کانون‌ها| توسعه فناوری پرورش شیلات با ورود نوآوری‌ها سرعت می‌گیرد

کانون‌ها| توسعه فناوری پرورش شیلات با ورود نوآوری‌ها سرعت می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 81915
کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان، به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم کشوری، زمینه را برای ورود فناوری‌های جدید به این صنعت فراهم می‌کند.
 
 
عباسعلی مطلبی رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان، با اشاره به این‌که توسعه فناوری‌ها در حوزه شیلات و آبزی‌پروری اولویت اصلی این کانون است، گفت: کانون آبزیان از حدود 2 سال پیش و با شرایطی جدید شکل گرفت و طی آن نمایندگانی از صنعت، موسسات و دانشگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی در کنار نماینده معاونت علمی، فعالیت خود را آغاز کردند.
 
تلاش برای ثروت‌افزایی
ماموریت‌های این کانون در راستای اهداف و وظایف اساسنامه به جلو می‌رود که از جمله شاخص‌ترین آن می‌توان به تلاش در جهت ارتباط با دانشگاه‌ها در مقوله انتقال فناوری، ثروت‌افزایی و انتقال علم و صنعت، تلاش برای آموزش و ترویج محصولات و تلاش برای سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی اشاره کرد.
این کانون علاوه بر حمایت‌های مالی و معنوی، برخی پشتیبانی‌های ساختاری، اداری و سازمانی را در جهت تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه شیلات کشور انجام می‌دهد.
 
ترسیم نقشه‌راه توسعه آبزی‌پروری
از جمله اقدامات راهبردی کانون آبزیان می‌توان به ترسیم نقشه‌راه توسعه آبزی‌پروری در حوزه‌های مختلف و صادرات، ارزیابی و بررسی وضعیت بازار، چالش‌های حوزه‌های مختلف و پیگیری و برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های علمی، پرورش گلخانه‌ای، واکسن‌های آبزیان، تکنیک‌ها و روش‌های نوین صید اشاره کرد.
این کانون ضمن برقرای ارتباط با مراکز شتابدهنده، در جهت تقویت یک حرکت جدید، گام‌های بلندی برداشته است و آن، ایجاد بستر کارشناسی و نظارتی بر طرح‌های کلان حوزه شیلات است که با همکاری ستاد زیست فناوری و کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست صورت گرفته و مسئولیت نظارت بر این طرح‌ها، بر عهده کانون آبزیان است.
این کانون با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفته است، و با50 عضو حقیقی و 10 عضو حقوقی در قالب موسسه‌های غیردولتی فعالیت می‌کند.
 
 
راه‌اندازی مرکز نوآوری شیلات
این کانون همچنین درصدد راه‌اندازی مرکز نوآوری شیلات است که در این زمینه، سازمان شیلات و سازمان جهاد کشاورزی، امکاناتی را در اختیار این مرکز قرار می‌دهند. راه‌اندازی این مرکز با موافقت کلی معاونت علمی و فناوری همراه خواهد بود.
کانون آبزیان در طول 2 سال گذشته، 4 رویداد بزرگ را برگزار کرده است. بزرگ‌ترین رویداد مربوط به تن‌ماهیان در چابهار، وبینار و نشست‌های تخصصی در حوزه پرورش ماهی در قفس، رویداد ماهیان دریایی در اهواز و رویداد خاویار، مجموعه این رویدادها بوده است که کانون آبزیان، مشارکتی جدی در برگزاری آنها داشته است.
مطلبی با اشاره به حمایت های دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: دفتر هماهنگی برای ما کمک‌ مالی انجام داده که امیداوریم در آینده، سطح این کمک‌ها افزایش یافته و زمینه‌های تاسیس هر چه زودتر مرکز نوآوری فراهم شود.
مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#17
 
نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 انتقال فناوری و بومی سازی طرح توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس اجرایی می‌شود
انتقال فناوری و بومی سازی طرح توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس اجرایی می‌شود
98/03/25 - 10:09
 رتبه اول جهان در تولید ماهی قزل‌آلا مربوط به ایران است
رتبه اول جهان در تولید ماهی قزل‌آلا مربوط به ایران است
97/05/21 - 11:00
پایلوت پژوهشی تثبیت کانون‌هاي بحرانی گرد و غبار اجرا می‌شود
پایلوت پژوهشی تثبیت کانون‌هاي بحرانی گرد و غبار اجرا می‌شود
97/02/18 - 11:47
بیشتر بخوانیم