بازنگری در الگوی مصرف؛ سبد انرژی‌های تجدیدپذیر متنوع می‌شود

بازنگری در الگوی مصرف؛ سبد انرژی‌های تجدیدپذیر متنوع می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 73389
در نشست بررسی طرح «ارتقاء کارآیی انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر» بهینه‎سازی مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست توسط ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بهینه سازی مصرف انرژی، امر مهم و فراموش شده‌ای که در صورت تحقق، می‌تواند منابع انرژی کشور را حفظ کرده، از خروج ارز جلوگیری نموده و بهره‌وری را در بخش‌های مختلف افزایش دهد.

طرح «ارتقاء کارآیی انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر» از جمله طرح‌هایی است که ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال گسترش آن است. مسیری که بنا است اصلاح الگوی مصرف انرژی را به طور نظام‌مند و با دیدی جامع بر تمامی بخش‌ها شامل صنایع، بخش عمومی و مصارف خانگی  بپیماید و در این مسیر از همراهی و همکاری  مسئولان و مدیران مرتبط بهره می برد.

بر همین اساس ستاد جلسات مختلفی با مسئولان و تصمیم‌گیران کشور برگزار کرده است تا ضمن تبیین ضرورت طرح یاد شده، با همفکری آنها ساز و کار اجرای طرح را تبیین و مسیر تحقق آن را هموار کند. این طرح به دنبال تحقق اهدافی چون «متعادل شدن قیمت انواع حامل های انرژی»، «تعیین قیمت حامل‌های انرژی بر اساس قواعد بازار»، «ارتقای بهره‌وری در مصرف انرژی با به کارگیری فناوری‌های نوین» و «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر» است. تحقق این اهداف در سه محور «ارتقای بازدهی زنجیره برق»، «ارتقای بازدهی زنجیره عرضه گاز طبیعی» و «ارتقای بازدهی در صنایع انرژی‌بر» دنبال می شود.

این بار ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میزبان اعضای کمیسیون انرژی مجلس بود تا بتواند برای اجرایی کردن این طرح اثرگذار در آینده کشور اهرم‌هایی قانونی و اجرایی در دست داشته باشد.

در این طرح تاکید شده است که با وجود سیاست‌های کلی و قوانین متعدد برای الزام به افزایش بهره‌وری حوزه انرژی، کاهش مصرف انرژی و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، باز هم این هدف محقق نشده است. به همین دلیل حمایت‌های قانونی مجلس و تصویب قوانین کارآمد می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

ارزان بودن تعرفه انرژی، وجود تحریم‌های ظالمانه، تبعات اجتماعی افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی برای دولت‌ها از عواملی هستند که تحقق بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی را به تاخیر انداخته‌اند و به همین دلیل طرح‌های بهینه‌سازی معمولا بی‌نتیجه می‌مانند.

در این جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی برای اجرایی شدن این طرح در کشور مطرح کردند که از جمله آن ها می توان به «اهمیت دیپلماسی انرژی در کشور»، «ضرورت نظارت بر اجرای قوانین مصوب»، «وجود پیوست فرهنگی و اجتماعی و لزوم استفاده از توان رسانه‌ها در اجرای موفق طرح»، «ضرورت توجه به تبعات اجرای طرح در بخش‌های مختلف و مدیریت آنها» و «اهمیت شکل‌گیری بازار بهینه‌سازی انرژی» اشاره کرد.

این جلسه با حضور مهدی شریف زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی، فریدون عباسی رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، روح الله احمدی مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس، عبدالعلی رحيمي نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون انرژي، عبدالحسین بیات عضو هيات مديره شركت ملي پتروشيمي، حمید چیت‌چیان عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو، سید محمدرضا ميرتاج الديني نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، بهرام طاهري عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير برگزار شد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گسترش استفاده از  انرژی‌های تجدیدپذیر؛ سهم آیندگان از منابع طبیعی محفوظ می‌ماند
گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر؛ سهم آیندگان از منابع طبیعی محفوظ می‌ماند
99/12/09 - 15:21
 تعرفه واردات تجهیزات تجدیدپذیر بازنگری می‌شود
تعرفه واردات تجهیزات تجدیدپذیر بازنگری می‌شود
97/02/31 - 10:16
هندوستان به دنبال توسعه تجدیدپذیرها است
هندوستان به دنبال توسعه تجدیدپذیرها است
96/02/11 - 10:55
بیشتر بخوانیم