مسابقات ملی و بین المللی برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی در دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر برگزار می‌شود
با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی

مسابقات ملی و بین المللی برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی در دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر برگزار می‌شود


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 96253
مسابقات دانشگاهی برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی به همت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حمید ضرابی زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف که در نشست خبری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد  دانش بنیان ریاست جمهوری سخن می‌گفت، اظهار داشت: فناوری های حوزه دیجیتال و هوشمندسازی نقش کلیدی در توسعه جوامع داشته است و از این رو، هر یک از جوامع می کوشند تا سهم بیشتری در این حوزه داشته باشند. دانشگاه صنعتی شریف هم به عنوان یک دانشگاه پیش رو با همکاری معاونت علمی، برگزاری مسابقه طراحی برنامه سازی و هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی، ارتقای توان فنی کشور، گسترش ارتباط بین المللی، کسب مرجعیت علمی در منطقه، گسترش مهارت های حل مساله و کارگروهی و ایجاد فرصت های شغلی را از دیگر اهداف این مسابقه برشمرد و افزود: این مسابقه از اسفند ماه جاری آغاز به کار خواهد کرد.

ضرابی زاده در ادامه به سهم دانشگاه صنعتی شریف در برگزاری این مسابقه اشاره و تصریح کرد: دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، ضمن همکاری در اجرای مسابقه در طراحی سوالات و آموزش شرکت کنندگان مشارکت خواهد داشت و در این راستا، سه دوره آموزشی را در فروردین ماه سال آینده آغاز خواهد کرد.

به گفته او، برگزیدگان مسابقات استانی به مسابقه ملی راه خواهند یافت که در این مرحله چیزی حدود 200 شرکت کننده حضور خواهند داشت و پس از آن مسابقه در سطح کشورهای  غرب آسیا برگزار خواهد شد.

رئیس دانشکده کامیپوتر دانشگاه صنعتی شریف، ادامه داد: به موازات مسابقه مذکور، یک مسابقه انفرادی برنامه سازی بین المللی هم خواهیم داشت که در سه مرحله «مقدماتی» در خرداد ماه، «انتخابی» در مرداد ماه و «نهایی» در مهر و آبان برگزار می شود. در بخش مقدماتی و انتخابی پیش بینی می‌کنیم که حدود پنج تا هشت هزار شرکت کننده داشته باشیم و در نهایت 100 نفر برگزیده به ایران خواهند آمد و در فینال شرکت می کنند که نفر اول 15 هزار دلار به همراه هزینه‌های سفر به ایران را دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسابقه هوش‌مصنوعی بین المللی هم سه مرحله خواهد داشت، افزود: در مرحله مقدماتی 400، 500 تیم از سراسر دنیا در سه حوزه صوت، تصویر و متن توانمندی های خود را ارائه خواهند کرد. در مرحله مقدماتی حدود 150 تیم و  در مرحله نهایی 10، 15 تیم برتر حاضر خواهند شد که راه کارهای خود را برای حل مسائل مطرح شده در حوزه داده ارائه می کنند و در پایان به سه تیم برتر جوائز نقدی ارائه خواهد شد.

به گفته او، جایزه اول این رقابتها، 20 هزار دلار، دوم 10 هزار دلار و سوم پنج هزار دلار است.

احمد نیک آبادی، استادیار گروه آموزشی هوش مصنوعی و رباتیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم از برگزاری هشتمین دوره مسابقه هوش مصنوعی این دانشگاه با همکاری معاونت علمی خبر داد و گفت دانشگاه امیرکبیر برگزاری قدیمی ترین مسابقات هوش مصنوعی در کشور را در کارنامه خود دارد.

وی افزود: در دوره های اولیه برگزاری مسابقات، بیشتر بر مباحث کلاسیک تمرکز داشتیم اما به تدریج جنس موضوعات تغییر پیدا کرد. چالش های امروز ما در سه دسته مشخص قابل تقسیم بندی است؛ نخست اینکه طرح ارائه شده در مسابقه باید برگرفته از نیاز واقعی و داخلی صنعت کشور باشد. دوم اینکه ایده باید در قالب مسابقه ای ارائه شود تا بتوان از آن ارزیابی عددی و کیفی داشت و نهایتا طرح ها باید در محدوده حوزه هوش مصنوعی باشد و با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی برای مسائل حوزه صنعت راهکار ارائه داد.

نیک آبادی، ارتقای دانش بومی و تربیت نیرو در حوزه هوش مصنوعی، شناسایی و معرفی محصولات این حوزه در بخش های مختلف صنعت، ایجاد بستری برای ارزیابی ایده ها، عرضه نیازها از سمت سازمان ها و نهایتا ایجاد شور و نشاط علمی را از جمله اهداف این مسابقه بر شمرد و گفت: در این مسابقات به دنبال برگزاری رویداد کوتاه مدت نیستیم و در طول سال فعالیت های ما ساری و جاری است. وی در ادامه بر زمان بندی مسابقه متمرکز شد و گفت: فروردین ماه ثبت نام از تیم ها کلید می خورد و سه دوره آموزشی در سه سطح مقدماتی میانی و پیشرفته خواهیم داشت و این دوره های آموزشی تا آبان ماه ادامه خواهد داشت.

استادیار گروه آموزشی هوش مصنوعی و رباتیک دانشگاه امیر کبیر همچنین در کنار اعطای جایزه نقدی، ارائه گواهی مسابقات، کسر خدمت و پذیرش در دوره دکتری بدون آزمون را از دیگر جوائز برشمرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزیدگان در سه سطح رتبه بندی می شوند؛ رتبه اول را تیمی دریافت خواهد کرد که یک مساله صنعتی را حل کرده باشد. رتبه دوم به تیمی تعلق خواهد گرفت که یکی از چالش های اصلی صنعت را حل کرده اما برای صنعتی سازی آن نیاز به زمان دارد و نهایتا رتبه سوم از آن تیمی خواهد بود که مساله را می شناسد و بنیه علمی قابل توجهی برخوردار است.

در ادامه، حسین زینلی، استادیار گروه آموزشی هوش مصنوعی و رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در معرفی بخش بین المللی مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر پرداخت و گفت: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسابقات هوش مصنوعی را در دو بخش برگزار می کنیم؛ یک بخش داخلی است که تیم ها در سطح داخلی با هم رقابت می کنند و در این مرحله بحث آموزش و آماده سازی تیم ها را پیش خواهیم برد اما در کنار آن، مسابقه بین المللی هم خواهیم داشت که در آن تیم های خارجی هم حضور دارند و امیدواریم تیم های داخلی بتوانند دربخش بین الملل رتبه های برتر را کسب کنند.

به گفته او، موضوع بعد بین المللی این دوره مسابقه دانشگاه امیرکبیر به بحث بازشناسی گوینده اختصاص دارد و تیم برگزار کننده یکسری از اساتید داخل کشور اعم از دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران و احتمالا علم و صنعت هستند. علاوه بر این چند نفر از اساتید دانشگاه های خارج از هنگ و کنگ، جمهوری چک و کانادا ما را همراهی می کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چون جنبه تحقیقاتی این مسابقات بیشتر از جنبه های جایزه ای آن است با یکی از ورک شاپهای مطرح حوزه پردازش گفتار مکاتبه کردیم که بتوانیم یک نشست تخصصی در ورکشاپ در کشور چین داشته باشیم تا تیم هایی که کار تحقیقاتی خوبی انجام داده اند، بتوانند مقالاتشان را ارسال و در آن نشست ها ارائه کنند.

#15

 

تصاویر

بیشتر بخوانیم