همگرایی متخصصان رشته های مختلف در رویداد بینشانه رقم خورد
رویداد بینشانه(سکوی اشتراک بینش نو) برای ششمین سال در استان تهران و با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، جمعی از مدیران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در تالار شهید مدرس انستیتو پاستور ایران برگزار شد.
«بینشانه رویدادی است که دید تازهای از موضوعات جهان اطراف به مشارکتکنندگان میدهد چرا که ماموریت بینشانه چنان که از اسمش پیداست ایجاد بینش جدید در مخاطبین است. ششمین رویداد بینشانه نیز با رسالت به اشتراکگذاری بینش وتجربیات متخصصین حوزههای مختلف، این بار با هدف بررسی چالشها و موانع موجود در مسیر توسعه فناوری در کشور از منظر دانشگاه تا صنعت و با حمایت مرکز توسعه فناوریهای راهبردی برگزار شد.
این رویداد با هدف تسهیم دانش، نوآوری و سرمایههای تجربی افراد با تخصصهای گوناگون به صورت سالانه برگزار میشود.
اشتراکگذاری تجربیات، زمینههای گفتوگو و بحث و تبادلنظر را در میان شرکتکنندگان و سخنرانان ایجاد میکند. گفتوگو، تبادلنظر و همگرایی، هدف اصلی رویدادهای بینشانه است.
راهکارهای عملی کسب موفقیت از نگاه کارآفرینی
علی فرشیدفر، قائم مقام گروه پژوهش صنعت مدرن از دیگر سخنران این رویداد در خصوص ایده تا بازار گفت: ایده تا بازار یک ادبیاتی دارد که شامل مهار تصورات، خلاقیت، مهندسی ایده، اختراع، نوآوری، محصول، فناوری، خدمات، کارآفرینی و خدمات تا بازار میشود.
در ادامه به تعریف مفهومی فناوری و نوآوری، شیوهها منابع و انواع آن پرداخته شد.
سطوح نوآوری بر اساس Triz بخش دیگری از مباحثه مطروحه در این بخش بود که حیطه نوآوری در آن شامل راه حلهای معمولی، نوآوریهای کوچک در یک موضوع، نوآوریهای بزرگ در یک فناوری، نوآوریهای خارج از محدوده فناوری و اکتشاف معرفی شدند.
در این بخش همچنین به عوامل موفقیت اعم از ایده، اجرا و انگیزه و ارائه خوب پرداخته و اشاره شد که انگیزه برای آموزشهای جدید بسیار مهم است. اینکه ایده نوآورانه و منحصر به فرد که بر اساس حل مساله باشد و نیز نیاز بازار را پوشش دهد تا چه اندازه ارزشمند است.
همچنین باید توجه داشت، ارزش گذاری به روی ایدهها نیز در مشورت با حرفهایها صنعت و منتورها باشد و از مشورت با غیرحرفهایها پرهیز شود.
توصیههایی به دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی
مجید دهبیدیپور، کارشناس فعال در امور فناوری و نوآوری از سخنران این رویداد توصیههایی به دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی داشت و با اشاره به گراف گفت: گرافها یکسری نقطهاند که با خطوط به هم وصل میشوند.
وی خطاب به دانشجویان افزود: گراف تشکیل دهید به این معنی که "در معرض قرار بگیرید"، "کار تشکیلاتی، گروه دانشجویی نتورک پیدا کنید"، "تاریخ بخوانید چون معلم انسان ها است"
وی ادامه داد: یک تعبیر میگوید؛ عمرمان کوتاه است اگر بخواهیم به عمرمان عمق دهیم باید تاریخ بخوانیم. تاریخ را از منظر گراف بخوانید. پر از انسانهای تاثیر گذار است که در نقش نقطههای گراف هستند و ارتباط اینها خطوط این گراف را تشکیل میدهد و اینکه چطور روابط شکل میگیرد و چگونه روابط از هم میپاشد.
دهبیدیپور در ادامه افزود: بسیاری از آموخته ها را از ذهن بزدایید و به جای آن مهارت نرم یاد یگیرید. قدرت اراده انسان را باور کنید. هر جا انسان اراده انجام کاری را داشته، موفق شده است مانند اینکه انسان تصمیم به رفتن به کره ماه گرفته و انجام داده است.
مهارتی برای انقلاب دانشبنیان
سید کامران باقری عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران، سخنران بعدی بینشانه بود که با موضوع نوآوری در صنعت ایران و نگاهی متفاوت به طرح موضوع پرداخت.
باقری افزود: علیرغم سابقه تاریخی بسیار خوب در بعضی از صنایع مانند صنعت فرش که در کل زنجیره تامین صنعت فرش حتی در زنجیره فروش نیز موفق عمل کردهایم اما در بحث صادرات در بخشهای دیگر موفق عمل نکردهایم. اگر دانشبنیانها یک سوم مهارت صنعتگران فرش را داشتند قطعا انقلاب دانشبنیان حادث میشد.
باقری ادامه داد: در تحقیقی که در رابطه با صادرات ایران در سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد در این حوزه خوب عمل نکردهایم همچنین در حوزه واردات هم با وجود تحریم اما در بعضی بخشها واردات بیرویه داشتهایم.
