5 برنامه کشاورزی زیستی به یاری محیط‌زیست‌ می‌آید

5 برنامه کشاورزی زیستی به یاری محیط‌زیست‌ می‌آید


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79151
یکی از ضرویات آینده برای تامین آسان و بی دغدغه محصولات غذایی، توسعه نوعی از کشاورزی است که استفاده از کودهای شیمیایی و تخریب محیط زیست را کاهش می‌دهد.

کشاورزی زیستی در دنیا به سرعت در حال رشد است و بسیاری از کشورها، توسعه آن را در اولویت قرار داده‌اند. نوعی از کشت و تولید محصولات که مصرف کودهای شیمیایی را کاهش و عملکرد محصول را ارتقا می دهد. این نوع فناورانه کشاورزی، جبران کننده کمبود مواد غذایی خاک با استفاده از نسل سوم کودها یعنی کودهای زیستی است.

کشورهایی که دیرتر برای استفاده از این روش‌ها  اقدام کنند، هزینه بیشتری خواهند پرداخت و پافشاری بر استفاده سنتی از نهاده‌ها، عامل عقب‌ماندگی کشاورزی، تخریب محیط زیست و به خطر انداختن سلامت غذایی جامعه خواهد بود.

بر همین اساس ایران نیز برای عقب نماندن از این قافله به فکر اجرایی کردن کشاورزی زیستی افتاده است. ستاد توسعه زیست فناوری به عنوان یکی از مجموعه‌های مرتبط با این حوزه اقدام به تعریف 5 برنامه ملی در این زمینه کرده است.

 

1.   اجرای مدیریت تغذیه تلفیقی

یکی از این برنامه‌ها که در قالب یک پروژه ملی اجرایی خواهد شد و افزایش تاب‌آوری، عملکرد تولید و رفاه اجتماعی را اولویت قرار داده است، برنامه‌ای برای اجرای مدیریت تغذیه تلفیقی است. این کار در مدت 5 سال می‌تواند برای 200 نفر اشتغال پایدار ایجاد کند.

 

2.   کشاورزی قراردادی

اجرای طرح کشاورزی قراردادی برای محصولاتی مانند گندم، سیر، پیاز، گوجه‌فرنگی و دانه‌های روغنی نیز برنامه دیگری است که در این طرح مدنظر است. این کار نیز به اجرای یک پروژه طی 5 سال قرار است برای 20 نفر شغل ایجاد کند.

 

3.   مدیریت تلفیقی آفات

از دیگر برنامه‌های این عرصه اجرای یک پروژه در زمینه مدیریت تلفیقی آفات است. کاری که راهبردی مناسب برای بهینه‌سازی مصرف سموم در کشاورزی است.

این روش سودمند قرار است با اجرایی شدن طی 5 سال، یکصد شغل پایدار برای کشور به همراه داشته باشد.

 

4.   کشت فراسرزمینی ذرت

اجرای یک پروژه برای کشت فراسرزمینی ذرت دیگر برنامه‌ای است که در این طرح ملی مطرح است. در واقع کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است. کاری که قرار است در قالب یک پروژه به اجرا درآید و برای 500 نفر شغل ایجاد کند.

 

 

5.   کشت فراسرزمینی غلات

اجرای 5 پروژه برای کشت فراسرزمینی غلات نیز در این طرح دیده شده است. این نوع کشت، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند. بر همین اساس قرار است با اجرای این 5 پروژه یک هزار و 320 اشتغال طی 5 سال ایجاد شود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
زمین‌های کشاورزی هوشمندانه رصد می‌شود و فناوری‌های نوظهور به یاری کشاورزان می‌آید
زمین‌های کشاورزی هوشمندانه رصد می‌شود و فناوری‌های نوظهور به یاری کشاورزان می‌آید
99/11/15 - 10:43
فناوری‌های زیستی به یاری کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌آید
فناوری‌های زیستی به یاری کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌آید
98/02/23 - 11:56
ارتقای استاندارد در حوزه کشاورزی محیط‌زیست و تجهیزات زیست‌فناوری
ارتقای استاندارد در حوزه کشاورزی محیط‌زیست و تجهیزات زیست‌فناوری
96/12/21 - 01:09
بیشتر بخوانیم