system
گسترش زیست بوم صنایع خلاق؛ 89 مرکز شرکت‌ها را معرفی می‌کند
گسترش زیست بوم صنایع خلاق؛ 89 مرکز شرکت‌ها را معرفی می‌کند

گسترش زیست بوم صنایع خلاق؛ 89 مرکز شرکت‌ها را معرفی می‌کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 69911
معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همزمان با اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق را نیز به پیش برد.

با وجود آنکه این برنامه از سال 1396 کار خود را آغاز کرد، تعداد شرکت‌های خلاق تحت پوشش این برنامه از کمتر از 30 شرکت در آغاز کار به 933 شرکت خلاق افزایش یافته است. 89 مرکز نیز به عنوان مبادی معرفی شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

 

صنایع خلاق و فناوری‌های نرم، از جمله حوزه‌هایی محسوب می‌شود که  در سطح بین‌الملل از ارزش افزوده چشم‌گیری برخوردار هستند. برای مثال حجم گردش مالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای که به این حوزه تعلق دارد در سال 2016  نزدیک 100 میلیارد دلار بوده است.

در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سعی کرد با تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز این بخش را سامان‌بخشی کند. این ستاد با ایجاد برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، فعالیت جدی و همه جانبه‌ای را در سراسر کشور آغاز کرد. محور اصلی این برنامه شناسایی و حمایت از شرکت‌های خلاق است.

تیم‌های استارتاپی و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان شرکت خلاق شناسایی می‌شوند و از بسته‌های حمایتی تخصیص یافته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بهره‌مند می‌شوند.

کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی و معماری، نشر، چاپ و کتابخانه و گیاهان داروئی و طب سنتی، از جمله رشته‌های هستند که شرکت‌های خلاق در آن فعالیت می‌کنند و ایده‌ها و طرح‌های خود را به محصولات تجاری تبدیل می‌کنند.

 

شرکت‌های خلاق، همپا با شرکت‌های دانش‌بنیان از انواع حمایت‌ها برخوردار می‌شوند. تسهیلات ویژه نظام وظیفه، تسهیلات ویژه مالی، خدمات بیمه درمان تکمیل ، مشاوره‌های عمومی کسب و کار، دوره‌ها و نشست‌های آموزشی، بسته‌های ویژه صادراتی از کریدور توصعه صادرات، استقرار در اماکن کاربری مسکونی و فضای کار اشتراکی، از جمله برخی حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های خلاق هستند.

این شرکت‌ها همچنین در زمان‌های که با بحران و چالش مواجه می‌شوند از حمایت‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند. برای نمونه 89 شرکت خلاق توانستند، تسهیلات ویژه مقابله با کرونا،  دریافت کنند.

با توجه به حمایت‌های گسترده و جذاب بودن برنامه اجرا شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به شرکت خلاق، درخواست خود را ارائه کرده‌اند. با وجود آنکه درخواست این شرکت‌ها با دقت بررسی می‌شود و آنها باید از بسیاری ویژگی‌ها و توانمندی‌ها برخوردار باشند، اما تعداد این شرکت‌ها با رشدی قابل توجه از کمتر از 30 شرکت در ابتدای برنامه به 933 شرکت در تابستان 1399 افزایش یافته است.

 

برخی شاخص‌ها،  جهت پذیرش یک شرکت به عنوان شرکت خلاق، الزامی هستند. برای مثال، محصول و خدمت ارائه شده توسط شرکت باید حداقل در کشور نوآورانه باشد و سطح متمایزی نسبت به فعالیت‌ها و محصولات مشابه داشته باشد. همچنین شرکت متقاضی باید دارای اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد. 

برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، برای تسهیل ثبت‌نام و شناسایی شرکت‌های خلاق، فرایند ثبت‌نام را به صورت کامل به شکل آنلاین انجام می‌دهد.

 

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ircreative.isti.ir فرم‌های لازم برای ثبت‌نام را تکمیل کنند. همچنین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برخی مبادی شناسایی  را معرفی کرده است. این «مبادی معرفی کننده شرکت‌ها» مراکز و شخصیت‌های حقوقی هستند که نسبت به شناسایی تیم‌ها و شرکت‌های مستعد، اقدام می‌کنند و آنها را برای تبدیل شدن به شرکت خلاق به این ستاد معرفی می‌کنند. خانه‌های خلاق و پارک‌های علم و فناوری و برخی مراکز نوآوری از جمله این «مبادی معرفی شرکت‌ها» هستند که بر اساس قراردادی با ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان مبادی معرفی شرکت‌ها، شناسایی شده‌اند.

در حال حاضر تعداد مبادی معرفی شرکت‌ها به 89 مرکز افزایش یافته است. این افزایش باعث شده است که حوزه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق در تمام کشور گسترش یابد و شرکت‌های فعال در این حوزه به شکل گسترده‌تری شناسایی و معرفی شوند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/33

اخبار مرتبط:

 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز: برگزیدگان رویداد سینمایی «خلق-ایده» تحت حمایت‌ معاونت علمی قرار می‌گیرند

جزئیات برنامه حمایتی ستادتوسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در سال۹۷

۷۹ شرکت در استان مرکزی موفق به کسب مجوز و تاییدیه محصول دانش‌بنیان شدند

۱۱ شرکت‌ فناور برای توسعه دانشگاه پیشگام شدند؛ گزارش گردهمایی هم‌آفرینی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
شرکت‌های خلاق برای حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته حمایت می‌شوند
شرکت‌های خلاق برای حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته حمایت می‌شوند
97/10/24 - 12:55
 اعلام فراخوان دریافت مقالات و مطالب حوزه صنایع فرهنگی و خلاق
اعلام فراخوان دریافت مقالات و مطالب حوزه صنایع فرهنگی و خلاق
97/06/12 - 13:34
 فراخوان پذیرش شرکت‌های متقاضی خلاق اعلام شد
فراخوان پذیرش شرکت‌های متقاضی خلاق اعلام شد
97/06/03 - 11:26
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: