شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به فناوری مکان محور وارد شدند و پیشرفت این حوزه را رقم زدند

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به فناوری مکان محور وارد شدند و پیشرفت این حوزه را رقم زدند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 78800
تصور نمی‌کردیم روزی بتوانیم بلندپروازانه خود را برای جابه‌جایی و یافتن موقعیت مکانی واقعیت تبدیل کنیم اما به لطف فناوری ژئوماتیک و توسعه سایر ایده‌های نوآورانه این حوزه، این رویا محقق شده است.

این گزارش به بررسی قابلیت‌ها و کاربردهای فناوری مکان محور و همچنین نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه این فناوری می‌پردازد.

 

تنها در کم‌تر از 40 سال، فناوری‌های هوشمند بر روی تلفن‌های همراه، دوربین‌های قدرتمند و حرفه‌ای می‌توانند تصاویر و ویدیوهای با کیفیتی را به ثبت برسانند. ضمن آن‌که اطلاعات دقیقی از مکان جابه‌جایی و موقعیت جغرافیایی به ما بدهند.

 

افزایش قدرت تصمیم‌گیری با فناوری‌های مکان‌محور

 

با فراگیر شدن تجهیزات هوشمند و همراه، فناوری مکان محور در این ابزارها به یک جزء جدایی ناپذیر و اساسی تبدیل‌شده است. این فناوری به ما امکان تصمیم‌گیری‌های آگاهانه بر مبنای اهمیت و اولویت منابع محدودمان را خواهد داد. البته اهمیت فناوری مکان محور در زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند زمانی پررنگ می‌شود که افراد به آن نیاز پیدا کنند.

این فناوری همچنین از زندگی نیز جدایی‌ناپذیر شده است و برای ردیابی و رهگیری،  تناسب‌اندام شخصی تا حمل‌ونقل و نیز تغییرات سطح زمین، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فناوری در تلفن همراه از فناوری ثبت اطلاعات موقعیت مکانی، برای دستیابی به موقعیت

فرد استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال فرض کنید قصد دارید به دیدار دوست خود بروید ولی محل قرار را به‌طور کامل نمی‌شناسید، در چنین مواقعی می‌توان از طریق نصب نرم‌افزارهای مکان محور، بهترین مسیر دستیابی به مقصد را پیدا کرد.

 

توسعه کاربردهای فناورانه در شرایط بحرانی

این فناوری در دستگاه‌های مختلف اعم از تلفن همراه، کامپیوترهای رومیزی یا تبلت‌ها قابلیت فعالیت را دارند. یکی از دیگر کاربردهای مهم این فناوری در سیستم حمل‌و‌نقل آنلاین است و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.

افراد می‌توانند با اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی خود از خدماتی مثل حمل مسافر، رستوران، بازی و سرگرمی، سلامتی و امنیت استفاده کنند.

حتی این فناوری می‌تواند به پیدا شدن اشیای گمشده یا اطلاع از وضعیت آب‌وهوا و ترافیک خیابان‌ها کمک کند. همچنین در خواست امداد جاده‌ای هم از دیگر کاربردهای این فناوری است که امدادرسان‌ها از طریق یافتن موقعیت مکانی برای کمک، خود را به مکان می‌رسانند.

این فناوری به کمک مدیریت بحران هم آمده است. مدیریت بحران به سه فاز قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران تقسیم می‌شود که فناوری‌های مکان محور در هر سه مرحله کاربرد دارد. به دلیل اهمیت این فناوری در بخش‌های مختلف، معاونت علمی و فناوری اقداماتی برای توسعه این علم در کشور انجام داده است.

حمایت از توسعه فناوری‌های مکان محور

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با هدف توسعه فناوری‌های مکان محور که نقش بسزایی در هوشمند سازی حمل‌ونقل در کشور دارد، اقدام به تشکیل «گروه فناوری‌های مکان‌محور» کرده است.

این ستاد با ورود به حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه ژئوماتیک مکان محور سعی دارد با حمایت از بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان و 50 استارتاپ در این حوزه و شناسایی محصولات و توانمندی‌های دانشی موجود در کشور، این تولیدات را به بازار جهانی برساند.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، با هدف توسعه فناوری‌های مکان محور در کشور و افزایش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه منعقد شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
5 کاربرد فناوری‌های مکان‌محور در تلفن‌های هوشمند را بشناسیم
5 کاربرد فناوری‌های مکان‌محور در تلفن‌های هوشمند را بشناسیم
99/12/13 - 08:50
شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری‌های مکان‌محور شناسایی شد
شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری‌های مکان‌محور شناسایی شد
97/12/28 - 08:18
«نیروی انسانی خلاق و کارآمد» نقطه پرگار توسعه کشور بر محور اقتصاد دانش‌بنیان
«نیروی انسانی خلاق و کارآمد» نقطه پرگار توسعه کشور بر محور اقتصاد دانش‌بنیان
95/06/06 - 09:46
بیشتر بخوانیم