system
نسخه امنیتی ذخایر ژنتیکی استان یزد در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری شود
نسخه امنیتی ذخایر ژنتیکی استان یزد در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری شود
در بازدید از مرکز ذخایر ژنتیکی استان یزد مطرح شد؛

نسخه امنیتی ذخایر ژنتیکی استان یزد در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 20135
رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که ذخایر ژنتیکی ارزشمند گیاهی و جانوری استان یزد حفاظت و بهره‌برداری شود

 رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که ذخایر ژنتیکی ارزشمند گیاهی و جانوری استان یزد حفاظت و بهره‌برداری شود و ابراز امیدواری کردند که در آینده نزدیک از تمامیت کلیه ذخایر ژنتیکی محصولات ویژه استان نظیر پسته و انار در بانک ژن گیاهی ملی ایران به صورت درون شیشه‌ای حفاظت شد .
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهزاد سرخی رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از مرکز حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی استان یزد، بیان کرد: ذخایر پسته اردکان یکی از ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور است که در باغات شمال اردکان با ویژگی های تحمل به تنش های محیطی زنده و غیر زنده نگهداری و نمونه‌ای از این ذخایر ارزشمند در ایستگاه تحقیقات پسته اردکان حفاظت می‌شود.
در ادامه این بازدید که در راستای بازدیدهای کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست‌فناوری از مراکز حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی کشور با حضور اعضا و نمایندگان بخش گیاهی، دامی، آبزیان و محیط زیست صورت گرفته است، از ایستگاه تحقیقات شتر در بافق؛ مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های لب شور وابسته به موسسه تحقیقات شیلات کشور؛ ایستگاه تحقیقات و باغات پسته در اردکان؛ مرکز تحقیقات گیاهان بیابانی و کلکسیون گیاهان کویری و بیابانی ایران؛ کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور و باغ آهو بازدید به عمل آمد و دستاوردها، کمبودها و نیازمندی‌های ایستگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت.

ایستگاه تحقیقات شتر بافق؛ مرجع اصلی تحقیقات شتر یک کوهانه
ایستگاه تحقیقات شتر بافق (وابسته به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد) به عنوان مرجع اصلی تحقیقات شتر یک کوهانه در سال 1370  آغاز به کار کرده است و جمعیت شتر این مرکز بالغ بر 100 نفر شتر شجره‌دار است که شجره آن‌ها به مدت حدود 20 سال ثبت شده است. این ایستگاه به همراه ایستگاه تحقیقات شتر اردبیل که مسئول تحقیقات شتر دوکوهانه است، بعنوان مراکز اصلی تحقیقات شتر محسوب می شوند و در حال حاضر با توجه به شرایط تغییر اقلیم و نیاز به منابع پروتئینی در اقلیم خشک کشور نیازمند توجه ویژه است.



ایستگاه تحقیقات ملی آبزیان آب‌های لب‌شور کشور؛ تولیدات مقرون به صرفه در زمین‌های نابارور
همچنین بازدید از ایستگاه تحقیقات ملی آبزیان آب‌های لب شور کشور نیز در این برنامه مورد بازدید قرار گرفت، این ایستگاه 15 سال است که فعالیت می‌کند و عمده رسالت این مرکز تحقیق بر روی گونه‌های آب‌های لب‌شور و گونه‌های غیر بومی وارده به کشور است. تمرکز تحقیقات این مرکز بر روی ماهی تیلاپیا و خاویاری است. از سال 87 تا کنون این مرکز بیش از 20 طرح و پروژه بر روی ماهی تیلاپیا را به انجام رسانده است. اهمیت این ایستگاه در زمینی آکنده از شوری در سطح خاک و آب های لب شور در زیر آن وقتی روشن تر می شود که با انجام طرح های بنیادی و حمایتی شیلات بر روی ذخایر ارزشمند آبزیان بومی کشور در این جغرافیا و اقلیم که تولید هیچ محصول کشاورزی مقرون به صرفه نیست، می توان تولیدی به مراتب اقتصادی تر از زمین های بارور دارای آب کشاورزی کافی انجام داد.

ایستگاه تحقیقات گیاهان کویری و بیابانی ایران؛ منابع ژنتیکی راهی برای مقابله با فرسایش های محیطی
در ادامه بازدید صورت گرفته مرکز تحقیقات گیاهان کویری و بیابانی ایران که 752 نمونه هرباریومی بیابانی و 198 نمونه هرباریومی علف هرز و 174 گیاه بوته‌ای و چندساله زنده را نگهداری می‌کنند نیز مورد بازدید قرار گرفت، کلکسیون زنده این مرکز در سال 1370 تاسیس شده است و با توجه به اهمیت ویژه بیابان زدایی و مقابله با فرسایش های محیطی و ژنتیکی و همچنین افزایش راندمان بهروری در نقاط کم بارش کشور، ضرورت توجه به منابع ارزشمند ژنتیکی اینگونه مراکز بیش از پیش احساس می شود.

 

مرکز تحقیقات کشاورزی یزد؛ مرجع اصلی کلکسیون انار کشور
کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور از دیگر مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفت، این کلکسیون در سال 1366 در 19 هکتار تاسیس شده و دارای 762 ژنوتیپ از تمام نقاط کشور است. نمونه های موجود در این کلکسیون حائز صفات برتر اصلاحی و ویژگی های مهم تغذیه ای است و برای رویکرد مقابله با اثرات منفی تغییر اقلیم دارای اهمیت بسیار است، خواص درمانی ویژه بعضی نمونه ها اهمیت سرمایه گذاری و انجام تحقیقات روی این میوه بهشتی را که در قران کریم از آن یاد شده چند برابر می کند.
از سایر دستاوردهای این بازدیدها می‌توان به هم‌اندیشی در مورد زیرساخت شبکه بانک‌های ژن کشور و شناسایی مراکز و قطب‌های شاخص کشور در تمام حوزه‌های ذخایر ژنتیکی اشاره کرد.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: