چگونه جراحی با تجهیزات پیشرفته پزشکی متحول می‌شود

چگونه جراحی با تجهیزات پیشرفته پزشکی متحول می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 73909
شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید تجهیزات پزشکی قرار گرفتند تا روند درمان و بهبود بیماران را تحول بخشند.

یکی از روش‌های نوآورانه و تازه در پزشکی بازساختی برای درمان بیماری‌ها استفاده از مدل‌های سه‌بعدی و جای گذاری اندام‌های مصنوعی تولیدشده بر مبنای فناوری‌های پیشرفته همچون چاپ سه بعدی است. تعیین روش بهینه درمان و تکنیک مورد استفاده می‌تواند نقشی بسیار سرنوشت ساز در تعیین حاصل یک عمل جراحی داشته باشد.

با در اختیار داشتن مدل سه بعدی اندام بیمار و همچنین وجود گزارش تحلیلی اندام و مشخص بودن محل و نوع هرگونه دفورمیتی در اندام بیمار، این امکان برای جراح به وجود می‌آید تا روش عمل مورد نظر خود را به صورت مجازی بر روی اندام بیمار شبیه‌سازی کند و تنها پس از اطمینان درباره ثمربخش بودن روش انتخابی آن را در اتاق عمل مورد استفاده قرار دهد.

این روش از قابلیت انجام مجازی انواع جراحی‌های ارتوپدی برخوردار است و همچنین می‌توان با توجه به موجود بودن مدل سه بعدی بسیاری از کاشتنی‌های پزشکی نحوه جانمایی کاشتنی مدنظر را مورد بررسی قرار داد و پس از حصول اطمینان از متناسب بودن کاشتنی مد نظر، فرآیند درمان را آغاز کرد.

 

پیاده‌سازی روش‌های نوآورانه در داخل کشور

پروتزهایی به کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با استفاده از روش چاپ سه‌بعدی و از جنس تیتانیوم ساخته می‌شوند. استفاده از این روش امکان ساخت پروتز با پیچیده‌ترین شکل‌ها را ممکن می‌کند تا بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های تولید، طراحی پروتز به صورت اختصاصی و برای بیمار صورت بپذیرد.

پس از چاپ سه بعدی، انجام عملیات حرارتی، پوشش‌دهی، شست‌وشو و بسته‌بندی پروتز با استفاده از اشعه گاما ضد عفونی شده و در اختیار جراح قرار می‌گیرد.

این پروتزها می‌توانند در بسیاری از موارد فرآیند درمان را بهبود ببخشند که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان انواع تومورهای استخوانی، تحلیل استخوان‌ها، شکستگی‌ها و بازسازی صورت پس از درمان انواع تومورهای سرطانی در ناحیه صورت و جراحی‌های اصلاحی اشاره کرد.

اما فرآیند ساخت پروتزهای پزشکی چگونه صورت می‌پذیرد؟ نخستین مرحله از این فرآیند به تصویربرداری پزشکی اختصاص دارد و با ساخت هندسه دقیق اندام بیمار از تصویربرداری انجام شده برنامه‌ریزی پیش از جراحی صورت می‌گیرد. در این مرحله طرح درمان و پروتز سفارشی به روش چاپ سه‌بعدی به بیمار ارائه می‌شود.

ساخت پروتز در مرحبه بعدی صورت می‌گیرد. پروتز پس از فرآیند و کنترل کیفی، شست‌وشو، بسته‌بندی و ضدعفونی می‌شود. در آخرین مرحله، جراحی با استفاده از پروتز ساخته شده برای بیمار با دقتی بالا و بر اساس نیازهای بیمار انجام خواهد شد.

در حال حاضر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، مواد پیشرفته، چاپ سه‌بعدی و روش‌های نوآورانه پزشکی بازساختی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منجر به ایجاد تحولی در حوزه سلامت شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ساخت به چین صادر شد
دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ساخت به چین صادر شد
99/10/22 - 09:31
مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی دانشگاه تهران افتتاح شد؛ ستاری: دانش‌بنیان‌ها تولید تجهیزات پزشکی را گسترش دادند
مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی دانشگاه تهران افتتاح شد؛ ستاری: دانش‌بنیان‌ها تولید تجهیزات پزشکی را گسترش دادند
99/09/23 - 15:11
 طراحی و تولید نخستین دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی
طراحی و تولید نخستین دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی
97/08/09 - 08:44
بیشتر بخوانیم