وی اظهار کرد: سابقهای هم داشتهایم که صنعت محصول خلق میکرد و محصولات بومی بود و تحت تاثیر تکنولوژی غرب نبود. امروز فرهنگ ما از دولت تا داخل خانهها تغییر کرده و در خرید کردن خلاصه میشود به نحوی که فرهنگ خرید، جایگزین فرهنگ ساخت و فرهنگ خلق کردن، شده است.
وی گفت: چراغ علاالدین بین سالهای ۱۳۴۰ تا ۷۰ به مدت سی سال تولید میکردیم، خودرو پیکان حدود ۴۰ سال از ۴۶ تا ۸۴ یکه تاز بازار خودرو ایران بوده است. فرهنگ خلق باید داشت و فرهنگ را باید به آن سمت برد. اعم از فرهنگ رسانه و سیاستگذار و … در این راستا دو جزیره دانش بنیان ها و استارت آپها باید به بدنه اصلی اقتصاد ایران وصل شود و راه حل کلیدی نفوذ نوآوری فناورانه در بدنه صنعت کشور است.
ضرورت بومی سازی الگوهای تحقیقات و فناوریهای نوین
محمد صلای نادری، مجری طرح سرمایه گذاریها و مهندسی مالی شبکه انتقال و فوق توزیع توانیر سخنران دیگر این رویداد به موضوع ساخت ایران و به ضرورت بومی سازی الگوهای تحقیقات، ارتباط صنعت با دانشگاه و توسعه فناوریهای نوین پرداخت.
وی در ابتدا ویژگیهای ارتباط با صنعت و دانشگاه را برشمرد و دانشگاه را عمدتا اقتباسی و صنعت را عمدتا وارداتی برشمرد و در رابطه با دانشگاه آمارهایی عنوان کرد: اعم از ۷۰ هزار عضو هیئت علمی به همراه دانشجویان که موتور محرکه پیشرفت تولید علم کشور محسوب میشود. دانشمندان کشورمان در سال ۲۰۱۳ تاکنون با تولید بالغ بر ۱۷ هزار مقاله ISI در جایگاه اول تولید علم غرب آسیا و رتبه پانزدهم تولید علم جهان قرار دارند.
به گفته صلای نادری بیشترین موفقیتهایی که دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در راستای اسناد بالادستی به دست آورده اند نصیب تولید علم در قالب انتشار مقالههای تحقیقاتی در نشریات معتبر است.
وی به مثلث پیشرفت شامل دولت، دانشگاه و صنعت و نقش و وظایف هر یک از این نهادها اشاره کرد.
صلای نادری استراتژیهای کلان در افق آینده را شامل توسعه پژوهش با رویکرد انجام پژوههای راهبردی و کلان، ایجاد و توسعه حوزههای جدید پژوهش در جهت رفع نیازهای کشور، کاربرد و تجاریسازی نتایج تحقیقات، آیندهنگاری سیاست پژوهی و برنامهریزی فناوریهای نوین عنوان کرد.
وی در پایان ادامه داد: الگوی ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران قابل اقتباس از کشورهای پیشرو نیست، نتایج و تجربیات کشورهای پیشرو باید بررسی و پس از بومیسازی مورد استفاده قرار گیرد. با ایجاد تغییرات در نقش دولت، دانشگاه و صنعت میتوان به ارتباط موثر و دائمی بین دانشگاه و صنعت امیدوار بود.
آیا پایداری فرصت ها در کشور را داریم یا خیر؟
سخنران پایانی علی زواشکیانی متخصص برجستۀ مدیریت و مهندسی صنایع، با موضوع نقش دانشگاههای نسل چهارم در تحولات انقلاب صنعتی چهارم به طرح بحث پرداخت.
وی افزود: بخشی از عبارات کلیدی نیازمندی صنایع و کسب و کارهای ایرانی در آستانه انقلاب صنعتی چهارم شامل چالش سرمایه انسانی، شبکهسازی و اشتراک تجربه، آموزش عملی و تجربی، فضای هم اندیشی، پایگاه داده قوی و ثبت تکنیکهای کسب و کار، شبکه بینالمللی، مطالبهگری و چانهزنی است.
زواشکیانی روندهای مهم کشور که بر نقش دانشگاهها در کسب و کارها موثرند را اینگونه برشمرد: استفاده از روش Push در حوزه تامین نیروی انسانی که عدم اتصال بین کانونهای عرضه و تقاضا در نظام آموزشی کشور را شامل می شود، طراحی غیربهینه ارتباط صنعت و دانشگاه و نیز نبود تعداد کافی شرکتهای مشاورهای به عنوان واسط بین دانشگاه و صنعت از جمله مسایل پیش روی استارتاپها هستند.
همچنین روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهور دقایقی در بخش پایانی این رویداد حضور بهم رسانید و با شرکت کنندگان گفتوگویی صمیمانه داشت.
بینشانه، مجموعه گفتگوهایی است که قرار است با آنها به موضوعات جهان اطرافمان از منظر تازهای نگاه کنیم. جهانمان تازه شود، ذهنمان هوا بخورد و با ظرفیت جدید حاصل از درک جهان تازه و نگاه تازه، در روشنایی تصمیمهای جدید و بهتر بگیریم.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری
Send to friends