پتنت؛ از مالکیت فکری حمایت شد و‌ ثبت ایده‌های بین‌المللی رونق گرفت

پتنت؛ از مالکیت فکری حمایت شد و‌ ثبت ایده‌های بین‌المللی رونق گرفت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 79153
کانون پتنت ایران معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از ثبت پتنت بین‌المللی حمایت می‌کند تا ایده‌ها به بازارهای جهانی راه بیابد.

مالکیت فکری به دستاوردهای ذهنی بشر اطلاق می شود که طیف وسیعی مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری را شامل می‌شود. نشان جغرافیایی و اختراعات زیر مجموعه مالکیت صنعتی هستند.

این دارایی های فکری که از آن تحت عناوینی چون مالکیت فکری یا مالکیت معنوی نیز نام برده می شود، اگر قابلیت اجرایی داشته باشد و به منصه ظهور برسد، کمک های بسیاری به توسعه دانش سرزمینی می کند.هم چنان که گنجینه فرهنگی، هنری، علمی و صنعتی هر کشوری، برگرفته از دارایی های فکری مردم همان سرزمین است.

مالکیت فکری به ابداعات و دستاوردهای ذهنی اشاره دارد که شامل شامل دو دسته مالکیت صنعتی نظیر پتنت، علایم تجاری طرح صنعتی ، نشان جغرافیایی و راز تجاری، و مالکیت ادبی و هنری نظیر کپی رایت میشود.، آثار ادبی و هنری، نمادها، نام‌ ها، تصاویر و طراحی ‌های مورد استفاده در تجارت می ‌شود. دارایی ‌های فکری، به دو دسته مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری تقسیم می شوند.

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از مالکیت فکری، زمینه را برای ثبت اختراع کانون پتنت فراهم کرده است. این کانون ثبت اختراع در آمریکا، اروپا و PCT را حمایت می کند و برای شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر حمایت‌های یادشده، ثبت  درکشور چین، مالزی، کره و .. را انجام میدهد. این حمایت ها علاوه بر مرحله ثبت، فرآیند از ایده تا بازار را شامل می شود.

 

مالکیت صنعتی شامل پتنت‌ ها، علایم تجاری، طراحی ‌های صنعتی و نشان ‌های جغرافیایی و اسرار تجاری است؛ مالکیت ادبی نیز آثار ادبی و هنری و طرح‌های معماری را در بر می‌گیرد.

سازمان جهانی مالکیت فکری محلی برای توسعه و نظارت بر این دو دسته است.این سازمان یکی از 15 آژانس تخصصی سازمان ملل است. این سازمان که هم اکنون 193 کشور در آن عضو هستند، با امضای توافقنامه ‌ای برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.

 

اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده

دارایی ‌های فکری، به ابداعات ذهنی، آثار خلاقانه یا ایده‌ هایی که در یک قالب شکل گرفته و می ‌توانند به اشتراک گذاشته شوند و همچنین، توسط دیگران بازآفرینی شده و ساخته شوند، گفته می‌ شود. 5 راه برای حفاظت از دارایی ‌های فکری وجود دارد که شامل پتنت، علائم تجاری، و اسرار تجاری  می شوند.

 

اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده، یکی از آژانس‌ های وزارت بازرگانی ایالات متحده است که در زمینه صدور گواهی ثبت اختراع برای مخترعان، ثبت نشان تجاری برای محصولات و شناسایی و اعتبار بخشیدن به مالکیت فکری فعالیت می‌ کند. ایران از سال ۲۰۰۱ عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است.

 

کشورمان در سال ۱۹۵۹ به پیمان پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی پیوست. همچنین در سال ۲۰۰۳ به پیمان مادرید برای ثبت بین ‌المللی علائم ملحق شد و در سال ۲۰۰۵ عضو توافقنامه لیسبون به منظور حمایت از نام منشاء و ثبت بین‌ المللی آن شد که حفاظت از نام جغرافیایی مرتبط با محصولات را تضمین می‌ کند.

 

 

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از بازوی حمایتی کانون پتنت، حمایت از ثبت ده‌ها ایده و پتنت خارجی را مورد حمایت قرار داده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گسترش ثبت اختراع بین‌المللی؛ مسیر توسعه بازار محصولات هموار شد
گسترش ثبت اختراع بین‌المللی؛ مسیر توسعه بازار محصولات هموار شد
00/05/24 - 10:22
آموزش در حوزه مالکیت فکری رونق گرفت؛ برگزاری کارگاه هنر مطالعه پتنت
آموزش در حوزه مالکیت فکری رونق گرفت؛ برگزاری کارگاه هنر مطالعه پتنت
99/02/30 - 10:05
تایید 40 پتنت برای ثبت بین‌المللی
تایید 40 پتنت برای ثبت بین‌المللی
96/07/29 - 11:53
بیشتر بخوانیم