system
کسب دانش فنی حذف بار بهینه به منظور مقابله با تأثیرات «بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا»
کسب دانش فنی حذف بار بهینه به منظور مقابله با تأثیرات «بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا»
با حمایت بنیاد ملی علم محقق شد

کسب دانش فنی حذف بار بهینه به منظور مقابله با تأثیرات «بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا»


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 94319
محققان مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی موفق به حذف بار بهینه جهت مقابله با پدیده بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا شدند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این طرح در قالب رساله دکتری مهدی قطبی ملکی با راهنمایی رضا محمدی اجرا شده است.

قطبی ملکی با مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق - قدرت از دانشگاه شهید بهشتی درباره این طرح که با حمایت بنیاد ملی علم ایران اجرا شده است، گفت: امروزه به دلیل افزایش سطح رفاه مصرف‌کنندگان و پدیده گرمایش جهانی، استفاده از موتورهای القایی در قالب کولرها و تهویه‌کننده‌ها افزایش چشمگیری داشته است. در شبکه‌ای که تعداد زیادی موتور القایی در مدار باشد، افت ولتاژ ناشی از یک خطای گذرا نمی‌تواند سریعاً از بین رود و موتورهای القایی با افزایش دریافت توان راکتیو، مانع از برگشت ولتاژ به مقدار قبل از خطا می‌شوند. این پدیده یعنی‌عدم بازگشت ولتاژ بعد از خطا به سبب وجود موتورهای القایی، بازیابی تأخیری ولتاژ ناشی از خطا (FIDVR) نامیده می‌شود.

وی افزود: این انتظار وجود دارد که با افزایش به‌کارگیری موتورهای القایی در شبکه‌های توزیع به‌خصوص در ایام گرم سال در قالب کولرها و تهویه‌های هوا، در آینده‌ای نه چندان دور شبکه‌های قدرت بیش از پیش با چالش‌های مربوط به تأثیر این بارهای موتوری مواجه شوند‌؛ بنابراین، نتایج این طرح پژوهشی که به مقابله با این پدیده می‌پردازد، می‌تواند برای سازمان‌های مختلف و ارگان‌های زیر مجموعه وزارت نیرو از توانیر، شرکت مدیریت شبکه، دیسپاچینگ، شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع برق و حتی سازندگان تجهیزات حفاظتی و کنترلی مفید باشد.

قطبی ملکی تصریح کرد: طرح پژوهشی ارائه شده در راستای تولید دانش فنی در زمینه حذف بار بهینه جهت مقابله با تأثیرات FIDVR است و تلاش کردیم تا نتایج این طرح پژوهشی در قالب ارائه خدمات در اختیار شرکت مدیریت شبکه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع هم قرار بگیرد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که تولیدکنندگان بتوانند براساس نتایج این طرح پژوهشی اقدام به ساخت رله‌های حذف بار ولتاژی با قابلیت مقابله با FIDVR کنند. بااین‌حال تولید محصول در دستورکار این طرح پژوهشی نبوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به لحاظ نیاز به مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی  در این طرح مشکلی نداشتیم اما برای دسترسی به داده‌ها، چالش‌های زیادی وجود داشت. ما می‌خواستیم یک حادثه واقعی که در شبکه برق ایران رخ داده است را بررسی کنیم اما چون این داده‌ها محرمانه بود، مجبور به شبیه‌سازی شدیم. در حالی که اطلاعات واقعی، می‌توانست نتایج این تحقیق را در مدیریت برق، مفیدتر کند.

انتهای پیام

 
 
 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: