چگونه دانش، صنعت و بازار به هم پیوند میخورد
این کانونها، بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب به وجود آمدند و به عنوان یک ساختار عمومی و غیر دولتی زمینه را برای ارتباط آسان میان دانش وفناوری با بازار یک حوزه خاص صنعتی، فراهم میکنند.
پیوند میان فعالان 26 حوزه
عبدالرضا مجدالدین مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ایجاد بستر تعامل میان فعالان یک حوزه صنعتی خاص توسط کانونها گفت و ادامه داد: کانونها، سه حوزه دانشگاه، صنعت و بازار را در خود گردآورده اند. در واقع به عنوان سرپل و نهاد ارتباطی میان این سه حوزه کلیدی در صنوف مختلف فعال هستند.
مجدالدین ادامه داد: فعالان بازار، عرضه کنندگان، صادرکنندگان و سایر فعالین در این نهاد حضور دارند و همچنین صنعتگران به نام و مالکان و مدیران صنایع در کنار پژوهشگران، دانشگاهیان و فعالان فناور، دیگر اعضای این کانونها را تشکیل میدهند.
فرآیند شکلگیری
مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار با اشاره به چگونگی تشکیل کانونها افزود: فعالان هر سه حوزه دانشگاه، صنعت و بازار به عنوان هیئت مؤسس درصدد تاسیس یک کانون در یک رشته خاص برمیآیند، سپس این درخواست به کمیسیون راهبری کانونها ارائه میشود.
مجدالدین با اشاره به فعالیت حدأقل 3 ساله کانونها عنوان کرد: نمایندگان هیئت موسس از چرایی و علل تاسیس کانون دفاع میکنند و در صورت تصویب تاسیس کانون، این کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار از سوی اداره ثبت شرکتها به عنوان یک نهاد تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به ثبت میرسد و فعالیت آن رسماً آغاز میشود.
وی افزود: کانونها در حوزه های تخصصی خود به صورت مستقل فعالیت میکنند، مانند کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آب و فاضلاب، که اخیراً هیئت مدیره و شرکتهای صنعتی برای عرضه خدمات و محصولات فناورانه با هیئتی از کشور کنیا، برگزار شد.
نقشآفرینی بخش خصوصی
مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، کانونها را نهادی خبرگانی و متشکل از سرآمدان هر حوزه دانست و گفت: توسعه نفوذ فناوری و دانش در آن حوزه تخصصی، راهبرد اصلی کانونها است. این امر یا با انتقال فناوری و یا با خلق فناوری انجام میگیرد.
مجدالدین، یکی از بازیگران فعال زیستبوم نوآوری کشور دانست و گفت: ما تا کنون در ظرف 3 ساله نخست فعالیتها، 66 کانون داشتیم که البته صاحب اساسنامه نبودند و عمدتاً در دوائر دولتی این کانونها شکل میگرفتند. از آنجائیکه نحوه عملکرد این کانونها یک شکل دولتی به خود گرفته بود، چندان کارساز نبودند.
تغییر مسیر
وی با اشاره به کارکرد محور شدن کانونها در دور جدید ادامه داد: سیاستگذاری کانونها در شورایعالی فرهنگی به این صورت تصویب شد که عملکرد این کانونها میباید مبتنی بر توانمندیهای بخش خصوصی باشد.
مجدالدین، ضمن تبیین تغییر مسیر کانونها، افزود: خوشبختانه این تغییر مسیر اتفاق افتاد و در دور دوم فعالیت کانونها از سال 1396 تاکنون، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانسته است 24 کانون را به تایید و تصویب کمیسیون برساند.
فعالیت در عرصه بینالمللی
کانونها در حوزه بینالملل نیز فعالیت دارند، مانند کانون آب و فاضلاب برای صادرات به کنیا و همچنین تورهای برگزار شده توسط کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر که در کشورهای مانند فرانسه و ترکیه برگزار شده است.
به گفته مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، این کانون همچنین در سطح بین الملی موفق شده است، استانداردهای ویژه گل محمدی را به تصویب برساند. فعالان فناور این حوزه در تورهای بینالمللی، با آخرین پیشرفتهای صنعتی آشنا میشوند و فرصت برقراری ارتباط با فعالان و تجار دیگر کشورها را نیز به دست میآورند.
مجدالدین، فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان را نمونهای موفق از تلاش برای رسوخ نوآوری به صنعت دانست و گفت: این کانون، مرکز نوآوری غلات و صنعت غذا را تاسیس کرده است و همچنین آکادمی غلات را بیان نهاده. کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی نیز توانسته در مشهد کانون نوآوری جواهرات و سنگهای قیمتی را تاسیس کرده است که به محلی برای فعالیت فعالان و شرکتها و استارتاپهای این حوزه بدل شده است.
مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار ضمن اشاره به تعدادی دیگر از فعالیتهای مختلف کانونها، گفت: اصولاً کانونها در کنار پارکهای علم و فناوری، یک بخشی از ارکان و نهادهای فعال در تشکیل و توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور محسوب میشوند.
مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری
#33
Send to friends