system
داروها با نانو مستقیم به هدف می‌رسند
 داروها با نانو مستقیم به هدف می‌رسند

داروها با نانو مستقیم به هدف می‌رسند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 32005
یکی از کاربردهای مهم نانوفناوری، انتقال کنترل‌شده دارو به اندام هدف است. با کمک فناوری نانو می‌توان داروها را به کمک حامل‌های مختلف به اندام هدف رساند.


یکی از کاربردهای مهم نانوفناوری، انتقال کنترل‌شده دارو به اندام هدف است. با کمک فناوری نانو می‌توان داروها را به کمک حامل‌های مختلف به اندام هدف رساند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری نانو جنبه‌های مختلف دنیای امروز را تحت تأثیر خود قرار داده است. تا امروز هم با نمونه‌های مختلفی از کاربردهای فناوری نانو در زندگی بشر آشنا شده‌ایم. یکی از کاربردهای مهم نانوفناوری، انتقال کنترل‌شده دارو به اندام هدف است. یعنی اینکه با کمک فناوری نانو می‌توان داروها را به کمک حامل‌های مختلف به اندام هدف رساند.
حتماً می دانید که در روش‌های معمول مصرف دارو، نظیر مصرف خوراکی و تزریقی، دارو بدون هیچ محدودیتی در سراسر بدن توزیع خواهد شد و تمام بدن را تحت اثرات دارو قرار خواهد داد. مصرف این چنینی دارو باعث بروز عوارض جانبی می‌شود که گاهی تحمل آن بسیار سخت و مشکلاتی را به همراه دارد.
از طرفی برای دست‌یابی به یک اثر خاص، نیاز به مصرف مقادیر زیادی از دارو است. اما با کمک فناوری نانو می‌توان به دارورسانی هدفمند دست یافت و زمان، مکان و سرعت آزادسازی دارو در بدن را با دقت بالایی کنترل کرد. سیستم‌های دارورسانی جدید عوارض جانبی کمتر، کارایی بیشتر و راحتی بیمار را به دنبال خواهند داشت.

نانوحامل چیست؟
حامل‌های مختلفی را می‌توان به عنوان ناقل‌های دارو در دارورسانی مورد استفاده قرار داد. از آنجا که دارو نقش درمانی دارد، باید تا رسیدن به محل هدف در بدن محافظت شود و خواص شیمیایی و بیولوژیکی خود را حفظ کند. برخی از داروها به شدت سمی بوده و می‌توانند سبب اثرات جانبی منفی شده، و اگر حین آزاد شدن تخریب شوند، اثر درمانی آنها کاهش می‌یابد.
به عنوان مثال؛ در شیمی‌درمانی داروهای مصرفی تا حد قابل‌توجهی سمی هستند و افزایش مقدار آنها می‌تواند اثر معکوس بگذارد و حتی به مرگ بیمار منجر شود. به بیان دیگر، اگر دارو بتواند مستقیماً به بافت هدف برسد، و بر روی سایر قسمت‌های بدن تأثیر نگذارد، به مراتب مؤثرتر خواهد بود.
لیپوزم‌ها، نانوذرات، درخت‌سان‌ها، مایسل و کریستال مایع از انواع ناقل‌هایی هستند که در دارورسانی هدفمند یا نانودارورسانی کاربرد دارند که در آینده درباره آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: