system
4 دستاورد خلاق در حوزه علوم شناختی رونمایی شد
4 دستاورد خلاق در حوزه علوم شناختی رونمایی شد

4 دستاورد خلاق در حوزه علوم شناختی رونمایی شد


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 79083
از 4 محصول خلاق در حوزه علوم شناختی رونمایی شد تا کاهش مشکلات بیماران و ورود این فناوری به متن زندگی جامعه محقق شود.

کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با اشاره به حمایت از توسعه محصولات دانش‌بنیان و خلاق این حوزه فناوری گفت: رویکردهای ستاد در حوزه علوم شناختی تمرکز بر تولید محصول در این حوزه است.

 

تولید محصولات و ارائه خدمات کاربردی

خرازی، از رویکردهای حمایتی ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای ایجاد محصول و خدمت در این حوزه گفت و ادامه داد: با ایجاد زیر ساخت‌هایی اولین شتاب دهنده این حوزه تشکیل شده و محصولاتی در این حوزه را تولید و به بازار عرضه کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رفع نیازهای جامعه با تولید محصولات یا ارائه خدمات کارآمد در حوزه شناختی اشاره کرد و افزود: هدف نهایی ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه محصولاتی است که در نهایت به محصولی تاثیرگذار تبدیل شود.

 

خرازی افزود: در این راستا بعد از پرورش نیروهای انسانی و تربیت متخصصان در حوزه شناختی، در زمینه توسعه محصول تمرکز کردیم. توسعه دانش شناختی برای استفاده مردم از محصولات ملموس برای رفع مشکلات مرتبط  از دیگر اهداف ستاد علوم شناختی بوده است.

 

رفع نیاز جامعه

مشاور معاون علمی و فناوری در علوم و فناوری‌های شناختی، از شتابدهی و حمایت از ایده‌های نوآورانه و خلاق این حوزه بر بستر شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری گفت و ادامه داد: در سال‌های اخیر مقدمات فعالیت شتاب دهنده‌ها در ستاد فراهم شده و به واسطه اقدامات این شتاب دهنده‌ها، ایده‌ها به محصول تبدیل می‌شوند.

 

خرازی، حمایت ستاد از ایجاد شتاب دهنده‌ها را زمینه‌ساز ورود خلاقیت‌های شناختی به حوزه درمان دانست و اظهار کرد: از روند شتابدهی ایده‌های نو حمایت شد تا شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌های بیشتری شکل بگیرد. در حال حاضر اولین شتاب دهنده مورد تایید این ستاد توانسته از چند شرکت خلاق و استارتاپی حمایت کند و مقدمات تولید محصول فراهم شده تا محصولات آن به دست مردم برسد.

توسعه نیروی انسانی متخصص شناختی

در بخش دیگری از این مراسم، مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راهبردی ترویج این دانش و فناوری در جامعه گفت و ادامه داد: در ابتدای راه، زیرساخت‌های لازم برای توسعه این دانش و نیروی انسانی متخصص کمبودهایی وجود داشت اما خوشبختانه امروز این دانش و فناوری مسیر خود را به متن زندگی جامعه یافته است

 

وی با اشاره به تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت‌های ستاد گفت: گام‌های مثبتی در زمینه علوم شناختی به وجود آمده و وقت آن است که محصولات این حوزه فناوری بیش‌ از پیش به جامعه راه یابد.

 

نیلی، با اشاره به پیشرفت فزاینده و لحظه‌ای دانش و فناوری شناختی در عرصه جهانی گفت: در این برهه زمانی، 6 ماه توقف می‌تواند فاصله معناداری میان ما و سایر کشورهای جهان ایجاد کند، فاصله‌ای که مانع استفاده مردم از محصولات علوم شناختی می‌شود.

 

افزایش تاب‌آوری جامعه

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به ایجاد یک نظام ارزش‌گذاری در ای حوزه دانشی و فناورانه گفت: تمرکز این ستاد بر  توسعه سرمایه شناختی جامعه ایرانی بوده است تا مردم کشور به زندگی بهتری دست بیابند. در واقع توانمندی جامعه، بزرگترین سرمایه آن است.

 

نیلی با بیان این‌که توسعه فناوری‌های شناختی موجب افزایش تاب آوری مردم جامعه می‌شود، افزود: یکی از ابزارهای هر جامعه‌ای، آگاهی مردم نسبت به کاربرد خودشناسی است که خوشبختانه یکی از شرکت‌های خلاق شناختی در این زمینه فعالیت می کند.

