system
لیزر مسیر نوآوری و تجاری‌سازی را طی می‌کند
 لیزر مسیر نوآوری و تجاری‌سازی را طی می‌کند

لیزر مسیر نوآوری و تجاری‌سازی را طی می‌کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 23819
یکی از فناوری‌های کلیدی و راهبردی کشور، فناوری لیزر است. نقش این فناوری در حوزه‌های مختلف دفاعی، صنعتی، پزشکی و ... رو به رشد بوده و زمینه‌ساز توسعه فناوری و تولید بسیاری از محصولات پیشرفته حوزه‌های مختلف فناوری است.

یکی از فناوری‌های کلیدی و راهبردی کشور، فناوری لیزر است. نقش این فناوری در حوزه‌های مختلف دفاعی، صنعتی، پزشکی و ... رو به  رشد بوده و زمینه‌ساز توسعه فناوری و تولید بسیاری از محصولات پیشرفته حوزه‌های مختلف فناوری است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، تجاری‌سازی در کشور ما حلقه مفقوده بسیاری از فناوری‌ها است و در بسیار از حوزه‌ها با وجود پژوهش‌های بسیار عمیق و گسترده در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، هرگز به سمت تجاری شدن و مبدل شدن به محصول نمی‌روند. به همین منظور ستاد لیزر, فوتونیک و ساختارهای میکرونی با توجه به سابقه نسبتاً طولانی پژوهش در زمینهٔ لیزر و فوتونیک بر آن است تا بر تکیه بر ظرفیت‌های موجود علمی و فناوری کشور اقدام به ایجاد حرکتی گسترده در جامعه لیزر و فوتونیک و هدایت آن به‌سوی تجاری‌سازی پژوهش‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی ساخته‌شده تا به امروز و همچنین گام نهادن در مسیر منتهی به محصول نماید.


توسعه شبکه تجاری‌سازی
در حال حاضر بسیاری از مجموعه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که پژوهش‌های ارزشمندی در حوزه لیزر و فوتونیک انجام داده‌اند که بعضاً تا سطح تولید نمونه اولیه نیز پیش رفته‌اند اما به دلیل ساختارهای حقوقی موجود، ظرفیت‌ها و مأموریت‌های تعریف‌شده و همچنین پتانسیل مالی و اجرایی قادر به تولید این موارد به ‌صورت یک محصول تجاری نیستند.
از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان باوجود توانمندی بالا و نیروی متخصص و مجرب توان پرداخت هزینه‌های تحقیق و توسعه را ندارند.
در این راستا ستاد لیزر و فوتونیک با نگرش نزدیک ساختن فناوری به پژوهش و ایجاد تعامل و ارتباط مؤثر اقدام به ایجاد بستر مناسب جهت انتقال دانش فنی پروژه‌ها و تجهیزات در حد نمونه اولیه از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است تا هزینه و انرژی که تا به امروز برای تحقیق و توسعه این فناوری صرف شده است به بهترین نحو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
طراحی و پیگیری راه‌اندازی شبکه ملی ساخت و تولید لیزر و فوتونیک
تحقق اقتصاد مقاومتی بر اساس ظرفیت‌های داخلی و تسهیل مقدمات و ملزومات دستیابی به زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند ایجاد بسترهای فراوانی از سوی نهادهای تسهیل گر و سیاست‌گذار است. این نهادها با تثبیت قوانین در بدنه اجرایی کشور و ایفای نقش هماهنگی، تسهیل گری، جهت‌دهی و خط‌مشی گذاری در همکاری میان بازیگران و ذی‌نفعان مختلف صنعتی، دانشگاهی، پژوهشی و اجرایی، بستر تثبیت مقدمات و زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کنند.
توسعه فناوری‌های پیشرفته یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های اقتصاد دانش‌بنیان است. در شکل‌گیری و توسعه یک فناوری، عوامل مختلفی دخالت دارند.
برای تسهیل توسعه فناوری‌های مختلف، دولت نیازمند ایجاد بسترهای همکاری میان نقش‌آفرینان مختلف است. برای این منظور مراکز متعددی در قالب نهادهای پژوهشی و فناوری همچون مراکز پژوهشی، پارک‌های فناوری، مراکز رشد و ... شکل‌گرفته است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان یک‌نهاد هماهنگ ساز بالادستی در این راستا به تأسیس چند صندوق حمایتی و مرکز فناوری و نوآوری در قالب‌های مختلف دست‌زده است تا توسعه فناوری‌های راهبردی را هرچه بیشتر تسهیل کند. ایجاد مراکز نوآوری در ستادها و تأسیس شبکه ملی آزمایشگاهی فناوری راهبردی نمونه‌ای‌ از این اقدامات است.
اهمیت ایجاد شبکه ملی ساخت و تولید لیزر و فوتونیک کشور
یکی از فناوری‌های کلیدی و راهبردی کشور، فناوری لیزر است. نقش این فناوری در حوزه‌های مختلف دفاعی، صنعتی، پزشکی و ... رو به رشد بوده و زمینه‌ساز توسعه فناوری و تولید بسیاری از محصولات پیشرفته حوزه‌های مختلف و تولید بسیاری از محصولات پیشرفته حوزه‌های مختلف فناوری است.
این فناوری در کشور ما عمدتاً در قالب شرکت‌های نوپا تبلور یافته و به دلیل توان کم مالی حلقه‌های پژوهش و فناوری شکل‌گرفته در شرکت‌های نوپا، که بسیاری از آن‌ها محصولات بسیار مهم و راهبردی را توسعه می‌دهند، به خاطر عواملی همچون کمبود جا، عدم دسترسی به شرکت‌های همکار با ظرفیت‌های تأمین و یا فروش، انگیزه کم به علت کمبود اعتبارات توسعه فناوری و پراکندگی آن در این حوزه، نمی‌توانند چرخه نوآوری و تجاری‌سازی فعالیت‌های خود را تکمیل کنند.
ایجاد شبکه متمرکز برای ساخت محصولات راهبردی حوزه لیزر و فوتونیک می‌تواند بخشی از مشکلات شرکت‌های فعال در این حوزه را کاهش دهد. این شبکه می‌تواند در قالب حمایت‌هایی همچون کمک به تأمین مکان فعالیت، بازاریابی و مذاکره با نهادها و بازیگران مهم، ارائه آموزش‌های قانونی به شرکت‌ها و مواردی از این دست به گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان حوزه لیزر و فوتونیک در کشور کمک کند.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: