آزمونی برای محکم‌کاری

آزمونی برای محکم‌کاری


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70674
محمدمهدی توقع همدانی*

پیشینه استفاده از سنگ‌ و مشتقات آن قدمتی دارد به طول حیات بشر. استفاده از فرآورده‌های خاک به عنوان سرپناهی مستحکم و قابل اطمینان در شکل‌ها و شیوه‌های گوناگون مورد استفاده بوده است و با روان‌تر شدن حرکت چرخ‌های فناوری، استفاده از مواد گوناگون نیز شکلی تازه و فناورانه به خود گرفت.

استفاده از سنگ‌های تزئینی، مصالح فرآوری شده ساختمانی، با تکیه به تکنیک‌ها و روش‌های فناورانه، کیفیت و ماندگاری ساختمان‌ها را استمرار بخشیده‌اند. اما سنجش میزان کارآمدی و استحکام این مصالح نیازمند روش‌ها و تکنیک‌هایی است که ذیل مجموعه آزمون سنجش کیفیت ساختمانی سنجیده می‌شود.

برخوردار بودن از ویژگی‌های منحصر به فرد از حیث تجهیزات خاص آزمایشگاهی، نیروی انسانی دانش‌آموخته و گواهینامه‌های تایید صلاحیت از لازمه‌هایی است که انجام آزمایش‌های تخصصی بر روی مصالح ساختمانی را ممکن و افزایش کارآمدی را ممکن می‌کند.

مجتمع دانش بنیان دوام بنیان تلاش کرده است با استفاده از این ویژگی‌ها کیفیت محصولات مورد استفاده در ساختمان‌ها مانند جدول‌های بتنی، بلوک‌های کف‌پوش بتنی، موزائیک‌های سیمانی که کاربردهای بیرونی یا داخلی دارند و همچنین بتن آماده را افزایش دهد.

تجهیزاتی که در این مجموعه فناور استفاده می‌شوند، جزو تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت بوده و امکان انجام آزمایش‌ها بر روی دیگر مصالح ساختمانی مانند خاک، آسفالت و قیر را فراهم می‌کنند.

مهم است که نتایج آزمایش‌ها از اعتبار و مرجعیت لازم برای تولید محصولات و اصلاح روند تولید مورد استفاده قرار بگیرند. بر همین اساس مجموعه‌ای از خدمات و زیرساخت‌ها را گرد هم آوردیم تا به عنوان یک آزمایشگاه مرجع مصالح ساختمانی نیازهای فناوران و فعالان صنعت حوزه مصالح و سنگ‌های ساختمانی تأمین شود.

این مجموعه دانش‌بنیان با تایید صلاحیت از سوی سازمان استاندارد، در دامنه‌های یادشده خدمات آزمایشگاهی را به مشتریان ارائه می‌کند.

بخشی از مشتریان، پژوهشگران، فعالان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان هستند که بر روی تولید مواد و مصالح جدید کار می‌کنند. این دست از متقاضیان خدمات آزمون و کیفیت‌سنجی از تسهیلات ویژه‌ای برای استفاده از خدمات بهره می‌برند.

یکی از آزمون‌هایی که توسط متخصصان دوام بنیان انجام می‌شود، آزمون دانه بندی سنگدانه‌های ریز و درشت است. نتایج این آزمایش برای تطبیق توزیع اندازه‌ دانه‌ها با مشخصات لازم برای مصالح سنگی و همچنین تهیه اطلاعات لازم برای کنترل تولید سنگ‌دانه‌های مختلف و مخلوط هایی که از آنها مصالح سنگی به کار می‌رود، اهمیتی بالا دارد. نمونه توزیع شده ای از مصالح سنگی خشک، از یک سری الک که به دنبال هم از بزرگ به کوچیک مرتب شده اند، عبور داده می‌شود و توزیع اندازه دانه‌ها تعیین می‌شود.

از نتیجه این آزمون برای مطابقت بخشیدن میان اندازه دانه‌ها با مشخصات لازم برای مصالح سنگی استفاده می‌شود. پژوهشگران می‌توانند دریافت‌های حاصل از این آزمون را در پژوهش‌هایشان و تعریف ارتباط میان تخلخل و تراکم استفاده کنند.

در مجموع باید بیان داشت، ایجاد بستری کارامد و فناورانه برای سنجش دقیق کیفیت مصالح ساختمانی، مشتقات سنگ‌ها و سازه‌های بتنی، ضمن آن‌که می‌تواند به رونق تولید و ایجاد زمینه برای صادرات منجر شود، افزایش کیفیت و دوام سازه‌های کشور را نیز به همراه خواهد داشت و تمام کوشش مجموعه دوام بنیان بر ایجاد و تثبیت این کارآمدی و دوام در تولیدات ساختمانی و همچنین توسعه پژوهش‌های این حوزه را یاری می‌کند.

* مدیرعامل مجتمع دانش‌بنیان دوام‌بنیان

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم