با کمک پیشگامان اقتصاد دیجیتال این صنعت روندی رو به رشد گرفت
صنعت اقتصاد دیجیتال هم که یکی از حوزههای نوپای جهانی است، برای رسیدن به نقطه ایدهآل خود به بهرهمندی از ظرفیتهای فناورانه فعالان این عرصه نیاز دارد. فعالانی که یک بار با طی کردن این مسیر، میتوانند آزمون و خطا در این مسیر را کم کنند.
دنیا به این باور رسیده است و ظرفیتها و تجربیات موجود را به کار بستهاند تا با شتاب بیشتری روند توسعه صنایع خود را به پیش ببرند. طبق بررسی ها سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی تا سال 2020 رشد 28/4 درصدی خواهد داشت و ارزش آن به بیش از 24 میلیارد دلار خواهد رسید، ضمن آنکه طبق پیش بینیهای صورت گرفته، به طور کلی با افزایش اقتصاد جهانی مواجه خواهیم بود. همین آمار کافی است تا به اهمیت توسعه این صنعت مهم در دنیا پی ببریم.
غولهای جهانی اقتصاد دیجیتال را بشناسید
اپل با 215 میلیارد دلار، آمازون با 135 میلیارد دلار، گوگل با 90 میلیارد دلار و فیس بوک با 27 میلیارد دلار درآمد غولهای جهانی اقتصاد دیجیتال در دنیا هستند. سبد محصولات این چهار شرکت، مجموعه گسترده و متنوعی از ارائه خدمات و پلتفرمهای دیجیتالی است که به سرعت توانستهاند کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنند. تجربه این شرکتها میتواند مسیر درست توسعه این صنعت را پیش روی فعالان اقتصاد دیجیتال قرار دهد.
ایران هم چند سالی است که به حوزه اقتصاد دیجیتال وارد شده است و با توجه به اینکه صنعتی نوپا محسوب میشود استفاده از تجربیات ملی و بینالمللی میتواند راهگشای فعالان آن باشد.
در ایران با وجود اینکه در حوزه تولید فناوریهای نوین نسبت به جهان مزیتی وجود ندارد اما میتوانیم از فرصتهای اقتصادی به وجود آمده در حوزه ارائه خدمات حاصل از این فناوریها بهره بگیریم.
تعامل با شرکتهای بزرگ داخلی میسر شد
ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای توسعه این عرصه فناورانه در تلاش است تا با حضور بخش خصوصی و شرکتهای پیشگام، توسعه این صنعت را رقم بزند. این ستاد به دنبال تعامل با شرکتهای بزرگ و تاثیرگذار در این صنعت جهانی است.
این ستاد هم با توجه به اهمیت استفاده از این توانمندیها و تجارب چند ساله، تعامل با شرکتهای بزرگ و پیشگامان اقتصاد دیجیتال را در اولویت کاری خود قرار داده است. استفاده از تجارب این شرکتهای اقتصادی میتواند به شناخت درست و هدفمند نیازهای این حوزه کمک کند. این پیشگامان میتوانند در سطح ملی و بینالمللی باشند.
این برنامه بر اساس مشارکت با شرکتهای بزرگ و پیشگامان این عرصه اتفاق میافتد. قرار بر این است که این کار با هدف «افزایش نفوذ فناوریهای دیجیتال» و «پیشبرد برنامههای متنوعسازی توسعه بازار و صادرات» انجام شود.
«متنوعسازی اکوسیستم از منظر شکلگیری بازیگران و استارتاپهای مرتبط با حوزههای مسالهمحور اولویتدار»، «افزایش نفوذ و انتشار فناوریهای دیجیتال در صنایع»، «افزایش آگاهی عمومی و توانمندیهای عمومی و تخصصی در حوزه دیجیتال»، «افزایش سهم تولید دانش در حوزه فناوریهای دیجیتال با رویکرد اقتصادی و بازارمحور» و «افزایش حجم بازار و صادرات حوزه دیجیتال» از دیگر اهدافی است که در ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری میشود.
گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/23
Send to friends