کارشناسان متبحر، سرمایه اصلی هر آزمایشگاه و مزیت رقابتی در حفظ استانداردهای لازم هستند
رابط برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی:

کارشناسان متبحر، سرمایه اصلی هر آزمایشگاه و مزیت رقابتی در حفظ استانداردهای لازم هستند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 99298
رابط برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از ضرورت‌ها و الزامات موفقیت یک مجموعه آزمایشگاهی برای کمک به نتیجه‌بخشی پژوهش‌ها و توسعه فناوری‌ها گفت.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری‌ و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رابطین مراکز آزمایشگاهی از عناصر تاثیرگذار و راه‌گشا در ایجاد پیوند و تعامل اثرگذار بین شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به عنوان بستر، اثربخش در زیست‌بوم شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی هستند که نقشی اجتناب‌ناپذیر را در توسعه همکاری بین مراکز، متقاضیان خدمات آزمایشگاهی و شبکه ایفا می‌کنند.

در همین راستا و با هدف تشویق، ترغیب و ارتقای توانمندی‌های رابطین، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هر ساله عملکرد رابطین مراکز عضو را بر اساس ارزیابی‌های دقیق بررسی کرده و برگزیدگان را معرفی می‌کند.بر همین اساس و در تازه‌ترین ارزیابی رابطین آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و بر اساس عملکرد این رابطین در سال 1402، 25 رابط برتر معرفی شدند که لیلا یزدانی توانست رتبه نخست رابطین برتر را کسب کند.

این فعال حوزه آزمایش و پژوهش درباره فعالیتش در این عرصه توضیح داد: فعالیت خود را از سال 1394 در شرکت آزمونه فولاد آغاز کردم و تاکنون با سمت دستیار مدیر عامل و رابط شبکه آزمایشگاهی مشغول به فعالیت هستم.

یزدانی با اشاره به تحولات  و پیشرفت‌های حوزه علوم بر ضرورت روزآمدی توانمندی‌ها و مهارت‌های فعالان آزمایشگاهی گفت: این تغییرات حضور کارشناسانی را طلب می‌کند که علاوه بر توانمندی‌های علمی از مهارت کافی به منظور استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید برخوردار باشند.

وی در ادامه افزود: کارشناسان ورزیده و متبحر به عنوان سرمایه اصلی هر آزمایشگاه مزیت رقابتی در حفظ استانداردهای لازم برای آزمایشگاه محسوب میشوند. آزمایشگاه در واقع یک محیط یادگیری منحصر به فرد است که در آن آموزش از طریق انجام کار امکان پذیر است.

رابط آزمایشگاهی شرکت آزمونه فولاد در ادامه بیان کرد: همان­طور که تجهیزات نیاز به سرویس دوره­ای، برنامه­ریزی تعمیرات و نگهداری و به­روزرسانی نیاز دارند افراد نیز علاوه­ بر امکانات و تجهیزات رفاهی، فضای کاری امن، بی‌حاشیه، منظبط و سیستماتیک نیاز دارد. به این معنی که تنها دغدغه نیروی انسانی فعال در محیط آزمایشگاه باید عملکرد صحیح، به­روزرسانی دانش تخصصی، انجام امور محوله در حیطه شرح وظایف خود که منجر به اعلام نتایج معتبر می‌شود باشد.

یزدانی، یکی از الزامات اولیه و اساسی فعالیت در یک محیط آزمایشگاهی را رعایت استانداردهای ایمنی در زیرساخت‌‌ها، فراهم کردن تجهیزات پیشگیرانه و اقدامات اولیه فنی و بهداشتی و همچنین آموزش تمام نیروها در این خصوص دانست و گفت: اعتبار یک آزمایشگاه براساس اعتبار نتایج آن و ارقام شایستگی نتایج آن مشخص می‌شود؛ بنابراین صحت و دقت عملکرد کارکنان و تجهیزات از الزامات فعالیت است. درصورتی که آزمایشگاه براساس سیستم مدیریتی ایزو17025 فعالیت می‌کند منابع معتبر و تاییدشده مانند مواد استاندارد مرجع و دستورالعمل‌های معتبر، تجهیزات کالیبره شده مورد نیاز است.

وی افزود: علاوه بر این متناسب با این سیستم برای هر دسته ای از وظایف باید نیروی انسانی به کار گرفته شود. به این معنی که آزمایشگاه به نیروی خدمات، پذیرش، کارشناس آزمایشگاه، مدیر کیفی و فنی آموزش دیده براساس سیستم 17025 در فضای مناسب نیاز دارد. درصورتی که آزمایشگاه فعالیت تحقیقاتی نیز داشته باشد، دسترسی به تجهیزات پیشرفته و منابع علمی به روز و واکنشگرهای شیمیایی خالص و تایید شده و افراد با دانش علمی بالا و تشکیل یک گروه فعال، منسجم و خلاق نیاز دارد.

یزدانی همچنین به مهم‌ترین ویژگی‌های فردی یک رابط آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین این خصوصیات می‌توان به  رازداری، تعهد و  پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای و اجتماعی، استقلال و روحیه تیمی اشاره کرد. همچنین از الزامات یک رابط می‌توان به داشتن مطالعه و تحقیق و تسلط داشتن به همه امور مربوط به آزمایشگاه و شبکه ، توانایی ایجاد تعامل بین شرکت و شبکه آزمایشگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست ارزیابی رابطان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مهم‌ترین عامل کسب این جایگاه را تعامل با کارشناسان شبکه آزمایشگاهی، همکاری رسانه‌ای، جدیت و استمرار در پیگیری امور مربوطه و انجام تعاملات بین شبکه و آزمایشگاه برشمرد.

گفتنی است شرکت دانش بنیان آزمونه فولاد به عنوان آزمایشگاه واحدساختمانی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ازسال 1371فعالیت خود را آغاز کرده است و آزمایشگاه این شرکت در حوزه تحقیقات ژئوتکنیک و حفاری، برجا، بازرسی فنی و بازرسی کالا، خوردگی و  پایش خوردگی، آزمایشگاههای متالورژی ، مقاومت مصالح وآزمایشگاههای مقیم،  کالیبراسیون، آموزش و مشاوره فعالیت دارد.

 

#24

 

بیشتر بخوانیم