تحقق اقتصاد دریامحور در گروی توسعه بنادر است؛ ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی

تحقق اقتصاد دریامحور در گروی توسعه بنادر است؛ ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 79229
استفاده درست از ظرفیت‌های دریایی و بنادر کشور، سنگ بنای مطمئنی برای تحقق اقتصاد دریا است. اقتصادی پایدار و ارزش‌آفرین که می تواند به گره‌ گشایی اقتصادی در کشور کمک کند.

صنایع دریایی به عنوان صنعت مادر، محرکه و موتور دیگر صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است که متاسفانه هنوز در این حوزه در دنیا به جایگاهی که در شان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و تخصصی کشور است نرسیده‌ایم. شاید عدم استفاده درست از دارایی‌های انسانی و فکری موجود و عدم هم‌افزایی در این حوزه را بتوان مهم‌ترین موانع پیش رو دانست.

اما با توجه به نوار ساحلی کشور در شمال و جنوب و اینکه مقوله دریا در اقتصاد ملی از اهمیت خاصی برخوردار است، توجه بیشتر به پتانسیل صنایع دریایی در ابعاد مختلف اهمیت این حوزه را گوشزد می کند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ورود به این حوزه در تلاش است تا مسیر را برای ورود فناوری ها و نوآوری‌ها به این عرصه بزرگ و اقتصادی باز کند. یکی از این برنامه‌ها توسعه‌ بنادر است که می‌تواند دستیابی به اقتصاد دریامحور پایدار را در کشور محقق کند.

خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر بزرگ ترین موهبت های طبیعی و خدادادی هستند که در اختیار مدیران کشور قرار دارند و استفاده درست از این نعمت می تواند ایران را به سمت تجربه داشتن اقتصادی پایدار سوق دهد. اما هنوز این بنادر به شکلی سنتی اداره می شوند و از همه مزایا و ظرفیت‌های بومی آنها به درستی استفاده نمی شود. به همین دلیل این بنادر هنوز نتوانسته اند در رقابت‌های منطقه ای چندان موفق عمل کنند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال پیاده سازی طرحی با عنوان هوشمندسازی بنادر است. بندر هوشمند بندری است که با بهره‌گیری از تکنولوژی، بخش‌های مختلف آن به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان اداره می‌شود. این مدل از بنادر می تواند تا حدودی کمبودهای موجود را جبران کند.

بنادری که با کمک فناوری هایی نظیر پهباد، رباتیک و اتوماسیون، واقعیت مجازی و افزوده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، امنیت سایبری، اینترنت اشیاء، بلاک‌چین و تحلیل کلان داده مدیریت خواهند شد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گامی بلند برای تحقق اقتصاد دریامحور
گامی بلند برای تحقق اقتصاد دریامحور
00/03/09 - 13:41
شکوفایی توانمندی‌های دریایی کشور مستلزم توجه جدی به استعدادهای جوان است
شکوفایی توانمندی‌های دریایی کشور مستلزم توجه جدی به استعدادهای جوان است
95/08/10 - 12:42
توسعه دریایی کشور مستلزم تسهیل سازی در امور حمل و نقل دریایی است
توسعه دریایی کشور مستلزم تسهیل سازی در امور حمل و نقل دریایی است
95/06/15 - 11:14
بیشتر بخوانیم