system
فناوری اطلاعات چگونه در شناسایی سلول‌های زیستی نقش می‌آفریند
فناوری اطلاعات چگونه در شناسایی سلول‌های زیستی نقش می‌آفریند

فناوری اطلاعات چگونه در شناسایی سلول‌های زیستی نقش می‌آفریند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76134
شاید در نگاه نخست ایجاد پلی ارتباطی میان محاسبات رایانه‌ای و نرم‌افزارها با حوزه سلولی ناممکن به نظر برسد، اما با پیوند فناوری‌های اطلاعات و سلولی این پیوند رنگ واقعیت گرفته است.

این پیوند با تعریف تازه و نوآورانه‌ای تحت عنوان فناوری بیوانفورماتیک ممکن شده است. فناوری میان‌رشته‌ای که با توسعه روش‌ها و تجهیزات فناورانه به درک داده‌های زیستی و سلولی، به ویژه هنگامی که حجم داده‌های بزرگ و پیچیده به میان می‌آید، این فناوری به کار سلولی کمک می‌کند.

این فناوری پیوند دهنده حوزه‌هایی مانند انفورماتیک، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ریاضیات و آمار برای تجزیه، تحلیل و تفسیر داده‌های زیستی و سلولی است.

 

شناسایی و توالی‌یابی سلول‌ها

شناسایی توالی‌های دی‌ان‌ای یکی از کارهای پیچیده سلولی است که توسط ابزار پرایمر انجام می‌شود؛ این فرآورده فرآیند توالی سلولی یا مولکولی را می‌یابد و به تحلیل داده‌ها توسط رایانه‌های محاسبه‌گر کمک می‌کند.

کمیل صدرجوادی پژوهشگر حوزه بیوانفورماتیک با اشاره به پیوند میان فناوری پرایمر و بیوانفورماتیک از اهمیت این فناوری در دانش سلولی می‌گوید و ادامه داد: پرایمرها، آغازگرهای توالی سلولی هستند و با استفاده از نوع صحیح این فرآورده، می‌توان محاسبات توالی‌یابی را توسط رایانه با دقتی بسیار بالا انجام داد

این فعال فناور، طراحی پرایمر را یکی از موضوعات فناورانه و مهم در حوزه سلولی و مولکولی می‌داند و درباره آن بیان می‌کند: پرایمرها جزئی ضروری در فرایند همانندسازی دی‌ان‌ای محسوب می‌شود و تا حد زیادی موفقیت تکنیک واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز در گروی طراحی پرایمر مناسب است.

فناوری طراحی پرایمر با استفاده از دانش بیوانفورماتیک صورت می‌گیرد؛ کاری که نیازمند دانش بالایی است و آن‌طور که صدر جوادی می‌گوید، اگر به درستی انجام نگیرد، می‌تواند به بروز مشکلاتی در پزوهش‌ها و آزمایش‌ها منجر شود.

به گفته پژوهشگر حوزه سلولی و مولکولی، طراحی مناسب منجر به تکثیر قطعه مورد نظر در فرآیند توالی یابی ، تولید میزان مناسب از محصول PCR می‌شود. این حجم مناسب را داده‌های رایانه‌ای تبدیل و تحلیل می‌شود؛ بنابراین، باید در طراحی پرایمر بایستی دقت کافی اعمال شود.

طراحی دقیق و سریع پرایمر به کمک نرم‌افزار

طراحی پرایمر اصولی از اصولی برخوردار است که شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌های کشور با استفاده از روش‌های فناورانه موفق شده‌اند بر حجم، کیفیت و بازدهی واکنش بیفزایند. صدر جوادی مهم‌ترین این ویژگی‌ها را دمای ذوب، محتوای دستگاه‌های آزمایشگاهی مورد استفاده و طول پرایمر می‌داند.

در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در طراحی پرایمر به کمک نرم افزارهای تخصصی طراحی توانمند شده‌اند و آن‌طور که پژوهشگر حوزه بیوانفورماتیک عنوان می‌کند، محصولات و خدمات قابل ارائه در حوزه طراحی پرایمر سلولی نه تنها می‌تواند نیاز پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند بلکه با استفاده از استانداردهای روزآمد، قابل ارائه به دیگر کشورها نیز هست.

ستاد توسعه فناوری‌ سلول‌های بنیادی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پژوهش‌های کاربردی و توسعه فناوری، مسیر پیشرفت فناوری سلول‌های بنیادی را با کمک دانش فناوری بیوانفورمایک و طراحی پرایمر ممکن کرده است. این شرکت‌ها با تولید این فرآورده به کمک نرم‌افزارهای بومی، کار طراحی و محاسبه توالی‌های ژنتیکی را  در کوتاه ترین زمان و با بیش‌ترین دقت ارائه می‌کنند

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

24#

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
شناخت فناوری میکروسیال‌ها| درمان بیماری‌ها چگونه هوشمند می‌شود؟
شناخت فناوری میکروسیال‌ها| درمان بیماری‌ها چگونه هوشمند می‌شود؟
00/03/31 - 15:31
چگونه کشت سلول درمان‌گر بیماری‌ها می‌شود
چگونه کشت سلول درمان‌گر بیماری‌ها می‌شود
00/03/01 - 10:10
سلول‌های بنیادی چگونه در درمان بیماری‌ها نقش‌آفرینی می‌کند
سلول‌های بنیادی چگونه در درمان بیماری‌ها نقش‌آفرینی می‌کند
99/11/08 - 14:08
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: