system
مسیر تحقیقات پیش‌بالینی هموار شد
مسیر تحقیقات پیش‌بالینی هموار شد
با تلاش محققان ایرانی

مسیر تحقیقات پیش‌بالینی هموار شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 48818
تولید دارو مسیرهای پر از پیچ و خم را طی می‌کند. تحقیقات در مرحله پیش‌بالینی یکی از آنها است. محققان کشورمان برای حرکت هموار در این مسیر اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند و به تازگی نیز موفق شدند زمینه برای تصویربرداری همزمان با دو سیستم را فراهم کنند.

این اقدام با تلاش محققان در آزمایشگاه پیشبالینی محقق شد و محققان از این پس میتوانند با بکارگیری دو سیستم رادیوگرافی بوسیله اشعه ایکس و تصویربرداری فلورسنت، وبا استفاده از روش های پردازش تصویر امکان تصویربرداری همزمان بوسیله این دو سیستم تصویربرداری پروژه خود را انجام دهند.

در تصویربرداری فلورسنت اطلاعات ساختاری کمی از بافتها به دست میآید. بنابراین ترکیب تصویربرداری فلورسنت با تصویربرداری ساختاری مانند رادیوگرافی میتواند اطلاعات بیشتری در اختیار محققان قرار دهد. با داشتن دادههای تصویربرداری فلورسنت، میتوان از تصاویر رادیوگرافی برای مشخص کردن مرز بافتهایی با ویژگیهای نوری متفاوت و تعیین دقیق محل توزیع دارو در بدن حیوان استفاده کرد.

 

سیستم های تصویربرداری به طور کلی به دودسته تقسیمبندی میشوند. نوع اول، به بررسی ساختار بدن میپردازد که شامل تصویربرداریهایی مانند ایکس ری و ام آر آی استاما در نوع عملکردی فعالیت یک عضو یا بافت خاص در بدن بررسی میشود که انواع پر کاربرد آن سیستم های تصویربرداری PET، SPECT و تصویربرداری فلورسنت است.

اما این اقدام محققان باعث شد تا پروژههای تحقیقاتی در آزمایشگاه بالینی با دستیابی به اطلاعات کاملتر انجام شود.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود. تجهیزات و دستگاههای این مرکز همگی ساخت شرکت های دانش بنیان است که قدم در مسیر آبادانی و ساختن ایران گذاشته اند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25


اخبار مرتبط:

* استفاده از امکانات پزشکی هستهای برای پژوهشگران تسهیل شد

* صدور دانش فنی و اجرای ۲۰۰ پروژه دستاورد دوسالانه آزمایشگاه پیش بالینی

* فناوری پیشرفته تجهیزات ایران ساخت تحقیقات حوزه پیشبالینی را شتاب داد


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: