system
صلاحیت‌سنجی رانندگان بر اساس مهارت‌های شناختی
صلاحیت‌سنجی رانندگان بر اساس مهارت‌های شناختی

صلاحیت‌سنجی رانندگان بر اساس مهارت‌های شناختی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39248
"سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری، جهت صدور جواز صلاحیت رانندگی حرفه‌ای" عنوان پروژه‌ای است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است.


"سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری، جهت صدور جواز صلاحیت رانندگی حرفه‌ای" عنوان پروژه‌ای است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی نحوی مجری پروژه "سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری، جهت صدور جواز صلاحیت رانندگی حرفه‌ای" درباره این طرح پژوهشی اظهار کرد: سالانه حدود 16 هزار کشته و 330 هزار مجروح در آمار خسارات ناشی از حوادث رانندگی به چشم می خورد این در حالی است که یکی از موضوعات مهمی که باعث بروز این گونه حوادث می شود خستگی رانندگان است. با استفاده از این طرح به مرحله ای رسیده ایم که 40 دقیقه قبل از خواب آولدگی راننده تشخیص داده می شود.

نحوی ادامه داد: این ایده به صورت متمرکز به صورتی که ما در ایران فعالیت می کنیم در سایر کشورها وجود ندارد اما محققانی از سراسر ئنیا به طور پراکنده در هر کدام از این موارد یه صورت انفرادی مشغول فعالیت هستند.

وی درباره کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در این پروژه گفت: کاربردهای واقعیت مجازی در ارتقای توانایی های شناختی و درمان بیماری ها شناخته شده است به عنوان مثال در درمان کودکان دارای فوبیا، مشکلات یادگیری، بیش فعالی و نقص توجه و کودکانی که درک سه بعدی مناسبی ندارند از این فناوری استفاده می شود.

نحوی همچنین عنوان کرد: حتی در مورد افراد بزرگسالی که آلزایمر دارند نیز می توان با فناوری واقعیت مجازی از سرعت پیشرفت این بیماری در آن ها کاست. البته برای درک پروژه باید فناوری واقعیت افزوده را بشناسیم. واقعیت افزوده به این معنا است که فرد موجود در فضای حقیقی در آن واحد اطلاعات مجازی را دریافت کند. برای مثال از این فناوری می توان برای روانکاوی کمک گرفت. همچنین مشکل دیگری که برای رفع آن از واقعیت مجازی استفاده می شود اختلال استرس پس از سانحه است.
وی با بیان اینکه قرار است این پروژه در قانونگذاری به مرحله اجرایی برسد گفت: تا کنون در کشور صلاحیت سنجی رانندگان صرفا بر اساس مهارت رانندگی آنها است در حالی که مهارت شناختی راننده امری ضروری تر است. به همین دلیل قرار است که نهایتا در آینده این طرح به استاندارد تبدیل شده و هنگام صدور گواهینامه، هنگام تمدید آن و هنگامی که فرد امتیاز منفی در گواهینامه خود دریافت می کند مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته وی، البته برای تحقق این امر نیاز به همکاری سازمان هایی همچون پلیس راهور، وزارت بهداشت، وزارت صنایع و شهرداری ها است. البته در این زمینه بهتر است که ما یک قدم به عقبق برگردیم و در پارک های ترافیکی که مخصوص کودکان ساخته می شود نیز از آموزش مهارت های شناختی استفاده کنیم.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: