تلاش برای یک گام نزدیک‌تر شدن به برتری فناورانه

تلاش برای یک گام نزدیک‌تر شدن به برتری فناورانه


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 22558
سعیدرضا فرزانه

سعیدرضا فرزانه*

«تازگی» و «تغییر»، نشانه‌هایی هستند که رد بهار را می‌توان از آن‌ها گرفت و روز نو، خود به‌تنهایی نویدبخش خوب بودن و خوب‌تر شدن است و جایی گفته‌شده است که روزی است که خداوند از بندگانش پیمان گرفت؛ پیمانی برای ایمان، بندگی و آغاز راهی تازه. چند سالی است که در دومین ماه از بهار، فضای کشور در عرصه فناوری‌های تجهیزات آزمایشگاهی رنگ و بویی تازه می‌گیرد. تکاپو و تلاش معنای دیگری می‌یابد و عرصه تحقیق و پژوهش با دستی بر زانو و نگاهی به جلو، حال و هوایی نو پیدا می‌کند. سال 95 نیز چون همه‌ی سال‌های دیگر، از مدار تغییر خارج نبود و رویدادها و تغییراتی را در خود داشت. «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، اردیبهشت‌ماه 96، پنجمین دوره خود را باهدف زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و توأمان توانمندسازی شرکت‌های فعال این حوزه را دنبال می‌کند.

اما این نمایشگاه، چه نقشی در تغییر فضای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است؟ درواقع شرکت‌ها وقتی‌که به‌اصطلاح بفروشند می‌توانند تسهیلاتی را که دریافت کرده‌اند باز پس دهند، اشتغال ایجاد کنند و در مسیر تولید محصول قابل‌رقابت گام بردارند؛ بنابراین شاید بتوان مهم‌ترین رسالت این نمایشگاه را کمک به بازارسازی برای این شرکت‌ها دانست. در فضایی که عموم حمایت‌ها و تسهیلات، از جنس کمک به عرضه فناوری است، یعنی وام می‌دهیم تا یک فناوری تولید شود، خط تولید ایجاد شود، سرمایه در گردش به تولید کمک کند، باید به نیاز جدی شرکت‌ها به فروش توجه شود زیرا شرکت‌ها بیش از هر چیزی نیازمند بازارند. حمایت نمایشگاه دقیقاً از همین جنس است و با موردتوجه قرار دادن طرف تقاضا، راه را برای ادامه راه شرکت‌ها هموار کرده است.

یکی از مشکلات دیگری که شرکت‌ها درگیر آن بودند این بود که تا پیش از نمایشگاه رزومه خوبی از این شرکت‌ها، کاری که انجام می‌دهند، میزان فروشی و مشتریانی که داشته‌اند، وجود نداشت اما خوشبختانه اکنون شرکت‌ها می‌توانند فهرست دقیق و کاملی از خریدارانشان ارائه دهند و شناخت از شرکت‌های فعال خوشبختانه تا حد قابل‌توجهی به سرمنزل مقصود رسید.

برای سال 96 نیز همچنان حمایت‌های تجهیزات ساخت ایران به قوت خود باقی است تا انگیزه‌ای باشد برای حرکت شرکت‌ها به سمت تحقیق و توسعه و فناوری‌های جدید؛ اتفاق دیگری که امسال در نمایشگاه تجهیزات نیز به‌رسم سال‌های گذشته رخ می‌دهد، تشویق شرکت‌ها برای حرکت روبه‌جلوست و شرکت‌هایی که گامی برای پیشرفت برنداشته‌اند از حضور در نمایشگاه سال 97، محروم می‌شوند. برای این کار اعلام‌شده است شرکتی که تلاشی برای رسیدن به برتری فناورانه با ارتقای محصولش صورت ندهد، از سال 97 موردحمایت قرار نمی‌گیرد، این مورد زودتر اعلام شد چراکه شرکت‌ها فرصت کافی برای برنامه‌ریزی و ارتقای محصولشان را در اختیار داشته باشند.

اما آنچه که برای داشتن افقی روشن فراروی شرکت‌ها در سالی که پیش روی داریم ضروری به نظر می‌رسد، توجه شرکت‌ها به حضور در عرصه رقابت بین‌المللی است.

در آینده‌ی سال‌های پس از نمایشگاه 96 و 97، باید به سمت حرکت با مشارکت‌کنندگان خارجی و تشکیل «joint-venture»ها، حرکت شود و با تولید محصولات جدید، خلأهای حوزه‌های فناوری را با توانمندی داخلی برطرف کند. این سازوکار می‌تواند بسیار راهگشای بازارسازی منطقه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و این شرکت‌ها، به‌جای آن‌که مستقیماً صادرات کنند، می‌توانند با همکاری مشترک یک شرکت خارجی، بازارهای صادراتی منطقه‌ای و بین‌المللی را از آن خود کنند.

صادرات اما موضوع دیگری است که فناوران این حوزه باید به‌طورجدی به آن توجه داشته باشند. در حال حاضر بازار داخلی برای برخی از تولیدات های‌تک اشباع‌شده و یا در حال اشباع شدن است بنابراین صادرات، ضرورتی است که شرکت‌ها باید به فکر آن باشند.

برای تحقق این موضوع، سال 96 نیز در پاویون نمایشگاه «عرب‌لب» حضور داریم و با اقداماتی مثل راه‌اندازی بخش انگلیسی سایت تلاش شد در این مسیر حرکت کنیم.

کتابچه انگلیسی در راستای معرفی شرکت‌های فعال این حوزه که با روندی روبه رشد، به‌مرور بیش‌تر می‌شوند، گردآوری شد. سال‌های اول تعداد شرکت‌هایی که می‌توانستند در این کتاب جای بگیرند زیاد نبود اما با روند روبه رشد این حوزه و جلب شدن توجه‌ها، شرکت‌ها جان گرفتند و توانستند خودشان را به سطحی برسانند که در حوزه صادرات توانمند شناخته شوند.

اما در پایان راه 95 و فرارسیدن سال جدید، شرکت‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند با توجه به واردات و حضور جدی رقیب خارجی باکیفیت در بازار، بازی دشواری ر آ در میدان رقابت پیش روی دارند، اما امیدبخش ادامه فعالیت در چنین بازاری، افزایش کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب است؛ در برابر تجربه ساخت محصولات باکیفیت بالای نمونه‌های خارجی، برگ برنده‌ی شرکت‌ها در رقابت با کالای وارداتی، خدمات پس از فروش آن‌هاست. باید روی موضوع سرمایه‌گذاری کنند و مشتری را راضی نگه‌دارند و تجربه نشان داده شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش خوبی ارائه داده‌اند، فروش بیشتری نیز داشته‌اند.

امیدوارم سالی که پیش‌روی داریم سالی باشد مملو از موفقیت‌ها و رشد شرکت‌های فناور کشور تا جایی که از خرید کالای ایرانی به‌عنوان یک‌روال در کشورمان، به یک‌روال بین‌المللی بدل شود.

 

 

* کارشناس معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری و مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

منبع: isti.ir

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم