با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی محقق شد؛
جلوگیری از هدررفت 6 درصد درآمد ناخالص ملی با طرحی فناورانه
طبق آخرین آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی در ایران هر سال هزینه سوانح رانندگی 6درصد درآمد ناخالص ملی کشور است که رقم بسیار بالایی است، از این رو محققان کشور سامانهای را برای کاهش این هدررفت طراحی کردند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی نحوی مجری طرح "طراحی و پیاده سازی سامانه سنجش شناختی توانایی بیداری جهت صدور جواز صلاحیت رانندگی حرفهای" که توسط ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی حمایت میشود، درباره این طرح بیان کرد: در کشور ما حدود 37 درصد تصادفات منجر به فوت جادهای به علت خواب آلودگی رانندگان است. از آن جا که سقف ساعات رانندگی مجاز توسط بسیاری از رانندگان رعایت نمیشود و بعضا دچار محرومیت از خواب یا اختلال خواب هستند، خواب آلودگی راننده آمار حوادث رانندگی کشور را افزایش قابل ملاحظه ای داده است.
نحوی ادامه داد: با انجام این طرح، سامانه تایید توانایی بیدار ماندن رانندگان در شبیه ساز رانندگی ایجاد میشود تا افرادی که مشکل بیدار ماندن دارند، در زمان صدور مجوز فعالیت یا تمدید گواهینامه، غربالگری شوند.
وی درباره هدف انجام این پروژه بیان کرد: با انجام این پروژه بر اساس ترکیبی از علوم بین رشتهای واقعیت مجازی، طب کار، علوم شناختی و روانشناسی توانایی بیدار ماندن افراد در حین رانندگی تشخیص داده شود. از حسگرهای مختلف دستگاه شبیه ساز رانندگی مانند زاویه پدالها، موقعیت غربیلک فرمان، موقعیت در جاده، سرعت، شتاب، ردیاب چشم، تصویر صورت، نوار عضله و نوار مغزیدر این طرح استفاده می شود.
نحوی با بیان اینکه این طرح با مشارکت دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد، دانشگاه رازی و دانشگاه علوم انتظامی انجام میشود، گفت: طرح در مرحله پایلوت است و بزودی با همکاری محققان همکار، آزمایش بر روی دادههای اصلی را آغاز خواهیم کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره سابقه تحقیقات بر روی خواب آلودگی رانندگان در کشور ابراز کرد: تحقیقات مختلفی در این زمینه در کشور انجام شده است، اما این طرح نخستین پژوهش جامع صلاحیت سنجی توانایی بیدار ماندن رانندگان با استفاده از انواع مختلف حسگرها با رویکرد بین رشتهای و بین دانشگاهی است.
وی با اشاره به اینکه این سامانه بیشتر برای رانندگان اتوبوس، کامیون و تاکسی بین شهری کاربرد دارد، گفت: با آزمایش هایی که بر روی برخی رانندگان حرفهای در شبیه ساز انجام شد، آنانپس از به خواب رفتن، تصادف را در شبیه ساز رانندگی تجربه کردند و اذعان کردند که فاصله بین مرگ و زندگی به صورت باورنکردنی بسیار باریک است؛ واقعیت تلخی که هیچ گاه قبلا مورد توجه آنها قرارنگرفته بوده است.
نحوی در پایان عنوان کرد: از نظر محاسبه هزینه و فایده، تحقیقات و تجاریسازی در این زمینه برای کشور بسیار پرفایده است. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، هر سال هزینه سوانح رانندگی در ایران6 درصد درآمد ناخالص ملی کشور را می بلعد که رقم بسیار بالایی است. بنابراین حتی کاهش اندک تعداد و شدت سوانح، باعث صرفه جویی زیادی در کشور می¬شود. این در حالی است که که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در سال 1394 تنها نیم درصد بوده است.
انتهای پیام/25
Send to friends