system
گامی بزرگ در درمان بیماری‌های شناختی برداشته شد
 گامی بزرگ در درمان بیماری‌های شناختی برداشته شد
باحمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی؛

گامی بزرگ در درمان بیماری‌های شناختی برداشته شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38142
عضو هیات علمی پژوهشگاه "رویان" گفت: به علت اینکه ناهنجاری‌های عصبی و شناختی متاثر از پروتئین " تاو" به نسبت فراوان و چشمگیر هستند بنابراین نتیجه تحقیقی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است اثرات شگرف بر سلامت عصبی و روانی جامعه دارد.





عضو هیات علمی پژوهشگاه "رویان" گفت: به علت اینکه ناهنجاری‌های عصبی و شناختی متاثر از پروتئین " تاو"  به نسبت فراوان و چشمگیر هستند بنابراین نتیجه تحقیقی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است اثرات شگرف بر سلامت عصبی و روانی جامعه دارد.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کوروش شاه‌ پسند عضو هیات علمی پژوهشگاه "رویان " و مدیر بخش مغز و علوم شناختی این پژوهشگاه علت ابتلای به بیماری آلزایمر را مرگ تدریجی سلول‌های عصبی دانست و گفت: این بیماری به واسطه تغییر ماهیت یک پروتئین درون سلولی به نام "تائو"  که به شکل نرمال در بدن وجود دارد و در شرایط خاص دستخوش تغییرات شده و ماهیت سمی و مضر پیدا می‌کند، بوجود می آید.

وی ادامه داد: محققان در این تحقیق، مکانیسم "سمیت سیس پروتئین  تاو"  و دلیل اصلی مرگ نورون ها را مشخص کردند که گامی .شگرف  در درمان .گروه  متنوعی از بیماری های شناختی است.

این محقق خاطر نشان کرد: بیماری آلزایمر یک ناهنجاری عصبی با تحلیل تدریجی قدرت شناختی است و از آنجا که اختلالات حافظه ای بارزترین نمود در بیماران است، بنابراین غالبا این بیماری تحت عنوان تحلیل حافظه شناخته می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده رویان همچنین بیان کرد: آسیب های مغزی که مسبب ایجاد اختلالات شناختی هستند ، الگوی مشترکی با آلزایمر از نظر تولید و انباشت فاکتورهای "پاتوژنیک" دارند . 

به گفته وی، مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، حاوی دو دسته عامل پاتوزنیک هستند  که بخش نخست  مشتمل بر پروتئین" بتا آمیلوئید" و دسته دوم متشکل از پروتئین" تاو هیپرفسفوریله " هستند  و" هیپر فسفوریلاسیون تاو" زودتر از مرگ نورون ها و اضمحلال شناختی رخ می دهد.

مجری این طرح تحقیقاتی با بیان اینکه "سیس تاو"  بشدت خواص " نوروتوکسیک " داشته و باعث مرگ سلول های عصبی می شود و  که به وضوح حضور آن به عنوان گرداننده اصلی "نورودجنراسیون"  در طی آلزایمر و آسیب های مغزی اثبات شده است، گفت: با این وجود، مکانیسم مولکولی مرگ نورون ها طی تاوپاتی همچنان ناشناخته باقی مانده است و تعیین مسیرها و دلایل" نورودجنراسیون"  به "نوروساینتیست ها"  در جهت یافتن درمان بیماری های اختلالات شناختی کمک خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه متخصصان با استفاده از دستاوردهای این تحقیق ، قادر خواهند بود تا سایر بیماری های "نورودجنراتیو"  وابسته به " تاو"  را از دیدگاه "سیس تاو ترانسلوکیشن"  بررسی کنند و در واقع مطالعه پیشنهادی پنجره های جدیدی به سوی ناهنجاری های شناختی متاثر از" تاوپاتی " می گشاید که اقدامی شگرف در درمان  گروه متنوعی از بیماری های شناختی است.
"شاه پسند " همچنین گفت: از آنجا که ناهنجاری های عصبی و شناختی متاثر ازپروتئین " تاو"  به نسبت فراوان و چشمگیر هستند بنابراین نتیجه این تحقیق اثرات شگرفی بر سلامت عصبی و روانی جامعه دارد و نهایتا به درمان ناتوانایی ها ختم می شود
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: