system
قدمی فراتر از پیش بینی
قدمی فراتر از پیش بینی
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی درباره فعالیت های این حوزه گفت؛

قدمی فراتر از پیش بینی


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 22545
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقداماتی که این ستاد در برنامه ده ساله خود و سال 95 صورت داده است تاکید کرد: تا کنون همواره اقداماتی فراتر از اهداف در نظر گرفته شده داشتیم و در آینده نیز این روند ادامه دارد.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقداماتی که این ستاد در برنامه ده ساله خود و سال 95 صورت داده است تاکید کرد: تا کنون همواره اقداماتی فراتر از اهداف در نظر گرفته شده داشتیم و در آینده نیز این روند ادامه دارد.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی  تمامی اقداماتی که در سال 95 توسط این ستاد صورت گرفته است را قابل اهمیت دانست و گفت: با توجه به موضوعاتی که به آن ورود پیدا  کرده‌ایم در ابعاد گسترده‌ای اقدامات توسط این ستاد صورت گرفته است که به دستاوردهای قابل توجهی رسیدیم.

سرکار از جمله این اقدامات را تمرکز بر فعالیت‌های پتنت  دانست تا شرکت‌ها این مبحث را جدی بگیرند چرا که نگاه این ستاد بر صادرات است و ادامه داد: رسوخ فناوری در صنعت از جمله اقدامات مهمی بود که چند صنعت بزرگ را هدف قرار داد.

وی صادرات شرکت‌ها را از جمله موارد قابل توجه دانست و گفت: صنایع در کشور به آن صورت که باید دیده نمی‌شوند و بیشتر شاهد کارخانه‌ها هستیم و به همین علت ظرفیت جذب فناوری‌های پیشرفته در انواع صنعت وجود ندارد. به همین علت نگاه ما بیشتر بر روی صادرات فناوری متمرکز شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی افزود: در راستای فروش محصولات و ورود به بازارهای بین‌المللی فعالیت‌های گسترده‌ای داشتیم. به صورتی که امروزه شرکت‌های نانویی محصولات خود را به حدود 20 کشور پیشرفته دنیا از جمله کره جنوبی، استرالیا، چین، آلمان، روسیه، مالزی، کشورهای اروپایی و غیره صادر می‌کنند.

 

وی بیان کرد: بر تمام زنجیره فعالیت‌های ما نگاه اقتصادی حاکم شده است به طوری که حتی در بخش آموزش تلاش داریم دوره‌های کارشناسی ارشد در برخی کشورهای خارجی با استفاده از اساتید علمی فعال شود.

سرکار از جمله اقدامات قابل توجهی که این ستاد در سال 95 صورت داد را تعاملی سازنده با وزارت امور خارجه دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان با رویکرد برون گرا و صادراتی در تمامی زنجیره از جمله صدور خدمات، فناوری و محصول در برنامه ما قرار گرفت. وزارت امور خارجه نیز در این زمینه همکاری‌های قابل توجهی صورت داده است.

مجموعه‌ای به نام "I Can…"  که مرکز صنعتی سازی نانو تکنولوژی کاربردی از جمله اقدامات ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی است که وی در این رابطه توضیح داد: این ستاد مجموعه‌ها را با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پروژه‌های کاربردی و در راستای نیاز صنعت‌ها زیر چتر شرکت‌های دانش بنیان صورت دهند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با بیان این مسئله که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها مد نظر است تا به تحقق بپیوندد گفت: برخی اقدامات در سال 95 آغاز شده است که اخبار آثار مثبت آن در سال 96 به گوش خواهد رسید.

 

سرکار اهداف برنامه ریزی شده در سال 95 را دست یافته دانست و تاکید کرد: تجربه به ما نشان داده است که هرساله فراتر از اهدافی که تنظیم می‌کنیم پیش می‌رویم و دستاوردهای مؤثر هم گواه این موضوع است.

وی به عنوان مثال به سند 10 ساله نانو اشاره کرد و گفت: پیش بینی شده بود تا در 10 ساله اول در میان 15 کشور برتر در دنیا باشیم، اما در پایان به رتبه هفتم رسیده بودیم که در سال 95 این رتبه از نظر علمی به 6 ارتقا پیدا کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ادامه داد: بنا بود طی این سند 2 درصد از سهم جهانی به ایران اختصاص پیدا کند که امروز بالغ بر 5/5 درصد سهم جهانی از آن ما شده است. همچنین سهم بازار و حجم محصولاتی که داشتیم فراتر از اهداف تعیین شده بود.

وی ابراز امیدواری کرد تا سند 10 ساله دوم نانو با همین رویکرد و با فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد به دستاوردهای شگرفی برسد.

 

سرکاردست یابی به رتبه 6 در دنیا از نظر علمی را منوط به برنامه ریزی‌های گسترده توسط ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی دانست و گفت: محققان ما فعالانه در این عرصه ظاهر شدند. تمرکز و سرمایه‌گذاری بالایی بر توسعه منابع انسانی صورت گرفت، به طوری که امروز 65 دانشگاه کشور از دوره‌های ارشد نانو برخوردار هستند.

وی ادامه داد: حدود 20 دانشگاه در کشور دوره دکترا نانو تکنولوژی دارند، این در حالی است که زمانی که نانو در ایران فعالیت خود را آغاز کرد شاید کمتر از 10 متخصص نانو در این کشور وجود داشت. امروز این رقم به حدود 30 هزار متخصص حوزه نانو از کارشناسی ارشد به بالا رسیده است.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی افزود: همین مسئله پایه توسعه علمی کشور را ایجاد کرد و همین مسئله موجب گستردگی فعالیت‌ها شد.

وی نقش شبکه آزمایشگاهی را نیز بسیار پررنگ دانست و گفت: این شبکه موجب شد دسترسی متخصصین و محققین کشور به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاه‌ها فراهم شود که ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی نقش اصلی را در این زمینه ایفا کرد.

سرکار همچنین اقدامات جانبی را حمایت از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و موضوعات توسعه فناوری عنوان کرد و ادامه داد: در نهایت مجموعه این اقدامات موجب شد در حوزه نانو رشد پر شتاب علمی داشته باشیم.

 

با توجه به آغاز سالی جدید و اهداف ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در این سال، دبیر ستاد مذکور گفت: برنامه ریزی‌های ما همواره جامع و تأثیر گذار است و همواره نوآوری‌های قابل توجهی در برنامه ریزی‌ها صورت داده‌ایم. اما نکته قابل توجه این است که برنامه ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد نیاز به بودجه‌های بالایی دارد.

وی توضیح داد: ما راضی به دستاوردهایی که تا کنون به آن دست پیدا کرده‌ایم نیستیم. ظرفیت و قابلیت‌های حوزه نانو در ایران بسیار بالاتر از امروز است. هرچند این دستاوردها بسیار بزرگ است، اما کشور ما ظرفیت و لیاقت بسیار بیشتری دارد.

سرکار وجود منابع مالی کافی را عاملی دانست که موجب می‌شود برنامه‌های مد نظر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در سال جدید بتواند به طور کامل به اهداف خود و رشد پرشتاب‌تر دست یابد.

پایان پیام/29 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: