برگزاری هماندیشی صنعت ماشینسازی و تجهیزات صنعتی با موضوع صادرات
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد مهدی هادوی، دبیر ستاد ماشینسازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی طی سخنانی در این نشست به حمایت ها و تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در موضوع صادرات پرداخت و یکی از مهمترین مشکلاتی که واحدهای داخل کشور با آن روبرو هستند را کیفیت و قیمت تولیدات داخلی عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد این گفته هستیم که برای تولید کالا و محصول نهایی با کیفیت و قیمت قابل قبول، باید از ماشین آلات خارجی استفاده شود. یکی از راه هایی که بتوان ثابت کرد کیفیت کارهای تولیدی در حد محصولات مطرح و معتبر خارج از کشور است، حضور در بازارهای بینالمللی است و از این منظر نیز صادرات نقش مهم و بسیار موثری دارد.
در ادامه اعضای حاضر در خصوص موانع صادرات و راهکارهای رفع این موانع بحث و تبادل نظر کردند.
برگزاری نمایشگاه تخصصی ماشین سازی، برگزاری دوره های مرتبط با صادرات، حضور نمایندگان انجمن های تخصصی و فدراسیون در نشست های سازمان توسعه تجارت با دیگر کشورها، امکان واگذاری تهاتری غرفههای نمایشگاهی، ارائه تسهیلات در ارسال ماشین آلات به نمایشگاه های خارج از کشور و برقراری ارتباط مستقیم با رایزن های بازرگانی از جمله محورهایی بود که توسط مسئولان فدراسیون ماشین سازی و انجمن های مرتبط عنوان شد.
در این جلسه، سرپرست دفتر محصولات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت توضیحات درخصوص انواع حمایتهای سازمان توسعه تجارت در موضوع صادرات ماشینآلات و تجهیزات صنعتی ارائه کرد. استفاده از ظرفیت رایزن های بازرگانی در شناسایی فرصت های صادراتی و بازارهای هدف، حضور در نمایشگاه های بین المللی که در داخل یا خارج از کشور تشکیل می شود، نقش مراکز تجاری فعال در کشورهای هدف و دعوت از مدعوین موردنظر از کشورهای دیگر جهت بازدید از غرفه محصولات تولیدی ایران از جمله موضوعاتی بود که توسط این مقام مسئول عنوان شد.
مدیرکل دفتر آمریکا و اروپای سازمان توسعه تجارت نیز بازارهای موجود در کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا را تشریح کرده و اضافه کرد که سازمان توسعه تجارت ابزارهای مختلفی برای توسعه صادرات دارد. یکی از این ابزارها، موافقتنامه های تجاری با کشورهای هدف یا پیمانهاست. این موافقتنامه ها به برنامه اجرایی تبدیل میشود و لذا میتوان از این ظرفیت استفاده حداکثری کرد.
وی به نمایشگاه ایران اکسپو و مذاکرات بین ستاد ماشینسازی با دفتر آمریکا و اروپای سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و حضور قوی صنعت ساخت ماشینآلات و تجهیزات صنعتی در این رویداد مهم را خواستار شد. این نمایشگاه میتواند بستر مناسبی برای برندینگ ماشین آلات ایرانی ایجاد کند.
در پایان جلسه جهت پیشبرد و پیشرفت اهداف مورد نظر در این صنعت، برنامهریزی و تقسیم کار بین حاضران صورت گرفت و هر تشکل متولی پیگیری امور مشخصی، شد.
#20
Send to friends