system
معرفی دستگاه «اولتراسانتریفیوژ جداسازی اجزای سلول» به عنوان طرح برتر معاونت علمی
معرفی دستگاه «اولتراسانتریفیوژ جداسازی اجزای سلول» به عنوان طرح برتر معاونت علمی
در هفته پژوهش و فناوری اعلام شد:

معرفی دستگاه «اولتراسانتریفیوژ جداسازی اجزای سلول» به عنوان طرح برتر معاونت علمی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 29851
در هفته پژوهش و فناوری دستگاه «اولتراسانتریفیوژ جداسازی اجزای سلول» طرح برتر معاونت علمی اعلام شد. این دستگاه کمتر از یک دهم نمونه خارجی قیمت دارد.



در هفته پژوهش و فناوری  دستگاه «اولتراسانتریفیوژ جداسازی اجزای سلول» طرح برتر معاونت علمی اعلام شد. این دستگاه کمتر از یک دهم نمونه خارجی قیمت دارد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که به همت دفتر ارتباط با صنعت وزرات علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، از طرح برتر سازمان‌ها تقدیر به عمل آمد.
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی موفق به دریافت تندیس و لوح سپاس برای پروژه «طراحی و ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ جهت جداسازی اجزای سلولی و مولکولی» شد. مجری این طرح سمیه سلطانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
انواع مختلف سانتریفوژهای دور بالا در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی که در زمینه بیولوژی سلولی و مولکولی، طراحی و توسعه داروها، بیوشیمی و نانوتکنولوژی فعالیت می‌کنند اهمیت و کاربرد دارد.
باتوجه به تکنولوژی بالا و نیز قیمت بسیارزیاد سانتریفوژهای دوربالا از یکسو و توان فنی و امکانات موجود درکشور ازسوی دیگر، با ساخت نمونه اولیه از این نوع سانتریفوژها به این فناوری دست پیدا کرده و جزو معدود کشورهای سازنده سانتریفوژهای دوربالا هستیم.
برای ساخت این سانتریفوژ از روش‌های جدید ساخت الکتروموتورهای نوین ازنسل Brushless ازجمله موتورهای AFPM,AFPMS که امکان ساخت الکتروموتورهائی با دورهای بسیاربالا را به وجود آورده است استفاده شده است.
خواهر و برادر آذربایجانی به نمایندگی از مجری طرح (سمیه سلطانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز) و سایر همکاران طرح که همگی اعضای یک خانواده هستند، موفق به دریافت تندیس و لوح سپاس برای پروژه «طراحی و ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ جهت جداسازی اجزای سلولی» شدند که در نشست سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور  برگزار شد.
احسان اله سلطانی متولد سال 1368 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هوافضاست. وی به دلیل اینکه خواهر بزرگترش سمیه سلطانی در رشته داروسازی مشغول به تحصیل بود با لوازم آزمایشگاهی آشنا شد و در سال 1380 با وسایل ابتدایی که در اختیار داشت، شیکر اتوماتیک آزمایشگاه را ساخت و بدین طریق به حوزه گسترده علوم پزشکی و آزمایشگاهی وارد شد.
علاقه او به مکاترونیک باعث شد تا در سال 1383 موفق به کسب مقام سوم جشنواره جوان خوارزمی برای طراحی و ساخت آسانسور چند محوری کم‌مصرف شد. در ادامه، این محقق در سال 1388 در یک تیم دانشجویی موفق به کسب رتبه اول این جشنواره برای طراحی سیستم انتقال قدرت الکترورئولوژیک شد.
وی تا کنون بیش از 70 پروژه طراحی و ساخت تجهیزات در حوزه‌های سلولی و پزشکی بازساختی، مکاترونیک و هوافضا را به انجام رسانده است و چندین بار برنده مسابقات دانشجویی رباتیک و تجهیزات دانشگاه شریف شده است. همچنین احسان اله سلطانی عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و چندین اختراع را نیز ثبت کرده است. وی همچنین موفق به ساخت دستگاه Cell counter  با دقت پنج نانومتر  و سه درجه آزادی در سال 1393 شده است.
   خانواده سلطانی در سال 1394 شرکت تعاونی ایده پردازان سنجش و دانش را ثبت کردند. این شرکت که با 7 نفراز  اعضای این خانواده شروع به کار کرده است. از مهندس نرم افزار (ابوالفضل پورمحمد) برای توسعه نرم افزار، مهندس معماری (مائده سلطانی) جهت طراحی بدنه، دو نفر دکترای تخصصی شیمی دارویی (سمیه سلطانی) و علوم دارویی (سعیده سلطانی)، یک پزشک (حسین حقایی)، یک مهندس پزشکی (احسان مهاجری) و یک مهندس هوافضا جهت ایده پردازی، طراحی، ساخت و تست دستگاه‌ها بهره می‌برد. همچنین پدر خانواده مشاور حقوقی شرکت هستند.
این شرکت تاکنون برای دستگاه «اولتراسانتریفیوژ جهت جداسازی اجزای سلولی» سه سفارش دریافت کرده است که در مرحله عقد قرارداد است. قابل توجه است که این دستگاه کمتر از یک دهم نمونه خارجی آن قیمت دارد.
این شرکت نوپا در حال حاضر از طریق انجام تعمیرات و خدمات دستگاه‌های آزمایشگاهی (مثل انواع سانتریفیوژها و میکروسکوپ‌ها) هزینه تحقیق و توسعه‌ی دستگاه‌های جدید مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: