system
تلاش‌های وسیع برای ساخت و تامین ابزارهای حوزه علوم شناختی درکشور
 تلاش‌های وسیع برای ساخت و تامین ابزارهای حوزه علوم شناختی درکشور
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی انجام شد؛

تلاش‌های وسیع برای ساخت و تامین ابزارهای حوزه علوم شناختی درکشور


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 32834
به منظورارتقای سطح فعالیت محققان و حرکت در مسیر کاربردی کردن نتایج مطالعات، تلاش‌های وسیع با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در زمینه ساخت، تامین و توسعه ابزارها و فناوری‌های مورد نیاز این حوزه درسطح کشور همچنان ادامه دارد.

به منظورارتقای سطح فعالیت محققان و حرکت در مسیر کاربردی کردن نتایج مطالعات، تلاش‌های وسیع با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در زمینه ساخت، تامین و توسعه ابزارها و فناوری‌های مورد نیاز این حوزه درسطح کشور همچنان ادامه دارد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تامین تجهیزات پیشرفته برای محققان حوزه های علوم شناختی، یک فرصت مناسب برای دستیابی به نتایج مطلوب و ارائه راهکارهای موثر و سازنده است و یافته های تحقیقاتی می تواند بسترهای لازم را در امر ترویج وگسترش حوزه های علوم شناختی و نیز تشخیص و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و نیز بازتوانی اختلال های شناختی درکشور فراهم آورد. به واسطه حمایت های ستاد علوم شناختی معاونت علمی، بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین شده و تلاش های گسترده در این زمینه همچنان ادامه دارد. جلوگیری از خروج ارز، صرفهجویی ارزی و اشتغال زایی در سطح کشور از اولویت های نخست ستاد در این زمینه است تا محققان و متخصصان بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن با انجام طرح های تحقیقاتی ، یافته های علمی خود را در سطح کشور ارایه دهند.
همچنین یکی از مهم ترین اقدامات ستاد علوم شناختی در امر توسعه ابزارها و فناوری های مورد نیاز حوزه علوم شناختی درکشور، راه اندازی آزمایشگاه ملی نقشهبرداری مغز است. آزمايشگاه ملّی نقشه برداری مغز به منظور پاسخگویی به بخشی از نيازهای پژوهشی و فن آوری کشور در زمينه ايجاد زيرساخت تصويربرداری و تحريک مغزی برای تحقيقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنيان و روزآمد درحوزه علوم و فناوريهای شناختی ايجاد شد.
در شرایط کنونی تعامل حوزههای مختلف با یکدیگر، ابزارسازی در حوزههای علوم شناختی را ممکن کرده است. ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی به روش های مختلف بهرهوری از ظرفیت و پتانسیلهای موجود درکشور را در برنامه ریزی و سیاست های خود قرار داده و از شکلگیری گروههای "پیشران" مرکب از متخصصان خبره حوزههای گوناگون شناختی از قبیل علوم پایه ،مهندسی، روانشناسی و سایر بخش ها به منظور تحقق یک هدف بزرگ حمایت جدی بعمل می آورد.
تشکیل گروه "نورواپتیک" در امر استفاده از نور برای مطالعه مغز یکی از گروههای"پیشران" درحوزه علوم شناختی است که با هدف توسعه ابزارهای مطالعه دراین زمینه ایجاد و فعال شده و تشکیل دو تیم پژوهشی دیگر درحوزه "بازتوانی شناختی" و "اعتیاد" نیز در همین راستا است. این ستاد درتلاش است یک گروه"پیشران" دیگری به منظور خودکفایی در زمینه تجهیزات مورد نیاز برای تحریک عمقی مغز درکشور ایجاد شود. یکی از راههای توسعه ابزارها و فن آوریهای مورد نیاز، هماندیشی خبرگان حوزههای مختلف شناختی برای مشخص کردن مسیر دستیابی است و در این راستا با توجه به نیاز کشور در زمینه تجهیزات و فن آوریهای "ایمپلنت مغزی"،با حمایت های همه جانبه ستاد، حدود ده  پروژه پژوهشی و توسعه فن آوری تصویب و در حال اجرا است. به منظور رشد شرکتهای دانش بنیان و نیز توسعه فناوری و ابزارسازی، حمایت از تولید تجهیزات شناختی در اولویت قرار دارد و با اقدامات ستاد تاکنون بیش از 15 مورد پیشخرید این ابزارها انجام و تحویل تجهیزات به مراکز تخصصی و علمی انجام شده است.

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: