تضمین ماندگاری ایدهها در بازار
شناخت بازار لازمه شروع یک کسبوکار است. این کار با معرفی درست ایدههای نو و کسبوکارهای جدید به بازار، ماندگاری آنها را هم تضمین میکند.
شناختن بازار و درک درست و منطقی آن بهترین راه برای کسبوکارها و صاحبان ایده است تا شرایط خود را در بازار حفظ کنند. بازارهای جهانی و داخلی هر دو مدنظر است. این کار به آنها کمک می کند تا تحلیل خوب و درستی از فرصت ها داشته باشند و شرایط را برای توسعه کسبوکار خود فراهم کنند. شاید غول های بزرگ بازار جهانی هم، همین مسیر را طی کرده باشند.
پژوهش در بازار و پیدا کردن راه های ماندگار شدن در این عرصه زمان مشخصی ندارد. یعنی یک کسب و کار و ایده برای اینکه را در بازار بماند و بزرگ شود به اطلاعات زیادی نیاز دارد که این تحقیق و پژوهش در هر برهه ای از کار می تواند اتفاق بیفتد. این کار بهترین راه برای تثبیت حضور در بازار است. بازاری که پر است از ایده ها و نام های تجاری که برای شناساندن خود در آن نیاز به معرفی درست و منطقی دارند.
بهبود محصولات و خدماتی که قرار است ارائه شود باید مسیری را طی کند که به واسطه آن شناخت درستی از بازار به دست آید. یعنی یک کسب و کار یا ایده برای اثبات اولیه خود در بازار نیاز به تحقیق، پژوهش و جمع آوری اطلاعات دارد. اگر ایده های نو بدون تحقیق به بازار ورود کنند دوام نخواهند داشت.
بررسی وضعیت فعلی بازار هم در این مسیر مهم است. یعنی اینکه یک کسب و کار نو برای ورود به بازار باید وضعیت را تحلیل کند و ببیند که مشتریان چه واکنشی به محصول جدید دارند و کالاها یا خدمات مشابه آن در بازار چه روندی را طی کرده است و در حال حاضر چه وضعیتی دارند. این کار به صاحب ایده کمک می کند تا روش های نوینی برای حضور خود بیابد.
همه کسب و کارها چه مدل سنی آن چه آنهایی که حول محور یک ایده جدید شکل گرفته اند حتما باید بدانند که محصول را برای چه کسی یا کسانی تولید می کنند و نیاز آنها را بشناسند. یعنی بدانند که نیاز مشتری چیست و بهترین راه پاسخ گفتن به آن کدام است و اینکه ایده های نویی برای ارائه خدمات و محصولات خود به مشتریان ارائه کنند. این کار به آنها کمک می کند اطلاعات درست و دقیقی از نیاز مشتریان پیدا کنند و متوجه شوند بازار به کدام بخش از این نیاز پاسخ درست نداده تا آنها همان نقطه را تقویت و پررنگ کنند.
برای این کار هم نیاز است در کنار شناخت میدانی بازار، نیازهای مختص هر منطقه هم شناسایی شود. گاهی برخی نیازها تنها در یک مکان مشخص و مختص مناطق خاصی است. این کار هم با یک تحلیل درست از آن نیازها انجام می شود. اما برخی محصولات و خدمات همگانی است و در هر نقطه ای امکان اجرایی شدن دارد به همین دلیل باید یک تحقیق و پژوهش همه جانبه و کلی انجام و نیازها به صورت درست و منطقی شناسایی شود.
اگر می خواهید در بازار بمانید و زودها از یادها نروید پژوهش و تحقیق در مورد بازار و نیاز مشتریان را جدی بگیرید. با این کار ماندگاری و عمر خود در بازار را تضمین خواهید کرد.
*مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
Send to friends