با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی؛
سیستم جامع غربالگری اولیه اوتیسم طراحی شد
با هدف کمک به امر تشخیص، آموزش و توانبخشی افراد مبتلا به بیماری "اتیسم " ، سیستم جامع "غربالگری اولیه اتیسم" ، با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی و جمعی از محققان و متخصصان علمی و تخصصی طراحی شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر مرادی سبزوار استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح سیستم جامع "غربالگری اولیه اتیسم" اظهار کرد: در این طرح، با تجمیع روش ها و سیستم های هوشمند مختلف، همچون ماشین اسباب بازی هوشمند، بازی های شناختی، و سیستم غربالگری هوشمند، سعی در غربالگری اولیه کودکان شده است.
"مرادی" ادامه داد: در این طرح شماری از متخصصان رشته های روانشناسی، روانپزشکی، هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر و علوم شناختی از دانشگاه های مختلف از جمله دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و همچنین مراکز مختلف تخصصی اتیسم، از جمله مرکز تهران اتیسم، خیریه اتیسم، و کلینیک دوم آوریل در اجرای این طرح مشارکت داشتند.
وی همچنین بیان کرد: این سیستم قابلیت نصب در محل های مناسب غربالگری، همچون مهدهای کودک و مراکز درمانی و واکسیناسیون، در سراسر کشور را دارد و می تواند جهت غربالگری اولیه، بدون نیاز به متخصص استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه، طبق نظر متخصصان ، تشخیص به موقع، از مهم ترین اقدامات برای آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم است، یادآور شد : طرح سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم، برای کمک به تشخیص به موقع، با حمایت ستاد علوم شناختی، از آذرماه 1395 آغاز شده است.
مرادی ابراز امیدواری کرد با حمایت همه جانبه ستاد علوم شناختی، این طرح در دو سال آینده بصورت وسیع در سطح ایران مورد استفاده قرار گیرد.
از سوی دیگر حمیدرضا پوراعتماد، رییس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی و همکار پروژه "سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم "در گفت و گویی به نیازهای مختلف کودکان مبتلا به اتیسم اشاره کرده و گفت: کودکان مبتلا به اتیسم و خانواده¬های آنها نیاز به مجموعه ای از خدمات آموزشی، توانبخشی، و حمایت اجتماعی و پزشکی دارند که قاعدتاً با همکاری تنگاتنگ روانشناسان، کارشناسان توانبخشی، مربیان، مددکاران و پزشکان تامین می شود.
به گفته وی، اگر فرایند تشخیص و توانبخشی این کودکان به خوبی انجام شود، می توانند زندگی اجتماعی بهتری را تجربه کرده و هزینه های بالای معنوی و مادی تحمیل شده به خانواده و جامعه تقلیل یابد.
پوراعتماد همچنین بیان کرد: در صورت تاخیر در مداخلات آموزشی و توانبخشی، چرخه طبیعی یادگیری و پیشرفت در کودک مبتلا تکمیل نشده و چه بسا امکان دارد زندگی متعارف را از دست بدهد.
وی اضافه کرد: کودکان مبتلا به اتیسم معمولاً مشکل جسمی ندارند، اما در زمان برقراری ارتباط با دیگران دارای مشکل هستند. این مشکلات عمدتاٌ مربوط به نارسایی در تشکیل شبکه های مغزی است که البته با بهینه سازی محیط و ارایه آموزش مناسب در 2 تا 4سالگی می توان آنان را در مسیر بهبودی نسبی هدایت کرد.
انتهای پیام/25
Send to friends