دانش‌بنیان| حذف آلودگی‌­ها با فرآورده سدیمی ایران‌ساخت میسر شد

دانش‌بنیان| حذف آلودگی‌­ها با فرآورده سدیمی ایران‌ساخت میسر شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79905
شرکتی دانش‌بنیان موفق به تولید محصولاتی بر مبنای بنتونیت فرآوری شده‌ سدیمی شده که عاری از هرگونه آلودگی­های طبیعی مواد معدنی است.

از معادن آتشفشانی، نوعی کانی به نام بنتونیت بدست می‌آید که در بافت خود، سوراخ‌هایی برای جذب بیشتر و راحتر آب دارد. اکنون این محصول ایران ساخت شده و شرکت دانش‌بنیان خاک رنگبر تنها تولیدکننده‌ بنتونیت فرآوری شده‌ سدیمی در کشور است.

 

مزیت­ها

یوسف گل احمر مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید ایران‌ساخت فرآورده‌های معدنی گفت: تمامی محصولات فعلی این شرکت بر مبنای بنتونیت فرآوری شده‌ سدیمی تولید شده است؛ همچنین تمام مواد اولیه داخلی بوده و با دانش فنی انحصاری و استفاده از تجهیزات به روز، محصولاتی با کیفیت بین­المللی تولید میشود.

پودر بنتونیت معدنی، که تولیدکنندگان متعددی در داخل کشور آن را عرضه می­کنند، کاربردهای وسیعی از قبیل: حفاری چاه­های نفت، بنتونیت چاه ارت، افزودنی خوراک دام، گندله­ سنگ آهن، بدنه­ سرامیک دارد، اما در بعضی از محصولات و زمینه­های مصرف، استفاده از مواد معدنی خام و فرآوری نشده ممکن نیست. همین زمینه­ها کاربرد بنتونیت فرآوری شده­ سدیمی را مشخص می‌کند. از جمله مزیت­های این فرآوری می­توان به خلوص بالای محصول، نوسان محدود خواص، پارامترهای کیفی تقویت شده و حذف آلودگی­های طبیعی مواد معدنی اشاره کرد.

 

اشتغال‌زایی

به طور کلی محصولات این شرکت، بنتونیت فرآوری‌شده­ قالب­های ریخته­گری، بنتونیت فرآوری­شده­ کاغذ و بنتونیت لعاب سرامیک و نرم­کننده لباس هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: 45 نفر در شرکت مشغول به کار هستند. میزان دقیق اشتغال غیر مستقیم مشخص نیست اما می­توان به اشتغال ایجاد شده در کارخانه­های مواد اولیه­ شیمیایی، معادن بنتویت، شرکت­های حمل و نقل، و کارخانه‌های مصرف­کننده­ این محصول اشاره کرد.

 

میزان نیاز تخمینی کشور به این محصول

نیاز تخمینی کشور به محصول نرم­کننده لباس سالانه 1800 تن است که به طور کامل توسط این شرکت تولید می­شود. نیاز تخمینی کشور به بنتونیت فرآوری­شده­ ریخته­گری سالانه 4500 تن است که حدود 1500 تن آن توسط این شرکت تأمین شده و 3000 تن آن وارد می­شود. البته بر اساس برنامه­های تولید، این شرکت می­تواند کل نیاز کشور را در سال 1401 تولید کند.

 

لازمه‌های تولید ایران‌ساخت

این فعال فناور، حمایت‌های بازار و قانون را مهم‌ترین لازمه برای رونق محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت دانست و گفت: از مهم­ترین مشکلات و موانع تولید، مشکلات و چالش‌های بازار از جمله دخالت در قیمت‌گذاری است که باید زمینه برای حمایت از بازار این محصولات به طور جدی صورت بگیرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ایران‌ساخت| آلودگی‌ها با پایش پیوسته هوا شناسایی می‌شود
ایران‌ساخت| آلودگی‌ها با پایش پیوسته هوا شناسایی می‌شود
00/09/28 - 12:07
نانوذره‌های شیمیایی در کشور تولید می‌شود تا پساب‌های صنعتی را تصفیه کند
نانوذره‌های شیمیایی در کشور تولید می‌شود تا پساب‌های صنعتی را تصفیه کند
99/11/26 - 14:22
پساب با نانوفیلترهای ایران‌ساخت تصفیه شد
پساب با نانوفیلترهای ایران‌ساخت تصفیه شد
98/04/17 - 14:34
بیشتر بخوانیم