 

وی افزود: مطالعات بین المللی نشان داده که تا ۱۷ سال امکان ارتقای پایه شناختی به صورت علمی وجود دارد؛ از این رو لازم است که ما به دنبال ابزارهایی برویم که جامعه به صورت گسترده به دنبال آن است.

 

ارزیابی بازی‌های رایانه‌ای از منظر شناختی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناخت با اشاره به اهمیت ایجاد بسترهای تربیت شناختی بر پایه بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: ستاد علوم شناختی در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی کرده است و بنا دارد با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای چنین ارزیابی‌های شناختی را در کشور نهادینه کند.

 

نیلی با اشاره به ایجاد مرجعی برای ارزیابی بازی‌ها از منظر شناختی گفت: به این واسطه مرجع علمی و قانونی برای ارزیابی بازی‌های رایانه‌ای، بررسی می‌کند که محصولات این حوزه برای چه قشر و گروه سنی جامعه مناسب است.

 

 

اولویت بخشی به هوش مصنوعی و علوم شناختی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به ورود دانشگاهیان و پژوهشگران به محصولات و خدمات این حوزه فناوری گفت: دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند بر روی چگونگی افزایش ظرفیت‌های شناختی کودککان و نوجوانان یا جلوگیری از کاهش افت شناختی در بزرگسالان ورود کنند. این حوزه یک بازار در دسترس است که پیچیدگی زیادی ندارد.

 

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز فناوران به ترکیب هوش مصنوعی و علوم شناختی، گفت: این حوزه که با نام داده کاوی هوشمند به توان شناختی نام‌گذاری شده، ۱۶ استارتاپ، به ایجاد آن کمک کرده‌اند.

 

کمک به درمان اختلال‌های شناختی

در بخش دیگری از این مراسم، محمدتقی جغتایی دبیر کارگروه کارگروه حفظ و ارتقای توانایی شناختی در ستاد، از ارتقای کارکردهای شناختی و کاهش عارضه‌ها  به عنوان اهداف اصلی این کارگروه یاد کرد و گفت: بر همین اساس، پروژه‌های مرز دانش و فناورانه در این حوزه تعریف شده و  رویکرد غربالگری افراد را برای درک بهتر و کمک به درمان دنبال می‌کنیم.

 

وی با بیان این‌که ۵۰۰ هزار فرد بالای ۶۰ سال با اختلالات حافظه‌ای مواجه هستند، ادامه داد: در افراد بزرگسال توانایی شناختی آنها کاهش می‌یابد و در صورتی که به آنها کمک نشود، با اختلالات شناختی مواجه می‌شوند. بنابراین در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، توسعه روش‌های کمک به این قشر را دنبال می‌کنیم.

رونمایی و چالش

در این مراسم، از 4 محصول شتابدهندهCOGNOTECH  رونمایی شد و ایده‌پردازان به معرفی دستاوردهای خود پرداختند.

بازی شناختی تقویت حافظه سالمندان چلچلی، اپلیکیشن جامع شناختی اتیسم نوروکید، بازی موبایلی افلاک و پلتفرم جامع شناختی سیناپس رونمایی و معرفی شد.

در ادامه نیز اختتامیه‌ دوره‌ پیش شتابدهی چالش توسعه فناوری، محصولات و خدمات شناختی ویژه کودکان با اختلالات عصب رشدی که توسط این شتاب دهنده و با حمایت ستاد توسعه‌ علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شهریورماه 1400 آغاز شده بود، برگزیدگان این چالش معرفی شدند.

در جریان این رویداد 16 تیم در زمینه‌ی تولید، توسعه و بومی سازی؛ بازی های دیجیتال، مداد کاغذی و فیزیکی؛ اپلیکیشن و سایت های یادگیری الکترونیکی و موبایل، فناوری و ابزارها و بسته های بهبود توانبخشی شناختی به مرحله‌ی پیش شتابدهی راه یافتند.

این برگزیدگان از خدمات منتورینگ در زمینه های علوم شناختی و کسب و کار  و فنی و همچنین کارگاه های انتقال تجربه در حوزه های کاربردی به صورت آنلاین با همکاری اساتید و متخصصین این حوزه ها بهره‌ بردند.

تیم‌های برگزیده، از حمایت‌های مادی و معنوی ستاد توسعه‌ علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شتاب دهنده شناختی COGNOTECH بهره مند خواهند شد.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه علوم شناختی منتشر شد
فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه علوم شناختی منتشر شد
97/07/01 - 10:23
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: