پایلوت پژوهشی تثبیت کانون‌هاي بحرانی گرد و غبار اجرا می‌شود
توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری و به کمک فناوری‌های زیستی؛

پایلوت پژوهشی تثبیت کانون‌هاي بحرانی گرد و غبار اجرا می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34056
یکی از بحران هایی که سالهاي اخیر بخش وسیعی از غرب، جنوب غرب کشور و به خصوص استان خوزستان را به تناوب تحت تاثیر قرار داده است، هجوم ذرات معلق در هوا موسوم به گرد و غبار است.



یکی از بحران هایی که سالهاي اخیر بخش وسیعی از غرب، جنوب غرب کشور و به خصوص استان خوزستان را به تناوب تحت تاثیر قرار داده است، هجوم ذرات معلق در هوا موسوم به گرد و غبار است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صرفنظر از منشاء یابی کانون هاي تولید گرد و غبار؛ آنچه مشخص است این است که جلگه خوزستان که از آبرفت رودخانه هاي مهم ایران تشکیل شده است و در مناطق جنوبی شامل دشت هاي مسطح و خاك هاي ریزبافت می شود، در صورت خشک شدن می تواند منشاء تولید گرد و غبار باشد. در پژوهش هاي انجام شده به وسیله محققّان، چند کانون اصلی تولید ریزگرد در استان خوزستان شناسایی شده است.
خوشبختانه در مجاورت این کانونها منابع عظیمی از زه آب نیز وجود دارد که بلااستفاده در خلیج
فارس و یا هورهاي محلی دفع می شود. حتی در مواردي حجم زیاد زه آب در زه کشهاي اصلی مشکل ساز
شده و منجر به پس زدن مجدد زه آب به شبکه آبیاري و زه کشی می شود که هزینه پمپاژ را به شبکه تحمیل می کند.
طرح «مدل سازي، طراحی و ایجاد پایلوت پژوهشی با هدف ایده پردازي ،ایده پروري، توسعه و بکارگیري
فناوريهاي زیستی در تثبیت کانونهاي بحرانی تولید گرد و غبار» که توسط گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوري ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اجرایی می شود، درنظر دارد تا با استفاده تلفیقی از منابع زه آب شور به منظور تولید آبزیان (میگو و آرتمیا)، علوفه و چوب به صورت یک چرخه کامل شورورزي در کانونهاي ریزگرد، ضمن تثبیت این کانونها، زمینه اقتصادي پایداري را براي اشتغال و بهبود معیشت ساکنین از طریق بخش خصوصی و شرکتهاي دانش بنیان فراهم کند.
 همچنین با استفاده از این منابع زه آب در شورورزي، مسایل مربوط به دفع این زه آبها و باقی ماندن احتمالی ریزگردهاي نمکی در سطح حوضچه هاي تبخیري نیز به صورت اصولی رفع خواهد
شد. اهداف کلان این طرح شامل «تطبیق فناوريهاي معرفی شده براي شرایط محلی در شرایط مشابه خوزستان»، «مدیریت و هدایت پتانسیل هاي فناوري کشور» و «انجام تحقیقات مختلف برای توسعه فناوری هاي زیستی کشور» می شود.
همچنین این طرح «استفاده اقتصادي و پایدار از منابع زه آب بلا استفاده در استان»، «فراهم کردن فرصت اشتغال و تولید اقتصادي با استفاده از منابع حاشیه اي»، «امکان سنجی براي ورود بخش خصوصی و شرکتهاي دانش بنیان براي توسعه فعالیت ها»، «بررسی سازگاري ارقام و گونه هاي جدید گیاهی و آبزي معرفی شده»، «آزمون راه کارها، فناوري ها و ایده هاي نوین مطرح شده»، «بزرگ مقیاس سازي و تعمیم نتایج حاصل از مزرعه تحقیقاتی به مقیاس پایلوت»، «مدل سازي در مورد سرنوشت زیست بوم با اجراي پایلوت شورورزي»، « مطالعه زیستی ریز گردها» و «امکان سنجی اقتصادي پیشنهادهاي ارائه شده» را نیز برای ستاد توسعه زیست فناوری فراهم می کند.
طرح مذکور، می تواند برای اقشار مختلف جامعه شهري و رو ستایی که درگیر مسئله گرد و غبار هستند و به نوعی کل بخش هاي اقتصادي و اجتماعی کشور اعم از سازمان هاي دولتی ( سازمان جنگلها/ سازمان آب و برق/ سازمان محیط زیست/ سازمان جهاد کشاورزي/ سازمان شیلات و..)، انجمن هاي علمی و شرکت هاي دانش بنیان که وظایف مرتبط با بیابان زدایی، کنترل کانونهاي بیابانی، توســعه جنگل کاري و ســر ســبزي مناطق بیابانی، مدیریت و کنترل زه آبها، تولید آبزي از آبهاي نامتعارف و... را دارند، مفید و مثمر ثمر باشد.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم