خدماتی برای ارتقای ایمنی رانندگان

خدماتی برای ارتقای ایمنی رانندگان


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 81917
مصلح عبدالهادی*
 
 
خدمات آزمایشگاهی از جمله حوزه‌هایی است که به همه صنایع مرتبط است و می‌تواند عرصه‌های فناورانه و صنایع را در مسیری قرار دهد که با استفاده آزمون‌ها و تست‌های علمی، رشد و توسعه یابند.
یکی از حوزه‌های متاثر از این آزمون‌های تخصصی، صنعت خودرو است. این حوزه با کمک آزمون‌های دقیق و علمی می‌توانند ارتقای کیفیت و امنیت محصولات تولیدی خود را محقق کند. به طور مثال با ارائه خدمات مجموعه شرکت فناور شبیه ساز نصیر طراحی، ساخت و توسعه انواع محصولات شبیه‌ساز رانندگی، بومی‌سازی شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. استفاده از این محصولات کاهش چشمگیر حوادث رانندگی را در پی داشته است؛ همچنین با این محصولات یک بستر ایمن و کم خطر برای آموزش و صلاحیت سنجی رانندگان در کشور فراهم شده است.
این مجموعه فناور، در دو مرکز مجزا در تهران، خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی در قالب پروژه‌های مختلف به پژوهشگران رشته‌های علوم پزشکی (زیرشاخه‌های روانشناسی و علوم‌شناختی، بهداشت حرفه‌ای و رشته‌های مهندسی (زیرشاخه‌های مهندسی عمران گرایش حمل و نقل، مهندسی برق و کامپیوتر»  ارائه می‌کند. 
آنالیز صلاحیت سنجی رانندگان بر اساس سناریو درک خطر با دستگاه شبیه ساز رانندگی، آنالیز تشخیص حالت خواب آلودگی با پردازش سیگنال‌ها و خروجی‌های نرم‌افزار شبیه‌ساز رانندگی، آنالیز پردازش سیگنال‌های مغزی و وضعیت هشیاری راننده به صورت بلادرنگ براساس علائم حیاتی وی، «آنالیز استخراج میزان زمان حواس پرتی راننده هنگام رانندگی و استفاده از گوشی همراه»، «آنالیز ارزیابی عملکرد رانندگان موقع رانندگی در شرایط خاص ترافیکی و جوی»، «آنالیز رفتار راننده پر خطر در شرایط مختلف جاده ای با شبیه‌ساز رانندگی سواری»، «آنالیز یافتن الگویی از فعالیت همودینامیک مغزی انسان مرتبط با خواب آلودگی»، «آنالیز میزان مهارت های شناختی هر فرد با کیفیت رانندگی» و «آنالیز میزان توجه افراد به کمک ردیاب چشم» از جمله خدمات ارائه شده مجموعه ما به مخاطبان است.
فرآیند آزمون در آزمایشگاه‌های شرکت فناور شبیه‌ساز نصیر توسط خود پژوهشگران انجام می شود و بعد از اجرای هر تست تمامی داده‌های مربوط به نمونه‌های پژوهشگران که عمددا کاربران انسانی است در اختیار آنها قرار داده می‌شود. به صورت کلی این اطلاعات شامل نحوه رانندگی فرد و تغییر رفتار راننده در شرایط مختلف است. 
«پروژه ارزیابی درک خطر که شامل آموزش و ارزیابی هنرجویان و رانندگان پرخطر در شرایط مختلف» از جمله پروژه‌های اصلی شرکت به شمار می‌آید که در حال حاضر پژوهش‌های مختلفی در این راستا تعریف شده است.  
هدف از تعریف این پروژه، ایجاد یک بستر مناسب برای دریافت گواهینامه و دریافت تخفیف حق بیمه شخص ثالث است. در بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر دو مرحله آیین‌نامه رانندگی و آزمون شهری، آزمون درک خطر هم انجام می‌شود و فقط در صورتی که کاربران امتیاز مناسبی از آزمون درک خطر دریافت کنند، اجازه دریافت گواهینامه را خواهند داشت.
قبلا از طریق آزمایشگاه واقعیت مجازی و در قالب تفاهم‌نامه همکاری با یکی از شرکت‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خدمات متنوعی به پژوهشگران در مناطق مختلف کشور ارائه می‌کردیم که بلافاصله با ثبت شرکت فناور شبیه‌ساز نصیر درخواست عضویت برای شبکه ارسال کردیم. 
*مدیر عامل شرکت فناور شبیه‌ساز نصیر عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
صلاحیت‌سنجی رانندگان بر اساس مهارت‌های شناختی
صلاحیت‌سنجی رانندگان بر اساس مهارت‌های شناختی
97/08/14 - 10:19
سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری رانندگان طراحی شد
سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری رانندگان طراحی شد
97/06/06 - 15:31
جلوگیری از هدررفت 6 درصد درآمد ناخالص ملی با طرحی فناورانه
جلوگیری از هدررفت 6 درصد درآمد ناخالص ملی با طرحی فناورانه
95/06/02 - 11:19
بیشتر بخوانیم