارد.

وی بیان کرد: نامه اعضای حقوقی از طرف معاونت محترم  علمی فناوری ریاست جمهوری  چند هفته ای است که به ارگانهای مربوطه ارسال شده است. افراد حقیقی هم که باید با خودشان صحبت می‌کردیم تا برای حضور در شورای ستاد آمادگی داشته باشند.

ذبیحی ادامه داد: در حال حاضر بر روی چارت و برنامه ستاد کار می کنیم و در حال تنظیم برنامه و بودجه برای فعالیت های کوتاه مدت و بلند مدت هستیم  ، مذاکراتی را برای تنظیم سند اجرایی ستاد در زمینه لیزر و فتونیک با شرکت های تخصصی در این باره آغاز شده وفعالیت های مقدماتی در جریان است.

 گفتنی است سایت اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرده است. علاقه مندان و فعالین این حوزه می توانند از طریق آدرس اینترنتی http://slpm.isti.ir/ اطلاعات مورد نظر خود را دنبال کنند.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: